Kryptonit jest prawdziwy? Rewolucyjne odkrycie warszawskich naukowców

Dodano:   /  Zmieniono:
laboratorium, naukowcy (fot. science photo/fotolia.pl)
Chemicy z Warszawy odkryli sposób na zsyntetyzowanie pierwszego trwałego związku kryptonu. Nowy związek może powstawać w warunkach ekstremalnie dużych ciśnień.

Według serii komiksów o „Supermanie”, kryształy kryptonitu miały być śmiertelnie groźne dla tego superbohatera. Prawdziwy krypton jest gazem szlachetnym o liczbie atomowej 36. Uważany był do tej pory za niezdolny do tworzenia trwałych związków chemicznych.

Opinia na ten temat może się zmienić po tym, jak dwuosobowy zespół chemików z Instytutu Chemii Fizycznej PAN opisał możliwość zsyntetyzowania nowego krystalicznego materiału.

Z ustaleń naukowców wynika, że kryształy monotlenku kryptonu będą się formować przy ciśnieniu w zakresie od 3 do 5 milionów atmosfer. Podkreślają, iż mimo że jest to ogromne ciśnienie, można je otrzymać nawet w dzisiejszych laboratoriach.

Fikcyjny pierwiastek z „Supermana”

Kryptonit znany jest jako fikcyjny pierwiastek z komiksów z udziałem „Supermana” , wydawanych przez DC Comics. Jego nazwa pochodzi od fikcyjnej planety Krypton, ta z kolei została zaczerpnięta od kryptonu - pierwiastka chemicznego z grupy helowców. Działanie Kryptonitu jest piętą achillesową Supermana. Ukazywany był w najróżniejszych formach i kolorach.

sputniknews.com, wprost.pl