MEN chce, by lekcje przyrody powróciły do klas IV-VI w wymiarze trzech godzin przez trzy lata. Na konferencji prasowej poinformowała o tym wiceminister Katarzyna Lubnauer. Byłaby to spora zmiana, ponieważ do tej pory jedynie uczniowie IV klasy mieli po 2 godziny przyrody w tygodniu.
Nowy pomysł na lekcje przyrody. MEN chce zmian
Lubnauer dodawała, że resort edukacji będzie namawiał szkoły do organizacji zajęć w trzygodzinnych blokach. Miałoby to umożliwić lekcje w terenie, przeprowadzanie doświadczeń oraz tworzenie projektów edukacyjnych. Jak podkreślano, to jedna z najważniejszych zmian projektu pod nazwą „Reforma26. Kompas Jutra”.
Praktyczne podejście do nauki wzorowane ma być na systemach edukacyjnych Walii, Irlandii i Australii. Reforma ma zmienić sposób nauczania przedmiotów przyrodniczych i położyć większy nacisk na zdobywanie umiejętności praktycznych. Formę mają zmienić także egzaminy. W planach jest m.in. tydzień projektowy oraz współpraca dzieci w obrębie klasy, kilku klas, a nawet różnych roczników.
Nowe rozwiązania miałyby wejść w życie we wrześniu 2026 roku. Obejmie początkowo uczniów, którzy przyjdą do I i IV klasy szkoły podstawowej. Związek Nauczycielstwa Polskiego nie kryje swoich obaw o etaty. Nauczyciele nie są pewni co stanie się z chemią, biologią, geografia i fizyką. Pytają też o mniejsze miejscowości, gdzie kwestie logistyczne mogą być trudniejsze niż w dużych miastach.
Resort edukacji przedstawił ramowy plan reformy edukacji, rozpisany na kilka lat:
- wrzesień 2025 — wprowadzenie edukacji obywatelskiej i zdrowotnej jako „jaskółek reformy”,
- wrzesień 2026 — nowa podstawa w klasach I i IV oraz przedszkolach,
- wrzesień 2027 — reforma w szkołach ponadpodstawowych,
- rok 2031 — pierwsze egzaminy według nowych zasad.
Ministerstwo uruchomiło też specjalną stronę reforma26.men.gov.pl, gdzie rodzice, uczniowie i nauczyciele mogą śledzić postępy prac nad zmianami.
Czytaj też:
Szefowa MEN wbija szpilę Nawrockiemu. „Wycofać Biblię, wprowadzić Batyra?”Czytaj też:
Superwizja nauczycieli? MEN reaguje na projekt RPD
