Nauka i zabawa dzieci w żłobku i przedszkolu kształtują umiejętności poznawcze na długie lata. Dotacje pomagają nie tylko maluchom, ale też ich mamom – mogą szybciej wrócić na rynek pracy. Dlatego każde województwo zarezerwowało w swoim programie środki unijne na budowę i rozwój placówek opieki nad dziećmi. To dotacje, o które mogą się ubiegać nie tylko samorządy, ale również firmy i osoby prowadzące działalność gospodarczą.
Co można sfinansować
Wsparcie może być przeznaczone na wydatki ponoszone w trzech kategoriach: na budowę lub rozbudowę placówek edukacji przedszkolnej, urozmaicanie i podnoszenie jakości edukacji w przedszkolach oraz tworzenie i działalność placówek opieki dla dzieci do lat trzech. Dotacje inwestycyjne pomogą stworzyć nowe miejsca w placówkach opiekujących się również dziećmi do lat trzech. Największe szanse na wsparcie mają projekty zlokalizowane w regionach, w których żłobków i przedszkoli jest mało, lub takie, w których z trendów demograficznych wynika, że instytucje dla dzieci
będą niezbędne. Nowe placówki powinny funkcjonować przynajmniej dwa lata po zakończeniu projektu – to warunek otrzymania dotacji. Konkursy w województwach już ruszyły. O tym, na co dokładnie można przeznaczyć pieniądze, decydują władze poszczególnych regionów. Część uznała, że chce finansować głównie tworzenie nowych placówek, niektóre zamierzają wspierać przede wszystkim koszty funkcjonowania dotychczasowych i zajęć dodatkowych. Niemal wszędzie zastosowano podział na cztery główne kategorie wydatków (patrz lista obok). Dzięki puli funduszy unijnych na lata 2014-2020 ma powstać 50 tys. nowych miejsc w żłobkach i 60 tys. w przedszkolach. To zmiana w porównaniu z poprzednim okresem wydawania Funduszy Europejskich, gdy główny nacisk położony był na tworzenie punktów przedszkolnych – powstało wtedy ponad 73 tys. miejsc w przedszkolach, ale tylko 12 tys. dla najmłodszych, w żłobkach.
Inwestycje w rozwój
Duża część dotacji będzie przeznaczona na zajęcia dla najmłodszych. Można liczyć na dofinansowanie do zajęć rozwijających kompetencje kluczowe, np. matematyczne i języki obce, rozbudzających kreatywność i innowacyjność oraz umiejętności społeczne, kompensacyjno-wyrównawczych, specjalistycznych, np. logopedycznych, terapeutycznych, psychologicznych oraz gimnastyki korekcyjnej. W programach poszczególnych województw dostępne są również pieniądze na kursy i szkolenia doskonalące nauczycieli w żłobkach i przedszkolach, np. na studia podyplomowe, ale też tworzenie sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli.
Główne kategorie wydatków
-
Dostosowanie pomieszczeń: m.in. ich przerabianie, malowanie, ale i zagospodarowanie terenu wokół placówki (place zabaw). Dopuszczalne jest też (nie wszędzie) sfinansowanie budowy budynku.
-
Wyposażenie placówki: szafki, stoliki i krzesełka, łóżeczka, akcesoria kuchenne, ale też materiały do zabawy i nauki: kredki, farby, bloki, zabawki etc.
-
Zarządzanie i koszty pośrednie: pokryć można m.in. wydatki na księgowość, koordynację projektu, specjalistów do spraw zamówień publicznych.
-
Bieżące działanie: nowe przedszkola i żłobki mogą ubiegać się o pieniądze na rozruch. Koszty bieżące mogą być finansowane najczęściej nie dłużej niż przez rok.
Gdzie szukać informacji
Bezpłatne informacje o możliwościach wsparcia uzyskasz w Punktach Informacyjnych Funduszy Europejskich. Ich lista znajduje się na stronie internetowej.
W następnym odcinku: o finansowaniu współpracy przedsiębiorstw ze szkołami i uczelniami.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.