Naukowcy: Sen u dzieci kluczem do sukcesów w nauce

Naukowcy: Sen u dzieci kluczem do sukcesów w nauce

(fot. sxc.hu) / Źródło: FreeImages.com
Naukowcy z Uniwersytetu w Sheffield donoszą, że długość snu we wczesnych latach życia ma ogromny wpływ na pamięć i uczenie się człowieka.
.

Badania przeprowadzone na 216 dzieciach do 12. miesiąca życia pokazały, że maluchy nie były zdolne do zapamiętania nowych umiejętności, jeśli później nie spały wystarczająco długo. Połowa z przebadanych dzieci po nauce spała przez około cztery godziny. Reszta nie spała, bądź drzemała nie dłużej niż przez 30 minut. Rezultaty opublikowane w czasopiśmie Proceedings of the National Academy of Sciences pokazują, że dzieci, których długość snu nie była wystarczająca, nie potrafiły powtórzyć wcześniejszych czynności. Natomiast dzieci, które mogły spać, były w stanie powtórzyć później część ze zdobytych przed snem umiejętności.

- Ci, którzy śpią po nauce, uczą się dobrze, natomiast ci, którzy nie śpią, nie uczą się w ogóle – komentowała wyniki badań doktor Jane Herbert z Uniwersytetu w Sheffield. Badaczka powiedziała, że odkrycie może dodatkowo podkreślić rolę, jaką pełni czytanie dzieciom książek przed snem.

Dlatego naukowcy sugerują, że najlepszy czas na uczenie dzieci może być właśnie tuż przed położeniem ich spać. Eksperci uważają, że sen we wczesnych latach życia może mieć znacznie większe znaczenie, niż w późniejszym wieku.

Profesor Derk-Jan Dijk, badacz snu z Uniwersytetu w Surrey, potwierdził, że sen faktycznie ma wpływ na jakość uczenia się przez małe dzieci, jednak uważa, że nauka tuż przed snem nie jest najlepszym pomysłem. - To, co pokazują badania, to fakt, że sen po treningu pełni pozytywną rolę, natomiast nie to, że bycie śpiącym podczas nauki jest pozytywne – skomentował profesor.

Naukowcy z Sheffield zaznaczyli, że choć w pierwszych latach przesypiamy więcej czasu niż w jakimkolwiek innym późniejszym etapie, to jednak wciąż zadziwiająco mało wiadomo o wpływie snu małego człowieka na jego całe życie.

zh, bbc.com

Czytaj także

 0