Wirtualny klient drugiej kategorii?

Wirtualny klient drugiej kategorii?

Dodano:   /  Zmieniono: 
Czy polskie firmy doceniają Internet jako szybki kanał komunikacji z klientem? Wyniki e-mail testu, przeprowadzonego w lipcu przez firmę Lost Boys Poland, zdają się temu przeczyć.
Wygląda na to, że 52 proc. firm nie odpowiada na e-maile od klientów. Mają oni wprawdzie możliwość zadania pytania o interesujące ich sprawy, ale na tym „interaktywny” kontakt się kończy. W niektórych sektorach wszystkie firmy mają wprawdzie swoje strony internetowe, ale najwyraźniej zupełnie lekceważą klientów. Przeprowadzająca test firma Lost Boys Poland na 129 wysłanych e-maili otrzymała jedynie 62 odpowiedzi (48 proc.).

Najlepiej wypadli w tym teście operatorzy telekomunikacyjni (83 proc. odpowiedzi). Firm jest wprawdzie tylko kilka, ale odpowiedzieli wszyscy operatorzy gsm. Tylko TPSA nie stworzyła możliwości wysłania zapytania.

Nieźle spisała się również prasa. Ponad połowa zapytanych odpowiedziała w ciągu jednego dnia. Nie było odpowiedzi tylko od „Gazety Wyborczej” i „Życia Warszawy”. Najszybciej zareagowały „Wprost”, „Rzeczpospolita”, „PiG” oraz www.newspaper.pl. W sumie 77 proc. odpowiedzi.

Podobny wynik uzyskały firmy turystyczne (73 proc. odpowiedzi. Najszybciej odpowiedziały: Air Club, Pekao Services, Sonata Travel, Fly Away Travel. Tylko w przypadku Orbisu i Int. Express wystąpił błąd i nie odpowiedziała firma Marco Polo.

Firmy z sektora hardware, które otrzymały pytanie o możliwość bezpłatnej dostawy do domu komputera zamówionego faksem lub przez Internet, co prawda uzyskały w porównaniu z innymi niezły wynik, ale prawie połowa z nich (42 proc.) nie zainteresowała się pozyskaniem w ten sposób klienta.


Najszybciej zareagowały firmy HP Polska, Vobis Mocrocomputer, Fujitsu Siemens Computers, DTK Computer. Błędny adres zamieściły Optimus i Dell Computer Poland, a 3Com Poland i ST Group w ogóle nie odpowiedziały.


Wśród portali internetowych doceniają klientów Wirtualna Polska, Onet.pl, Stronastartowa.pl i Pf.pl. W tym sektorze odpowiedzi udzieliło również 58 proc. zapytanych.

Firmy internetowe (IP), zajmujące się i żyjące z Internetu, wszystkich odpowiedzi udzieliły w ciągu jednego dnia. Jednak dotyczy to tylko połowy zapytanych, co w tym przypadku musi dziwić. Najwyraźniej niektóre z nich nie mają zaufania do własnego produktu.


Nie doceniają Internetu również firmy ubezpieczeniowe mimo słownych deklaracji, Tylko jedna firma na trzy udziela w ten sposób odpowiedzi klientom!

Pozostałe sektory wypadły następująco: firmy multimedialne (50 proc. odpowiedzi), ministerstwa i urzędy państwowe – 42 proc., firmy ubezpieczeniowe – 33 proc., po 25 proc. banki i agencje nieruchomości. Listę zamykają stacje telewizyjne (14 proc.).


E-mail test objął 10-15 największych bądź najbardziej znanych firm działających w 12 sektorach gospodarki. Zadano im pytanie (inne w każdym sektorze) za pośrednictwem poczty elektronicznej. Adresy e-mailowe wzieto ze stron internetowych tych firm. Odpowiedzi napływały średnio po 1,6 dnia.

em