Hybryda na warszawskich torach

Hybryda na warszawskich torach

Dodano:   /  Zmieniono: 
Pierwszy w Polsce tramwaj zasilany akumulatorami wyjechał na stołeczne tory, by przewozić pasażerów - poinformował rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich Andrzej Szydłowski.
"Tramwaj hybrydowy został włączony do normalnego ruchu eksploatacyjnego na linii nr 12" - poinformował.

Tramwaj ten może być zasilany z sieci trakcyjnej lub z  akumulatorów. Jak wyjaśnił rzecznik, przejeżdża 6 km na zasilaniu bateriami, a następnie przez kolejne 12 km jedzie z zasilaniem sieciowym i wówczas ładuje akumulatory. Podczas 6-kilometrowego przejazdu akumulatory rozładowują się w 40 proc.

"Stosowanie takiego pojazdu obniża koszty budowy i eksploatacji linii tramwajowych, gdyż nie trzeba budować sieci trakcyjnej, a  ponadto mniejsze są koszty zużycia energii elektrycznej" -  powiedział rzecznik.

Dodał, że pasażerowie nie odczuwają różnicy podczas jazdy. "Tramwaj wygląda zwyczajnie, ale niektórzy bardziej spostrzegawczy pasażerowie mogą zauważyć, że na niektórych odcinkach pojazd nie  jest połączony z trakcją" - wyjaśnił.

Zaznaczył, że "jeżeli tramwaj hybrydowy pomyślnie przejdzie testy jazdy z pasażerami, wówczas na stołecznych torach pojawi się więcej tego typu pojazdów".

Układ elektryczny pojazdu opracował Instytut Elektrotechniki z  podwarszawskiego Międzylesia. Do przebudowy na układ zasilany ogniwami elektrycznymi wybrano eksploatowany od ośmiu lat typ tramwaju z częściowo obniżoną podłogą. Od września trwały jego testy na stołecznych torach.

Obecnie miasto ma 859 tramwajów, z czego blisko 40 proc. to  wagony z lat 80., które będą stopniowo wymieniane na nowe. Codziennie w trasy wyjeżdża ponad 600 tramwajów.

ss, pap