Wybory 2023. Polacy nie zostawili suchej nitki na kampanii. Nasz sondaż

Wybory 2023. Polacy nie zostawili suchej nitki na kampanii. Nasz sondaż

Wybory w Polsce, zdjęcie ilustracyjne
Wybory w Polsce, zdjęcie ilustracyjne Źródło:Shutterstock / Dziurek
Przytłaczająca większość ankietowanych oceniła kampanię przed wyborami jako męczącą i za ostrą. Tak wynika z sondażu panelu Ariadna dla „Wprost”.

Kampania przed wyborami parlamentarnymi 2023 dobiega końca. Formalnie ruszyła ona 8 sierpnia, gdy opublikowane zostało postanowienie prezydenta Andrzeja Dudy o zarządzeniu wyborów parlamentarnych. O północy z piątku na sobotę rozpocznie się cisza wyborcza i referendalna.

Jak Polacy oceniają walkę o głosy wyborców po ponad dwóch miesiącach intensywnych działań komitetów wyborczych? Sprawdził to dla nas Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna.

„Na ile poniższe określenia według Ciebie pasują do kampanii wyborczej przed tegorocznymi wyborami parlamentarnymi?” – takie pytanie zadano respondentom.

Wybory 2023. Polacy oceniają kampanię wyborczą

70 proc. badanych oceniło kampanię jako męczącą, z czego 39 proc. stwierdziło, że była zdecydowanie męcząca, a 31 proc., że „raczej tak”. 14 proc. odpowiedziało na to pytanie „trudno powiedzieć”, a w sumie 16 proc. nie zgodziło się, że kampania była męcząca. 62 proc. uznało, że działania polityków były „zbyt ostre” (62 proc.), z czego 36 proc. ankietowanych wybrało odpowiedź „zdecydowanie tak”, a 26 proc. raczej tak.

53 proc. ankietowanych odebrało kampanię jako „zbyt długą”, a 52 proc. za „jałową”.

Czy kampania trwała za krótko?

W kolejnej puli pytań ankietowani oceniali pozytywne aspekty kampanii. Tylko 1/3 osób uznała, że była „ciekawa” i „merytoryczna” (po 33 proc. respondentów). Tylko 7 proc. ankietowanych stwierdziło, że była „zdecydowanie merytoryczna”. Tyle samo osób oceniło ją jako „zdecydowanie wartościową”. Ponad połowa Polaków twierdzi, że działania prowadzone przez polityków nie były wartościowe, z czego 21 proc. powiedziało, że zdecydowanie nie wnosiły one wartości.

Z wyników sondażu można wywnioskować, że 67 proc. respondentów nie chciałoby, żeby kampania trwała dłużej. 42 proc. uznało, że kampania raczej nie była „za krótka”, a 26 proc. odpowiedziało na to pytanie „zdecydowanie nie”.

Badanie przeprowadzono w dniach 6-8 października na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1082 osoby

Kwoty zostały dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania.

Czytaj też:
Tornado w wojsku, debata TVP i burza wokół „Zielonej granicy”. Tak przebiegała kampania wyborcza
Czytaj też:
RCB rozesłało alert w całym kraju. Chodzi o wybory