Wakacje to sezon ogórkowy? – Nieprawda – mówi Krystian, instruktor jednej z trójmiejskich szkół jazdy. – Dla nas to jest sezon złotówkowy, liczymy zyski, bo licealiści i studenci wreszcie mają czas na naukę jazdy i tłumnie wylegają w „elkach” na ulice – dodaje. W tym roku przed letnimi egzaminami tysiące polskich kursantów będzie mieć trochę łatwiej. Wszystko za sprawą Banku Zachodniego WBK, który razem z utytułowanym kierowcą rajdowym Kubą Giermaziakiem nagrywa dla kierowców materiały pomocnicze. Dzięki staraniom banku Giermaziak, wicemistrz serii Porsche Supercup w sezonie 2014 oraz uczestnik prestiżowego wyścigu 24h LeMans, będzie współautorem cyklu filmów szkoleniowych „Dookoła ronda”, który pokazuje kursantom, jak sobie radzić na nawet najbardziej niebezpiecznych i skomplikowanych rondach w Polsce.
Nie tylko dla kierowców
– Widać, że jest zapotrzebowanie na takie projekty – mówi Katarzyna Meissner, dyrektor biura sponsoringu i projektów relacyjnych Banku Zachodniego WBK. – W ramach akcji pod koniec zeszłego roku założyliśmy na Facebooku grupę „Jak jeździsz”. Dziś ma prawie 16 tys. fanów, a jej tygodniowy zasięg to prawie 500 tys. osób – dodaje. Według Katarzyny Meissner promowanie przez bank prawidłowej jazdy i bezpieczeństwa ruchu drogowego to strzał w dziesiątkę, zwłaszcza że z wpisówna fanpage’u „Jak jeździsz”, można wywnioskować, że nawet podstawowe informacje na temat ruchu drogowego to dla wielu młodych w dalszym ciągu czarna magia i zupełna nowość. Taka niewiedza negatywnie przekłada się na bezpieczeństwo na drogach. Dlatego projekt będzie rozwijany o kolejne części tak, by dotrzeć do jak najszerszego kręgu odbiorców. Akcje dla kierowców to tylko wycinek działań społecznej odpowiedzialności Banku Zachodniego. Nic dziwnego – zarówno bank, jak i inni liderzy RESPECT Index, czyli giełdowego wskaźnika społecznej odpowiedzialności firm, dawno przyzwyczaili rynek, że nie spoczywają na laurach. Polski członek międzynarodowej Grupy Santander opiera pomaganie ludziom i troskę o dobro wspólne na pięciu filarach działalności: po pierwsze na wsparciu szkolnictwa wyższego, nauki oraz przedsiębiorczości; po drugie na działaniach prospołecznych; po trzecie na dialogu z pracownikami, partnerami, klientami i wspólnotami lokalnymi; po czwarte na ochronie środowiska oraz po piąte na działalności charytatywnej. We wszystkich tych obszarach Bank Zachodni WBK może się poszczycić znakomitymi projektami.
Uniwersytet na bank
Jednym ze sposobów wspierania polskiej edukacji jest rozpoczęty jeszcze w 2011 r. program Santander Universidades. Dziś bierze w nim udział ponad 1100 uniwersytetów z całego świata, a w Polsce – ponad 40 uczelni zorientowanych na rozwój międzynarodowy i poszerzanie możliwości edukacyjnych (np. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Politechnika Poznańska, Gdański Uniwersytet Medyczny czy Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie). Co umożliwia program? – Między innymi ułatwia współpracę polskich i zagranicznych uczelni poprzez programy wymiany naukowej na najbardziej prestiżowych uniwersytetach na świecie – mówi Monika Nowakowska, dyrektor Departamentu Public Relations w Banku Zachodnim WBK. Uczestnicy programu Santander Universidades mogą wnioskować o stypendia, a także granty na indywidualne programy badawcze związane z przedsiębiorczością i rozwojem badań naukowych, szczególnie w zakresie nowych technologii. Szkolnictwo wyższe to niejedyny priorytet strategii CSR opracowanej przez bank. Widząc potrzebę rozwoju przedsiębiorczości i nastawienia na edukację ekonomiczną już od najmłodszych lat, bank proponuje inicjatywy, które trafiają także do dzieci i młodzieży. Wśród najciekawszych znajdują się ekonomiczne komiksy oraz grywalizacja – czyli edukacja i zaangażowanie ludzi poprzez wykorzystanie mechanizmów znanych z gier fabularnych.
Ekonomia jak gra
Komiksy promujące wiedzę na tematy gospodarcze powstają w ramach corocznego konkursu ogłaszanego przez Forum Obywatelskiego Rozwoju. W przystępnej, humorystycznej i atrakcyjnej graficznie formie opowiadają ciekawe historie wokół pozornie nudnych dla dzieci tematów, takich jak emerytury, podatki, służba zdrowia, finansowanie studiów. Co więcej, taka „ekonomia obrazkowa” jest chętnie wykorzystywana przez nauczycieli szkół do organizacji lekcji wiedzy o społeczeństwie (WOS) oraz na temat podstaw przedsiębiorczości. Z kolei gry komputerowe i planszowe służą do pragmatycznego testowania intuicji i wiedzy ekonomicznej. – Wiedzę na temat mądrego dysponowania pieniędzmi warto zdobywać już od najmłodszych lat – tłumaczy Monika Nowakowska. – Wcześnie rozpoczęta edukacja finansowa w przyszłości przyniesie wymierne korzyści dzieciom, a w efekcie skorzysta całe społeczeństwo – dodaje. Jakie gry proponuje twoim dzieciom Bank Zachodni WBK? Pierwsza z nich, „Twój budżet rodzinny”, pozwala rodzicom na przekazanie nastolatkom całego budżetu domowego. Na szczęście to budżet wirtualny i jego potencjalna utrata nie będzie wiązać się z żadnymi realnymi konsekwencjami. Po zarejestrowaniu gracz może wybierać, na co przeznaczy pieniądze – niezależnie od tego, czy będzie to hobby, czy konto oszczędnościowe, czy kredyt, każdy wybór przyniesie w przyszłości określone konsekwencje. Na przykład zaciągając wirtualny kredyt, można się nauczyć, jak nie wpaść w spiralę zadłużenia i wydawać pieniądze adekwatnie do posiadanych oszczędności i osiąganych zarobków. Z kolei dla tych, którzy zarządzanie pieniędzmi w skali mikro mają już w małym palcu, przygotowana została gra, w której uczymy się inwestowania. Przeznaczona dla uczniów gimnazjów i liceów gra „Business Zone” symuluje stawianie pierwszych kroków w przedsiębiorczości: gracz może założyć małą firmę i zarządzać nią, gromadzić środki finansowe i rywalizować z innymi. Dla najlepszych Bank Zachodni WBK przygotował bony w kwocie do 1000 zł wypłacanej w gotówce. Bank Zachodni WBK ma też ofertę dla osób lubiących tradycyjne gry planszowe – to „Liderzy Europy”, gra, która pozwala rozbudzić ambicję i żyłkę strategiczną w uczniach szkół ponadpodstawowych. Dwie pierwsze gry są dostępne bezpłatnie w internecie, korzystanie z trzeciej jest możliwe po kontakcie z bankiem.
Pod bankową batutą
Oprócz programów prospołecznych i inwestycji w edukację bank angażuje się w ochronę środowiska, działalność charytatywną i wspiera polską kulturę. Spektakularny sukces odniosła pierwsza edycja programu Santander Orchestra, orkiestry stworzonej z młodych utalentowanych polskich muzyków. Projekt został stworzony przez Bank Zachodni WBK, Fundację MyWay i Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Młodzi muzycy Santander Orchestra odbyli tournée pod batutą Krzysztofa Pendereckiego i Johna Axelroda – grali we Wrocławiu, Warszawie, Katowicach, Szczecinie i Lusławicach. Ponadto zorganizowano dla nich szereg szkoleń – z autoprezentacji, zarządzania finansami, negocjowania kontraktów. – Naszym celem było wzbudzenie zainteresowania tematyką edukacji młodych artystów i stworzenie unikatowej wartości w polskiej kulturze – mówi Katarzyna Meissner. – Patrzymy dzisiaj na uczestników pierwszej edycji i wiemy, że było to zarówno dla nich, jak i dla nas bezcenne doświadczenie.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.