Oto założenia polityki zagranicznej Polski

Oto założenia polityki zagranicznej Polski

Dodano:   /  Zmieniono: 
"Nowa jakość w relacjach z Polonią i Polakami za granicą" to priorytet Polski.(fot. sxc)
W nadchodzących latach UE powinna na nowo zdefiniować swą rolę i miejsce na scenie globalnej; Polska powinna utrzymywać wysoki poziom współpracy gospodarczej z Francją i Niemcami – to niektóre założenia polskiej polityki zagranicznej na lata 2012-2016.

Rząd przyjął priorytety polskiej polityki zagranicznej, w tym strategię w ramach Unii Europejskiej, na lata 2012-2016 we wtorek. W  czwartek po wystąpieniu szefa MSZ Radosława Sikorskiego na temat założeń polityki zagranicznej na 2012 r. resort spraw zagranicznych upublicznił na swojej stronie internetowej pełną wersję strategii na najbliższe 4  lata. Dokument zaczyna się od opisu uwarunkowań światowych, w jakich w  drugiej dekadzie XXI nasza dyplomacja będzie prowadziła swoja politykę zagraniczną. Przewiduje się w nim, że w stosunkach międzynarodowych dominować będzie kwestia kryzysu i jego konsekwencje.

Prymat Zachodu?

- Zachód, którego prymat jest coraz częściej kwestionowany, będzie musiał dokonać znaczących zmian w swojej roli, wizerunku i narzędziach wpływu, by móc sprostać wyzwaniom. W szczególności Europa stanie przed trudnym dylematem: pogłębienie integracji czy jej spłycenie, a w  konsekwencji obniżenie znaczenia Unii Europejskiej na arenie międzynarodowej – czytamy w dokumencie MSZ. Do wspólnych wyzwań stojących przed Polską i naszymi partnerami z  Unii zaliczono: przyszłość rynku wewnętrznego, bezpieczeństwo energetyczne, tempo rozszerzenia UE, znalezienie rozwiązania dla  problemów demograficznych czy presji migracyjnych, bezpieczeństwa obywateli oraz zagwarantowania korzystania z przyznanych swobód.

W opracowaniu zwrócono uwagę na konieczność ścisłej współpracy wewnątrz UE w celu umocnienia wspólnej waluty – euro, przezwyciężenia skutków kryzysu gospodarczego i finansowego oraz stworzenia skutecznych mechanizmów, chroniących Unię przed podobnymi wydarzeniami w  przyszłości. Według strategii to interesy gospodarcze będą coraz intensywniej warunkować politykę zagraniczną. Jej autorzy zwracają uwagę, że pozycja gospodarek wschodzących takich jak Chiny będzie się stopniowo umacniać, a  dystans cywilizacyjny pomiędzy takimi państwami, a zachodem będzie się zmniejszał.

Prymat USA?

MSZ zauważa, że prymat USA został zakwestionowany i mamy do czynienia ze schyłkiem świata jednobiegunowego. - Pomimo kryzysu, większość państw azjatyckich, także Rosja, radykalnie zwiększa nakłady zbrojeniowe. W  Europie tendencja jest odwrotna - czytamy w dokumencie.

Autorzy opracowania zwracają uwagę, że wyzwaniem pozostaje fakt, że  niektóre gospodarki wschodzące uznają siłę militarną za jeden z  najważniejszych wyznaczników potęgi i prestiżu. Konkludują, że z racji tego, że żadne z państw UE nie jest w stanie samodzielnie kształtować zdarzeń globalnych ani istotnie wpływać na ich rozwój, zapewnienie spójności działań Wspólnoty leży w interesie wszystkich jej członków.

Pisząc o Polsce zauważają, że choć nasza gospodarka jest 20. na  świecie (PKB per capita na poziomie 60 proc. średniej UE), to wciąż boryka się z zapóźnieniami cywilizacyjnymi. Kluczem do odrobienia zapóźnień ma być modernizacja, oparta na sprawdzonych receptach budowy gospodarki opartej na wiedzy, w co w większym stopniu ma się angażować nasza polityka zagraniczna. Według strategii Polsce potrzebny jest również kapitał intelektualny o  nowej jakości: nastawiony na wyławianie talentów, wyrównywanie szans, umiejętność współpracy oraz oparty na zaufaniu. - Wszystkie te czynniki będą miały wpływ na budowę konkurencyjnej, zaawansowanej technologicznie i bogatej w innowacje gospodarki – pisze MSZ.

Priorytety dyplomacji

Pierwszy priorytet dyplomacji na najbliższe cztery lata nosi nazwę "Silna Polska w silnej unii politycznej". Jak wyjaśniono chodzi o  budowanie Unii konkurencyjnej, solidarnej, otwartej i bezpiecznej. W jego ramach zawarte jest też zdanie o ponoszeniu "współodpowiedzialności za przyszłość integracji europejskiej w  interakcji z troską o poszanowanie interesów Polski przez pozostałych członków", a także "konstruktywne uczestnictwo w procesie decyzyjnym UE na rzecz sukcesu zarówno Polski na arenie europejskiej, jak i UE na  arenie globalnej".

Autorzy opracowania zwracają uwagę, że Europejczycy przeciętnie żyją coraz dłużej i mają mniej potomstwa, zatem niezbędne staje się opracowanie programów polityki prorodzinnej na rzecz odwrócenia niekorzystnych tendencji demograficznych. MSZ pisze też o potrzebie rozbudowy systemy opieki nad osobami starszymi i dziećmi, a także zapewnieniu pełniejszego udziału kobiet w  rynkach pracy.

Energia

Analitycy ministerstwa przewidują, że w 2030 r. zapotrzebowanie na  energię będzie wyższe niż obecnie, przy czym ponad 60 proc. surowców kopalnych pochodzić będzie spoza Europy, często z państw niestabilnych czy rządzonych przez reżimy autorytarne. W celu uniknięcia nadmiernego uzależnienia od dostaw z tych krajów postulują działania prowadzące do zróżnicowania struktury importu energii i nośników energii. Zwracają uwagę, że w interesie Polski jest, by UE nie rezygnowała z paliw kopalnych w imię redukcji emisji, które i  tak będą utrzymywane na znaczącym poziomie w innych regionach świata.

Ład euroatlantycki

Kolejny priorytet - Polska jako wiarygodny sojusznik w stabilnym ładzie euroatlantyckim - dotyczy rozwoju własnych zdolności odstraszania i utrzymania wiarygodności NATO jako sojuszu obronnego. Jest w nim też mowa o rozwijaniu zdolności UE w sferze samodzielnych oraz komplementarnych wobec NATO środków i zasobów budowania bezpieczeństwa; udziale w budowie środków wzajemnego zaufania między Zachodem a Rosją, a także ścisłej współpracy z Ukrainą i innymi państwami Europy Wschodniej oraz Kaukazu Południowego. Nie zabrakło też zdania o zwalczaniu terroryzmu i przeciwdziałaniu rozprzestrzeniania broni masowego rażenia.

Współpraca z Zachodem na rzecz bezpieczeństwa i silnej gospodarki; otwarcie i solidarność ze Wschodem; korzystanie z wzorców Północy w  trosce o jakość życia obywateli; partnerstwo z Południem w realizacji wspólnych celów cywilizacyjnych; umacnianie współdziałania Grupy Wyszehradzkiej - to zadania zawarte w priorytecie "Polska otwarta na  różne wymiary współpracy regionalnej". Jako jeden z najważniejszych celów na lata 2012-2016 wymieniony jest wysoki poziom współpracy gospodarczej i inwestycyjnej z Francą i  Niemcami, naszymi kluczowymi partnerami politycznymi na kontynencie.

Z kolei w odniesieniu do Wschodu Polska ma służyć doświadczeniem w  transformacji ustrojowej. Naszym zadaniem będzie też wspieranie liberalizacji reżimów wizowych i tworzenie stref wolnego handlu z  krajami tego regionu. Kolejny priorytet dotyczy strategii polskiej współpracy rozwojowej, promocji demokracji i praw człowieka. Autorzy piszą o zwiększeniu roli współpracy rozwojowej w polityce zagranicznej Polski tak, aby wpływać na  bezpieczeństwo naszego kraju oraz stabilność naszych sąsiadów i  partnerów współpracy rozwojowej. Polska ma też wspierać działania służące upowszechnianiu praw człowieka, rządów prawa i demokracji w celu kształtowania przyjaznego środowiska międzynarodowego i zapobiegania konfliktom. Promocji za granicą ma służyć wypracowanie kampanii, która wpłynie na  wzmocnienie pozycji Polski w Europie i na świecie, a także uczyni nas krajem bardziej konkurencyjnym i mocniej przyciągającym inwestorów oraz  turystów.

Polonia

Następny priorytet - "Nowa jakość w relacjach z Polonią i Polakami za  granicą" - mówi o realizacji nowej strategii polonijnej. Autorzy koncepcji piszą o partnerskiej współpracy z Polonią i Polakami za  granicą, prowadzącej do uzyskania zrozumienia i skutecznego poparcia dla  polskiej racji stanu i polityki zagranicznej. MSZ zwraca uwagę, że olbrzymia część przekazu dla Polonii realizowana jest w języku polskim, tymczasem co najmniej 70 proc. polskiej diaspory w świecie - większość osób świadomych swojego rodowodu, zainteresowanych Polską i jej kulturą, językiem tym już nie włada.

Ostatni z priorytetów dotyczy naszej służby zagranicznej. Cele to: profesjonalna dyplomacja, oparta na prawidłowym doborze kadr i  funkcjonowaniu struktur służby zagranicznej; poprawa spójności i  koordynacji działań międzynarodowych podejmowanych przez MSZ oraz inne organy administracji, instytucje i organizacje pozarządowe; nowoczesna infrastruktura budująca wizerunek państwa.

eb, pap