Zagadka pochodzenia żubra rozwiązana. Jest... hybrydą

Dodano:   /  Zmieniono: 12
Żubr europejski
Żubr europejski / Źródło: Fotolia / ondrejprosicky
Malunki naskalne z czasów epoki lodowcowej pomogły rozwikłać tajemnicę największego ssaka lądowego Europy.

Żubry europejskie (Bison bonasus) możemy spotkać już tylko w chronionych rezerwatach, jednak niegdyś wędrowały one powszechnie na kontynencie. Badania nad starożytnym DNA wskazują, że żubr powstał około 120 tysięcy lat temu ze skrzyżowania bizona stepowego z turem. Dowody naukowe potwierdzają malowidła znalezione w jaskiniach, które przedstawiają rolę, jakie pełnić miały u tych zwierząt rogi i garby.

"Francuscy badacze jaskiń poinformowali nas, że w rzeczywistości były dwie formy malowania żubrów w jaskiniach z czasów epoki lodowcowej i okazuje się, że ich wiek zgadza się z dwoma różnymi gatunkami" – przekazał dr Julien Soubrier z Uniwersytetu w Adelaide. "Nigdy bym nie wpadł na to, że malunki naskalne mogłyby pomóc nam w takim odkryciu" – dodał.

Jak odkryli badacze, w Europie żyły dwa główne gatunki krętorogich (rodzina ssaków kopytnych w tym bydła, owiec i kóz). Był to tur (przodek współczesnego bydła) oraz żubr stepowy.

Naukowcy wykorzystali do badania kości 64 starożytnych żubrów. "Byliśmy niezwykle zaskoczeni, kiedy badania DNA wykazały, że kości nie wyglądają zupełnie jak u dzisiejszych żubrów" – mówił Alan Cooper, który nadzorował badanie. "Stwierdziliśmy, że europejskie bizony (żubry) musiały być hybrydą tura, czyli przodka współczesnego bydła, i jednego z najbardziej okrutnych dzikich zwierząt, jakim był żubr stepowy" – tłumaczył.

Źródło: BBC

Czytaj także

• gastarbeiter IP
    Nie hybryda tylko bastard .
    • prawda IP
      Zubr jest hybryda KODu z Nowoczesna
      • poprawka IP
        Tur (nie żubr) był największym ssakiem Europy
        • Menelik IP
          Hybryda? Do obrony terytorialnej maciory go dac. Mamy bron na wojne hybrydowa. Brawo PiS tak dalej.
          • łowca IP
            Zagadka pochodzenia żubra rozwiązana !

Pochodzi z białostockich Dojlid !