Broker usług kurierskich – jak oszczędzić na wysyłkach?
Artykuł sponsorowany

Broker usług kurierskich – jak oszczędzić na wysyłkach?

Kurier
KurierŹródło:Materiały prasowe
Nawet 70% kosztów miesięcznie na wysyłkach paczek lub palet — tyle można zaoszczędzić, korzystając z brokera usług kurierskich. Jak to działa i dlaczego jest tak tanio? Wciąż wiele osób, w tym właścicieli firm, nie zna dostępnych na rynku rozwiązań logistycznych.

Wysyłamy coraz więcej… sam InPost w 2018 roku dostarczył 79 mln paczek, czyli aż o 49% więcej niż w roku poprzednim. Konsumenci oczekują szybkich dostaw, stąd wśród przedsiębiorców pojawia się pilna potrzeba optymalizacji kosztów. Statystyki udowadniają, że branża KEP (przesyłek kurierskich, eksportowych i pocztowych) jest aktualnie w fazie dynamicznego wzrostu. Analitycy z PwC szacują, że w 2017 roku wartość operatorów kurierskich w naszym kraju sięgnęła 5,7 mld złotych. Co daje 53% wzrost w perspektywie ostatnich 5 lat. Ta suma stanowi 1,7% wartości europejskiego rynku.

Choć branża KEP funkcjonuje na polskim rynku już ponad 30 lat, to dopiero e-commercowy boom podsycony rozwojem technologicznym narzucił galopujące tempo zmian. Branża musi podążać za trendami i przygotowywać się do zaspokojenia rosnących oczekiwań klientów. Wymagania współczesnego konsumenta są duże. Odnoszą się nie tylko do realizacji dostaw, ale do całego procesu zakupowego, a to przekłada się na zmiany w ogólnie funkcjonujących modelach sprzedażowych.

Zakupy grupowe i ekonomia skali

Dla konsumenta cena była, jest i z pewnością długo jeszcze będzie czynnikiem decydującym. Dlatego popularność usług brokerskich nie może dziwić. Korzystanie z serwisów pośredniczących zapewnia wygodę, ale pierwsze skrzypce odgrywa tutaj atrakcyjna cena — nawet kilkudziesięcioprocentowe rabaty. Warto pamiętać, że rola brokera polega na zbieraniu zamówień i zgłoszeń od wielu klientów, Pośredniczy on w transakcjach, ale w sam w sobie nie jest odpowiedzialny za realizację usług, które sprzedaje. Przykładem świetnie działającego serwisu brokerskiego jest Groupon.pl. Mechanizm. w oparciu o który działa ten czy inny serwis konsumencki jest ekonomicznie znany od lat. To proste: większa liczba zamówień = większy rabat. Funkcjonujące w przestrzeni handlowej reguły w naturalny sposób przeniknęły do świata online. Tak pojawili się brokerzy.

3 strony handlowego świata

U podstaw filozofii grupowych zakupów leżą korzyści dla 3 podmiotów biorących udział w transakcji. Na tej formie korzysta po pierwsze, klient końcowy, bo tylko kupując przez serwis pośrednik, jest w stanie uzyskać cenę, nieosiągalną z poziomu indywidualnego zakupu. Po drugie, korzysta sprzedawca obsługujący większą skalę zamówień, po trzecie na prowizji zarabia pośrednik. Andrew Mason, twórca serwisu Groupon, upowszechnił ideę zbiorowych zakupów i dorobił się szerokiego grona naśladowców. To bardzo ułatwiło konsumenckie życie indywidualnym klientom i mniejszym firmom.

Logistyka i koszty w ryzach

W handlu mniej nie zawsze znaczy więcej, ale więcej zawsze znaczy taniej. Ta zasada ma swoje bezpośrednie przełożenie na sektor usług kurierskich. Atrakcyjna cena dostaw jest możliwa do osiągnięcia jedynie przy masowej skali zamówienia. Wolumen odgrywa kluczową rolę, dlatego usługi brokera są ratunkiem dla małych, średnich czy startujących firm. Oczywistym jest, że cena dla e-sklepu realizującego np. 2000 zagranicznych przesyłek miesięcznie, będzie inna niż dla podmiotu, który takich przesyłek realizuje 20. Połączenie sił wielu przedsiębiorców, którzy zlecenia realizują za pośrednictwem serwisu brokerskiego daje możliwość osiągnięcia ceny dostępnej wyłącznie dla największych graczy.

Kurierskie negocjacje

W Polsce 80% branży KEP należy do czterech największych podmiotów: DHL, UPS, FedEx, i TNT, ale chłonny rynek bez problemu znalazł miejsce na usługi brokerów kurierskich, którzy niejako „spinają” ofertę wszystkich przewoźników. Wśród ofert poszczególnych firm kurierskich łatwo się zagubić, bo cenniki to często kilkustronicowe dokumenty, których studiowanie nie zawsze przynosi odpowiedzi na wszystkie wątpliwości. Brokerzy wychodzą naprzeciw potrzebom i proponują porównanie oferty rynkowej wielu przewoźników. Jednym z rekordzistów w tym rankingu jest GlobKurier.pl, który posiada ofertę aż 50 kurierów i firm transportowych.

Co bardzo wygodne dla klienta, negocjacje i podpisywanie umów na realizację usług również leży po stronie firmy pośredniczącej. Klient chcący wysłać paczkę otrzymuje gotowe, funkcjonalne narzędzie. Praktyczna przeglądarka dostępna na stronie GlobKrier.pl pozwala za pomocą kilku kliknięć zweryfikować, który przewoźnik dostarczy paczkę najtaniej. Pośrednik przekazuje do poszczególnych firm dużą liczbę klientów — zlecenia na realizację tysięcy przesyłek, przez co jest w stanie negocjować proporcjonalne rabaty.

Oszczędność to wielki dochód

Warto wspomnieć, że broker usług kurierskich to oszczędności także dla większych firm o utrwalonej pozycji. Profesjonalni brokerzy, nie tylko przekazują zlecenia przewoźnikom, ale zapewniają szereg dodatkowych udogodnień: monitoring przesyłek, ubezpieczenia, wygodny panel do zarządzania oraz systemy do integracji. Nie bez powodu mówi się, że automatyzacja to przyszłość. Integracje upłynniają proces wysyłki i oszczędzają czas pracowników. Wewnętrzne analizy platformy GlobKurier.pl wskazały, że korzystając z serwisu do obsługi przesyłek kurierskich, klient na samym wypisywaniu listów przewozowych może oszczędzić nawet do 125 godzin w skali roku.

Wykorzystywanie narzędzi udostępnianych przez brokerów, bazowanie na ich know-how oraz szerokiej wiedzy branżowej jest w stanie trwale zmienić podejście do wykorzystania zasobów w firmie. Nowa jakość obsługi i realne szanse na redukcję kosztów? Brzmi jak atrakcyjne rozwiązanie logistyczne dla każdego właściciela firmy.

Źródło: globkurier.pl