Składka na recykling

Składka na recykling

Dodano:   /  Zmieniono: 
5 zł podczas pierwszego badania technicznego - tyle od nowego roku miałby płacić właściciel nowego lub używanego auta. Pieniądze mają być przeznaczone na recykling samochodów.
Takie rozwiązanie proponuje poselski projekt ustawy o  recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Prace nad tym projektem (wykorzystaniu odpadów i surowców wtórnych) rozpoczęła w środę sejmowa Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.

Posłowie proponują w projekcie ustawy, by koszty związane z  wycofaniem pojazdu z eksploatacji ponosił wyłącznie jego użytkownik. Zapis ten jednak - na co w swej opinii zwróciła uwagę sejmowa Komisja Europejska - jest niezgodny z ustawodawstwem unijnym dotyczącym ochrony środowiska. Zakłada ono bowiem, że  producent pojazdu powinien przynajmniej w części ponosić koszty związane z bezpieczną utylizacją swego produktu po ostatecznym zakończeniu jego użytkowania.

Zdaniem producentów i importerów samochodów, system recyklingu powinien funkcjonować na zasadach rynkowych, wówczas nikt nie  musiałby do niego dopłacać. Gdyby jednak okazało się, że w  systemie zabraknie pieniędzy, środki zostaną ściągnięte od  właścicieli pojazdów. "Być może wystarczy 5 złotych, ale kosztów funkcjonowania systemu jeszcze nikt nie policzył. Jeżeli jednak system będzie sprawny, nikt nie będzie do niego dopłacał" -  powiedział dyrektor Związku Motoryzacyjnego, Jakub Faryś.

Według projektu, opłatę recyklingową miałyby pobierać stacje kontroli pojazdów i wpłacać je na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zebrane w ten sposób pieniądze Fundusz przeznaczałby m.in. na dopłaty do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji, dofinansowanie działań stacji demontażu i punktów zbierania pojazdów. Część pieniędzy trafiałaby też do gmin, które zajmowałyby się zbieraniem porzuconych pojazdów.

W myśl zapisów projektu, obowiązek przekazywania wycofanych z  eksploatacji samochodów do stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów spoczywałby na właścicielach tych aut. Przedsiębiorcy prowadzący stacje lub punkty nie mogliby odmówić przyjęcia takich pojazdów.

Ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji ma  dostosować polskie przepisy do unijnych. Powinna wejść w życie 1  maja 2004 r. Zdaniem poseł Joanny Grobel-Proszkowskiej (SLD), termin ten nie jest jednak realny. Opłata recyklingowa i tak zaczęłaby obowiązywać od 1 stycznia 2005, niezależnie od czasu uchwalenia ustawy.

oj, pap