„Rzeczpospolita”: Niektórzy kombatanci stracą świadczenia

„Rzeczpospolita”: Niektórzy kombatanci stracą świadczenia

Kombatanci na obchodach Święta Wojska Polskiego
Kombatanci na obchodach Święta Wojska Polskiego / Źródło: Newspix.pl / FOT MAREK KONRAD
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zapowiada projekt zmian w ustawie o kombatantach, która sprawi, że ubędzie osób uprawnionych do pobierania świadczeń finansowych – podaje „Rzeczpospolita”.

Zgodnie z projektem, dodatek kombatancki mogą stracić wojskowi, którzy w latach 1945-1947 uczestniczyli w walkach z niepodległościowym podziemiem antykomunistycznym lub w ogóle nie brali udziału w żadnych działaniach zbrojnych. Jeżeli jednak walczyli przeciwko UPA lub Werwolfowi, to zachowają świadczenia, nawet jeżeli uczestniczyli również w akcjach przeciwko Polakom. Decyzja o odebraniu uprawnień kombatanckich będzie miała skutek natychmiastowy.

Nowelizacja ustawy o kombatantach ma być dostosowana do przepisów ustawy o działaczach opozycji antykomunistycznej i osobach represjonowanych z powodów politycznych. Ma również pojawić się zapis o konieczności posiadania obywatelstwa polskiego wdów po kombatantach, które pobierały świadczenia po śmierci mężów.

Dodatkowo, żołnierze zastępczej służby wojskowej, którzy byli zmuszani do pracy w kopalniach, batalionach budowlanych oraz kamieniołomach, mają uzyskać wyższe świadczenia emerytalne. Wyrównaniu do 209,59 zł ulegnie należne im świadczenie pieniężne. Przyznany im zostanie również dodatek kompensacyjny w wysokości 31,44 zł, otrzymają także dostęp do opieki zdrowotnej poza kolejnością oraz dostęp do medycznych świadczeń specjalistycznych bez skierowania.

Czytaj także

 2
  •  
    smiec kaczynski zwalczal komune jedynie w  sfalszowanym zyciorysie a  oglosil sie bohaterem
    • Moim zdaniem to niepotrzebne.... wystarczy poczekać jeszcze 3-4 lata i problem sam się rozwiąże...
      Tylko przyjrzeć się bliżej datom - bo często się okazuje, że kombatant, otrzymujący świadczenia - walczył, mając już 2 lata..... a niektórzy jeszcze mniej....