Zaginione ogniwo odkryte? Kości ludzi starsze o 400 tys. lat

Zaginione ogniwo odkryte? Kości ludzi starsze o 400 tys. lat

Dodano:   /  Zmieniono:
Nowo odkryte skamieniałości mogą wywrócić naszą wiedzę dotyczącą ewolucji i rozwoju człowieka. Odnalezione w Azji kości należące potencjalnie do naszego przodka są o 400 tys. lat starsze niż te, które do tej pory były uznawane za najstarsze - podaje Russia Today.
Institute of Human Origins Discovery

Od dekad naukowcy próbowali znaleźć brakujące ogniwo, które połączyło ludzi nieporuszających się w pozycji wyprostowanej z naszymi bezpośrednimi przodkami i samym homo sapiens.

Według najnowszego odkrycia historia naszych wyprostowanych przodków może sięgać nie 2,3 mln lat wstecz, a niemal pół miliona lat wcześniej.

Znalezisko w 2013 odkrył etiopski student Arizona State University razem z zespołem badawczym. Dolną część żuchwy razem z pięcioma zębami znaleziono w Etiopii. Teraz po raz pierwszy wyniki badań opublikowano.

Naukowcy powiązali znalezisko z linią Homo, ale nie byli w stanie powiązać go z żadnym konkretnym przedstawicielem. Wychodzi na to, że odkryte kości mogą być pozostałościami po zupełnie nowym Homo.

- Jest duża wyrwa w naszej ewidencji skamieniałości z okresu pomiędzy 2,5 mln a 3 mln lat temu. Nie mamy praktycznie nic powiązanego z naszymi przodkami z tamtego czasu, choć wiele osób poszukuje śladów - powiedział współautor opracowania naukowego tematu Brian Villmoare z University of Nevada.

Teraz wyrwa pomiędzy podobnymi do nas przedstawicielami Homo a Lucy, która była australopitekiem i jednocześnie najstarszym znanym przodkiem ludzi, zaczyna się wypełniać.

Nie wszyscy uważają jednak odkrycie za przełomowe. Według wielu naukowców to po prostu kości Homo habilis - najstarszego znanego przedstawiciela linii Homo.

rt.com