Pomysł stworzenia przejścia pieszego w Brześciu nie jest nowy. - Istnieje tak dawno, jak plany małego ruchu granicznego - zauważa konsul Nowakowska. Konsul przypomina ponadto, że obecnie istniejące przejście samochodowe Brześć-Terespol jest bardzo uczęszczane i władze położonych po obu stronach granicy miast myślą o rozwiązaniu sytuacji. Budowa mostu pieszego doskonale wpisuje się w te zamiary, jak i w plany rekonstrukcji obiektów twierdzy - wskazuje konsul. Podkreśla, że stronie polskiej zależy na udrożnieniu i rozwoju ruchu przez granicę, którą przekracza coraz więcej ludzi. Z kolei plany strony białoruskiej to kompleksowa rewitalizacja kulturalno-turystyczna twierdzy: budowa łącznie 13 obiektów, gdzie będą hotele, kawiarnie, muzea. Mowa jest o rekonstrukcji obiektów klasztornych, XIII-wiecznego zamku, trzech mostów. Ze względu na skalę tych planów otwarcie przejścia to perspektywa co najmniej kilku lat. W 2011 roku i do końca przyszłego roku trwa po stronie białoruskiej budowa drogi łączącej obecne przejście drogowe z dużym parkingiem przed twierdzą.
Twierdzę brzeską w ówczesnym Imperium Rosyjskim zaczęto budować w latach 30 XIX wieku. Na jej potrzeby zlikwidowano i przebudowano dawną starówkę Brześcia. Rozbudowywano ją w XIX i XX wieku. Uległa zniszczeniom podczas walk polsko-niemieckich we wrześniu 1939 roku i obrony załogi radzieckiej przed Niemcami w 1941 roku.PAP, arb