UE: obowiązek zapinania pasów także w autobusach

UE: obowiązek zapinania pasów także w autobusach

Dodano:   /  Zmieniono: 
Pasażerowie autobusów turystycznych, a także mikrobusów będą musieli od wtorku, 9 maja, jeździć z zapiętymi pasami bezpieczeństwa. Tego dnia wchodzą w życie nowe unijne przepisy.
Przypomniała Komisja Europejska (KE).

KE liczy, że obowiązek zapinania pasów wpłynie na zmniejszenie liczby śmiertelnych wypadków drogowych. Według Komisji w ten sposób może się udać uratować życie nawet 5,5 tys. osób rocznie.

Dotychczas pasażerowie takich pojazdów byli wyłączeni spod tego obowiązku. Badania pokazały, że niezapinanie pasów jest jedną z  najczęstszych przyczyn zgonów w wypadkach, obok jazdy z nadmierną prędkością i jazdy pod wpływem alkoholu.

Od 9 maja nie wolno też wozić dzieci w fotelikach dziecięcych na  przednim siedzeniu pasażera. Dotychczas można było to robić, ale  pod warunkiem, że fotelik jest odwrócony tyłem do kierunku jazdy. Teraz dopuszczono taką możliwość, ale tylko pod warunkiem wyłączenia mechanizmu poduszki powietrznej. Jak tłumaczył w piątek jeden z rzeczników KE Stefaan De Rynck chodzi o to, że gwałtowne otwarcie się poduszki, może wyrządzić dziecku krzywdę, a nawet zabić je.

Nowa dyrektywa nakazuje też zapisanie pasami bezpieczeństwa dzieci o wzroście ponad 135 cm, podróżujących nie tylko w  samochodach osobowych, ale także w ciężarówkach i autobusach. Niższe dzieci muszą zawsze podróżować w fotelikach dostosowanych do ich wagi.

KE ostrzega, że kraje, które nie wprowadzą tych przepisów będą mogły się spodziewać procesu przed Trybunałem w Luksemburgu. Polska należy do grupy dwunastu państw, które przekazały Komisji informację o dostosowywaniu krajowego prawa do dyrektywy.

Polityka KE w zakresie poprawy bezpieczeństwa na drogach przynosi efekty. Według opublikowanych niedawno w Brukseli badań, w 2005 r. na drogach krajów UE zginęło 41 tys. osób, podczas gdy w 2001 r. liczba ta wyniosła 50 tys. Dane te dotyczą wszystkich 25 państw członkowskich, choć 10 z nich jest w UE od 1 maja 2004 r.

Choć ogólne statystyki unijne pokazują poprawę stanu bezpieczeństwa to jednak w przypadku Polski nie ma powodów do  radości. Liczba osób, które zginęły w wypadkach na polskich drogach w ciągu lat wzrosła.

Komisja Europejska przyczyny takiej sytuacji widzi m.in. w złej jakości polskich dróg i brawurze kierowców.

pap, ab