Czystka etniczna ludności Rohindża trwa. „Rząd prowadzi kampanię terroru i głodu”

Czystka etniczna ludności Rohindża trwa. „Rząd prowadzi kampanię terroru i głodu”

Uchodźcy Rohindża
Uchodźcy Rohindża / Źródło: Newspix.pl / FOT.ABACA
Po czterodniowej wizycie w Bangladeszu przedstawiciele ONZ ogłosili, że w Mjanmie wciąż trwa dramat mniejszości muzułmańskiej Rohindża. Minęła fala największej eskalacji przemocy, ale birmański rząd wciąż stara się wyprzeć z kraju niechcianą mniejszość stosując taktykę zastraszania.

– Czystka etniczna Rohindżów ze strony birmańskiego rządu wciąż się utrzymuje – ogłosił zastępca sekretarza generalnego ONZ do spraw praw człowieka Andrew Gilmour. Odbył on czterodniową wizytę w obozie dla uchodźców w Koks Badźar, w sąsiednim Bangladeszu, i miał okazję rozmawiać z Rohindżami, którzy uciekli z ojczyzny. – Natura przemocy zmieniła się z zeszłorocznych pogromów i gwałtów na skalę masową, w obecną kampanię terroru i głodu o niższym natężeniu. Wszystko jest zaprojektowane w taki sposób, aby wypędzić pozostałych przy życiu Rohindżów z ich domów – stwierdził Gilmour. Od sierpnia szacuje się, że do Bangladeszu zbiegło z Mjanmy około 700 tysięcy osób. – Rząd mówi o gotowości do przyjęcia uchodźców z powrotem i zapewnieniu im godnych warunków, ale sam stara się ich wyprzeć z kraju i zagwarantować, aby nie wracali – ocenił Andrew Gilmour.

Fala gwałtów

Przypomnijmy, w listopadzie 2017 roku media informowały o czystkach mniejszości, których dokonywali birmańscy żołnierze. Jeden z kluczowych elementów terroru stanowiły masowe gwałty na kobietach Rohindża. – Gwałt był wyraźną i niszczącą cechą kampanii zbrojnej w Birmie przeciwko Rohindża – powiedziała badaczka sytuacji kryzysowych w Human Rights Watch Skye Wheeler. – Barbarzyńskie akty przemocy, dokonane przez birmańskie wojsko sprawiły, że niezliczona ilość kobiet została brutalnie skrzywdzona i obarczona traumą – podkreśliła.

Dyskryminacja Rohindżów

Ludność Rohindża była dyskryminowana od dziesięcioleci, ponieważ rząd w Mjanmie nie uznaje ich za grupę etniczną, a za imigrantów z Bengalu. W sierpniu tego roku doszło do zaostrzenia konfliktu. Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka Zeid Ra’ad Al-Hussein stwierdził, że to, co dzieję się obecnie w Mjanmie (Birmie) wobec ludności z plemienia Rohindża nosi znamiona czystek etnicznych.

Organizacja Human Rights Watch udostępniła wcześniej zdjęcia satelitarne, które pokazują skalę zniszczeń w Birmie. Ponad 90 proc. zabudowań Rohindżów zostało zrównanych z ziemią. Rząd Birmy podkreśla, że działania te są konieczne, aby zaprowadzić w kraju bezpieczeństwo. – To oni atakowali władzę i stanowili zagrożenie dla porządku publicznego i pokoju w kraju – tłumaczą przedstawiciele władz. W podobnym tonie wypowiadała się premier Mjanmy, która podkreśliła, że działania na terenach Rohindża to operacja przeciwko terroryzmowi.

Szefowa rządu Birmy Aung San Suu Kyi jest na świecie krytykowana za milczenie w sprawie prześladowania Rohindżów. Jej postawę krytykowały osobistości nagrodzone Pokojową Nagrodą Nobla, tacy jak Dalajlama XIV, Desmond Tutu i Malala Yousafzai. Kilkaset tysięcy osób podpisało internetową petycję, domagającą się odebrania Nobla premier Mjanmy. Jako uzasadnienie takiego kroku, autorzy akcji podają właśnie zaniechania w sprawie prześladowań Rohindża.

Czytaj także:
Pisali o dramacie Rohindżów. Dziennikarze Reutera oskarżeni o naruszenie tajemnicy państwowej

Czytaj także

 3
  • Górna wioska Kyaung-na-Phay (30 gospodarstw domowych).
    Dolna wioska Kyaung-na-Phay (25 gospodarstw domowych).
    Chet-su Village (20 gospodarstw domowych).
    Wioska Ah-yoe-gya (40 gospodarstw domowych).
    Wioska Kyaw-htwee-chaung (30 gospodarstw domowych).
    Upper Inn-chaung Village (48 gospodarstw domowych).
    Lower Inn-chaung Village (26 gospodarstw domowych).
    Wioska Shwe-phee-oo-pha (25 gospodarstw domowych).
    Htauk-ka-lan Village (88 gospodarstw domowych).
    Taung-byo-let-wae Village (16 gospodarstw domowych).
    Taung-byo-let-yar Village (28 gospodarstw domowych).
    Day-Tan-nyar Village (22 gospodarstwa domowe).
    Kun-thee-bin Village (12 gospodarstw domowych).
    Kyan-htaung Village (15 gospodarstw domowych).
    Wioska Tan-chaung (18 gospodarstw domowych).
    San-htun-oo Village (20 gospodarstw domowych).
    East Kha-moung-zeik Village (35 gospodarstw domowych).
    West Kha-moung-zeik Village (25 gospodarstw domowych).
    Upper Thu-lu-taung Village (50 gospodarstw domowych).
    Wioska Than-khone (30 gospodarstw domowych).
    Wioska Ma-phyu-ma (40 gospodarstw domowych).
    Kone-tat Village (nieznane gospodarstwa domowe).
    Wioska Khin-pyo-thar (60 gospodarstw domowych).
    Upper Shwe-ngin-chaung Village (40 gospodarstw domowych).
    Wioska Nga-yant-chaung (50 gospodarstw domowych).
    Thit-tone-nar Village (60 gospodarstw domowych).
    Pan-shwe-aung-pha Village (20 gospodarstw domowych).
    Wioska Shew-hla-Khine (20 gospodarstw domowych).
    Ta-man-Thar Village (30 gospodarstw domowych).
    Cha-doe-yee Village (15 gospodarstw domowych).
    Wioska Thar-aung (30 gospodarstw domowych).
    Loung-part Village (30 gospodarstw domowych).
    Wioska Wet-kyane (100 gospodarstw domowych).
    Wioska Kyet-kyane (40 gospodarstw domowych).
    Górna wioska Kywe-tha-bout (45 gospodarstw domowych).
    Lower Kywe-tha-bout Village (60 gospodarstw domowych).
    Wioska Kyauk-tan (50 gospodarstw domowych).
    Seint-taw-byin Village (40 gospodarstw domowych).
    Upper Gaw-du-ya Village (25 gospodarstw domowych).
    Dolna wioska Gaw-du-ya (65 gospodarstw domowych).
    Kyun-bouk Village (35 gospodarstw domowych).
    Ta-yin Village (150 gospodarstw domowych).
    Tin-thar-ya Village (25 gospodarstw domowych).
    Wioska Thae-chaung (65 gospodarstw domowych).
    Wioska Nghet-pyaw-chaung (45 gospodarstw domowych).
    Wioska Ngar-san-baw (80 gospodarstw domowych).
    Let-phwe-kya Village (20 gospodarstw domowych).
    Wioska Kyout-chaung (50 gospodarstw domowych).
    Wioska Ye-aung-chaung (70 gospodarstw domowych).
    Wioska Yay-nout-ngar-thar (20 gospodarstw domowych).
    Wioska Mee-gyaung-chaung (15 gospodarstw domowych).
    Wspomniane 99 wiosek buddyjskich Yakhin to calkowicie zniszczone wioski w ktorych zamordowano cala ludnosc buddyjska, ze znaną liczbą gospodarstw domowych w 1942 roku.
    • Dlaczego buddyści nie wytrzymali z muzułmanami?

    1946 - przywódcy muzułmanów inspirowani przez Mohammeda Ali Jina (który w tym samym czasie oderwał Bangladesz od Indii) ogłaszają niepodległość od Birmy i proszą Bangladesz o wkroczenie wojsk islamskich. Gdy to się nie udaje, tworzą organizację, żądającą niepodległości od rządu Birmy. Islamskie bojówki atakują w tym czasie żołnierzy i mieszkańców aby w ten sposób wymusić przyłączenie terenu do Bangladeszu.

    1948 - w celu uspokojenia sytuacji Birma wprowadza stan wojenny i wypiera muzułmańskich bojówkarzy na granicę z Bangladeszem.

    1950 - rząd Bangladeszu rozpoczyna pomoc finansową i militarną w celu wsparcia islamistów na terenie Birmy. Jednocześnie tysiące nielegalnych imigrantów z Bangladeszu przedostaje się przez granicę aby zmienić stosunki etniczne na terenie Birmy (zupełnie jak w jugosłowiańskim Kosowie).

    1954 - islamskie bojówki rozpoczynają serie ataków na żołnierzy i cywili. W proteście przeciw atakom buddyjscy mnisi rozpoczynają strajk głodowy w Rangunie. Birmańskie wojska likwidując przywódców islamskich terrorystów odzyskują na jakiś czas teren i sytuacja wydaje się uspokojona.

    lata 50 i 60 - powstają lokalne grupki islamistów, które atakują wojsko i cywilów. Na muzułmańskie ataki wojsko odpowiada odwetem.

    lata 70-90 - islamiści jednoczą się, organizują sponsorowany przez rząd Bangladeszu przemyt broni, w Bangladeszu tworzy się obozy szkoleniowe dla terrorystów, następuje seria zamachów na buddystów we wsiach i miasteczkach regionu.

    2016 - wzdłuż granicy z Bangladeszem następuje atak na birmańskie wojska pograniczne, muzułmanie działający z terenu Bangladeszu atakują pograniczne wioski i miasteczka, mordując buddystów maczetami, siekierami, rurami nabitymi gwoździami. Po ataku na posterunki graniczne muzułmanie zdobywają uzbrojenie i amunicje, wycofując się na teren Bangladeszu.
    Tam właśnie trwa wojna w której rozpętaniu spory udział mają własnie Rohindżowie. Mniejszość etniczna, spokojni ludzie pragnący pokoju - tylko paru kilku extremistów napadało na posterunek wojskowy, przecież to drobiazg...
    To że od lat próbują wyrwać kawał teryterioum kraju, wprowadzić szariat oraz przestać być mniejszością etniczną - zapewne drogą pokojowego wyżynania to też nic niezwykłego. Cóż - zapewne ludzie Mjanmy doszli do wniosku że "albo my ich albo oni nas". Może niezbyt chwalebne i stracą trochę lajków na facebooku ale mimo wszystki lepiej być żywym draniem niż martwym idiotą.
    Mnie natowmiast ciekawi postawa mediów - wszyscy "pochylają sie" nad biednymi prześladowanymi, pokazują łamiące serce zdjęcia - ale nie poświęcą 5 minut na wyjaśnienie źródła konfliktu - a bez tego nie ma szans na jego pokojewe zakończenie. Przegotowujecie opinię publiczną na kolejną interwencję wojskową i "humanitarne bombardowania"?

    Poniższa lista zawiera kolejne 115 buddyjskich wiosek, bez znanej liczby gospodarstw domowych, które zostały brutalnie zniszczone przez bengalskich muzułmanów czyl..... Rohindzow w tym ludobójstwie z 1942 roku.
    Lower Baw-du-lar Village.
    Wioska Daing-paing.
    Wioska Khaing-oo-pha.
    Nowa wioska Thar-a-aung.
    Tat-chaung-chay-tea-zar Village.
    Mee-min-thar-pha Village.
    Shwe-daing Village.
    Wioska Toung-boke.
    Wioska La-mone-kaing.
    Wai-lar-goung-done village.
    Wioska Tha-lu-chaung.
    Wioska Ye-baw-oo.
    The-ni Village.
    Wioska Kyaung-khow.
    Wioska Nga-yan-chaung.
    Wioska Mee-chaung-khote.
    Thit-tone-nar Village.
    Mhaing-sri Village.
    Be-yote Village.
    Kyout-pyin-hla Village.
    Wioska Maung-Seik.
    Wioska Phet-wun-chaung.
    Gar-yar-byin Village.
    Mokra wioska kyane-chay.
    Wioska San-gar-bin.
    Wioska Nga-phyu-chaung.
    Wioska Nat-kyauk.
    Wioska Pyaing-chauing.
    Wieś Kyin-phaw.
    Wioska Aung-hla-phyu.
    Thin-baw-hla Village.
    Wioska Mee-daik.
    Wioska Nant-Thar-Daung.
    Gaw-du-ra-the-chaung Village.
    Sin-oh Village.
    Kyauk-chaung-chay Village.
    Gant-it's Village.
    Dolna wioska Gyit-chaung.
    Thit-thee-bin-ahle-byin Village.
    Laung-done-zedi-byin Village.
    Wioska Han-zar-ma.
    Ngar-khu-ya-chaung-wa Village.
    Kyar-khaung-htaung Village.
    Maung-lone-pha Village.
    Kyet-yoe-byin Village.
    Wioska Ngan-chaung.
    Duża wioska Pwint-phyu-chaung.
    Mała wioska Pwint-phyu-chaung.
    Chit-san-pha Village.
    Nowa wioska Nay-pu-khan.
    Stara wioska Nay-pu-khan.
    Siostry-chaung Village.
    Wioska Chaung-myouk.
    Wioska Tha-lu-chaung.
    Wioska Ywar-thit-kay.
    Min-ga-la-gyee Village.
    Kyouk-hlay-gar Village.
    Nieistniejąca wioska.
    The-phyu-gyun Village.
    Wioska Min-kyo-chaung.
    Yee-phone-pyin Village.
    Wioska Khwa-sone-pyin.
    Wioska Thit-pote-chaung.
    Kin-chaung Village.
    Inner Kin-chaung Village.
    Wieś Kan-by.
    Kyee-gan-phyu Village.
    Hmaw-win Village.
    Gyin-chaung Village.
    Lin-bar-kone Village.
    Zaw-ma-tat Village.
    South Ngar-khu-ya Village.
    Wioska Chee-sar.
    Ah-pout-wa Village.
    Lar-lee Village.
    Jego wioska.
    Upper Tone-chaung Village.
    Lower Tone-chaung Village.
    Karde Village.
    Ohn-bin-yin Village.
    Doe-dan Village.
    Ka-nyin-dan Village.
    Stara wioska Ah-le-than-gyaw.
    Wioska Kyan-chaung.
    Wioska Thin-ga-net.
    Wioska Kyaung-Daung.
    Wioska Tat-htoe-byin.
    Wioska Myin-lut-chaung.
    Wioska Myee-chaung.
    Shout-Kaing Village.
    Kyouk-pan-du Village.
    Baw-dee-kaing Village.
    Shwe-maung Village.
    Ah - bliźniak po wsi.
    Wioska Kyan-dan-chaung.
    Inn-din-gyee Village.
    Inn-din-chay Village.
    Wioska Tha-win-chaung.
    Wioska Kow-dan-kout.
    Wioska Thane-khar-lee.
    Wioska ze szczupakami.
    Sin-wut Village.
    Wioska Aung-hla-pha.
    Wioska Phout-kyi-chaung.
    Pauk-taw-byin Village.
    Wioska Kone-dan.
    Pa-din Village.
    Yay-dwin-gyun Village.
    Wioska Cha-yar-dan.
    War-cha Village.
    Górna wioska Nyaung-bin-gyee.
    Dolna wioska Nyaung-bin-gyee.
    Douk Village.
    Wioska Hla-poe-khaung.
    W sumie, co najmniej 114 buddyjskich wiosek Yakhin bez dokładnych numerów rodzinnych zostało całkowicie wymazanych przez bengalskich kalifów muzułmańskich.
    • Oj biedne muslimy. Nie chcą od świata nic więcej niż kochać, być kochanymi oraz podrzynać gardziele kuffarom. I nie wiadomo czemu cały świat ich nienawidzi...
      • Wołyń XXI wieku.