Autorzy projektu zwracają uwagę na alarmujące dane Polskiej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i szacunków Światowej Organizacji Zdrowia. Ta pierwsza podała, że nadmiernie i szkodliwie alkohol pije ponad 3 mln Polaków. Ta druga z kolei przewiduje, że spożycie alkoholu w Polsce będzie rosło.
Przygotowany przez Ministerstwo Zdrowia Projekt przewiduje zakaz spożywania alkoholu w miejscu publicznym z wyjątkiem miejsc do tego przeznaczonych. Na tę chwilę picie napojów alkoholowych zabronione jest w konkretnie wymienionych w ustawie miejscach, tj. parkach, na ulicach, na terenie szkół, domów studenckich, zakładów pracy czy w środkach komunikacji miejskiej.
Ponadto resort chce przedłużyć czas, w którym obowiązuje zakaz emisji reklam telewizyjnych piwa tak, by było to możliwe dopiero po godzinie 23:00. Teraz reklamy piwa mogą być nadawane między godziną 20:00 a 6:00. Spoty złotego napoju alkoholowego przestaną pojawiać się między 20:00 a 23:00. Eksperci z domów mediowych szacują, że reklamy telewizyjne kosztują producentów piwa około 15 milionów złotych miesięcznie, z czego niemal połowę – 6,7 milionów – stanowią spoty emitowane między 20:00 a 23:00.
Projekt zakłada także, że sprzedawca byłby zobowiązany - a nie jak teraz "uprawniony" - do żądania dokumentu potwierdzającego wiek nabywcy alkoholu.