Czy mamy do czynienia z rewolucją w lotnictwie z wykorzystaniem statków bezzałogowych?
Dynamika rynku bezzałogowych statków powietrznych (BSP), czyli inaczej dronów, jest ogromna. Ostatnio jedna z firm zadeklarowała, że już w 2023 r. obsłuży pierwsze loty BSP z pasażerami. Tylko w okresie ostatnich dwóch miesięcy służby Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) skoordynowały blisko 800 lotów BSP i mowa tu wyłącznie o strefach położonych w rejonie 15 głównych lotnisk kontrolowanych. Dla nas jako agencji zarządzającej przestrzenią powietrzną jedną z najistotniejszych kwestii jest bezpieczeństwo. We wrześniu wspólnie z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią powołaliśmy Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów (CEDD). To swoisty poligon doświadczalny dla nowych rozwiązań. Kilka dni temu CEDD dołączył do Europejskiej Sieci Demonstratorów U-Space (European Network of U-Space Demonstrators), której celem jest podejmowanie zbiorowych wysiłków w zakresie przeprowadzania testów nowych technologii, w tym przyspieszenie rozwoju koncepcji U-Space.
Czyli w Europie ten wyścig dronów już trwa?
Tak, praktycznie od końca 2016 r., gdy Komisja Europejska ogłosiła ogólnoeuropejską koncepcję U-Space. W podpisanej wówczas Deklaracji Warszawskiej przedstawiciele różnych instytucji z całej Europy zadeklarowali konieczność podjęcia działań na rzecz kompleksowego uregulowania ruchu BSP w Unii.
A jak PAŻP przygotowuje się na zmiany w zarządzaniu ruchem lotniczym?
PAŻP stawia na nowe technologie i w niedalekiej przyszłości zamierzamy inwestować w rozwiązania, które podniosą naszą konkurencyjność w Europie. Realizujemy sześć programów, które zapowiedziałem zaraz po objęciu stanowiska prezesa PAŻP, w lipcu tego roku. Celem jednego z nich jest wypracowanie rozwiązań służących bezpieczeństwu ruchu BSP i pozwalających na włączenie nowych projektów technologicznych związanych z rynkiem dronowym do istniejącego systemu zarządzania ruchem lotniczym. Podobnie jak w lotnictwie załogowym kluczowym elementem U-Space będzie system łączący informacje o operatorach, dostępności przestrzeni powietrznej i możliwości wykonywania lotów w danym obszarze przestrzeni, przetwarzający m.in. informacje o planowanych lotach i możliwych ograniczeniach danego wycinka przestrzeni. Obecnie przyglądamy się rozwiązaniom i technologiom dostępnym na rynku, zbierając wiedzę dotyczącą wymagań technicznych dla przyszłego systemu zarządzania ruchem dronów – PANSA UTM (Unmanned Aircraft System Traffic Management). Naszym celem jest stworzenie otwartego systemu, do którego na ogólnodostępnych zasadach będą mogli być dołączani zainteresowani dostawcy usług i technologii BSP, współtworząc w ten sposób przyszłe środowisko U-Space.
Czy polskie prawo jest gotowe na nadchodzące zmiany?
PAŻP aktywnie uczestniczy w przygotowaniu kompleksowych rozwiązań prawnych. W najbliższych miesiącach planowana jest zmiana prawa dotyczącego zasad wykonywania lotów bezzałogowymi statkami powietrznymi. To bardzo ważny krok w kierunku rozwoju rynku usług realizowanych przy pomocy BSP, kolejny impuls dla rozwoju tej gałęzi gospodarki i kolejny niezbędny krok do realizacji koncepcji U-Space.
ROZMAWIAŁ Konrad Lichoń
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.