Będzie film o historii katowickiego dworca

Będzie film o historii katowickiego dworca

Film o historii katowickiego dworca kolejowego przygotowują wspólnie główny inwestor jego przebudowy oraz katowicki oddział TVP. Kilkunasto- lub kilkudziesięciominutowy obraz ma dokumentować 40-letnią historię wyburzanego właśnie obiektu. Film będzie gotowy prawdopodobnie już w styczniu. - To będzie historia dworca widziana oczami mieszkańca Katowic" - wyjaśniła podczas środowego spotkania prasowego Monika Olejnik-Okuniewska z firmy Neinver.

W środę rozpoczęto rozbiórkę dotychczasowej głównej hali katowickiego dworca kolejowego. Nowy dworzec ma być gotowy do maja 2012 r.; będąca jego częścią galeria handlowa - w drugim kwartale 2013 r.

Decyzję władz PKP o wyburzeniu budynku dworca w Katowicach oprotestowały środowiska architektoniczne i konserwatorskie, a nawet międzynarodowe organizacje - Europa Nostra i Docomomo. Katowicki dworzec, dzieło architektów - Wacława Kłyszewskiego, Jerzego Mokrzyńskiego, Eugeniusza Wierzbickiego - i konstruktora Wacława Zalewskiego, stanowi przykład unikalnej w skali świata konstrukcji kielichowej. Zdaniem architektów broniących budynku, to arcydzieło architektury późnego modernizmu i najlepszy budynek brutalistyczny w Polsce. W ostatnich miesiącach w obronę dotychczasowej hali dworca włączyły się niektóre regionalne środowiska i media. Ostateczny projekt zakłada częściowe odtworzenie jej założenia - odbudowę bronionych kielichów, jednak w nowym obiekcie mają one mieć wyższe podstawy. Jak poinformowała Patrycja Siekierska z firmy reprezentującej inwestora, kielichy dworcowej hali przed rozpoczęciem rozbiórki przeskanowano urządzeniem laserowym, dzięki czemu utrwalono wszystkie ich parametry. Dane te - zaznaczyła Siekierska - mają zostać wykorzystane w procesie rekonstrukcji.

Ze starego dworca zostanie też zachowana charakterystyczne neonowe litery nazwy "KATOWICE". Napis ma być za kilkanaście miesięcy odtworzony w nowym obiekcie.

Budowę nowego dworca kolejowego i autobusowego w Katowicach prowadzi spółka Galeria Katowicka, z większościowym udziałem hiszpańskiej firmy Neinver i mniejszościowym - PKP. Głównym wykonawcą jest firma Strabag, z którą Galeria Katowicka jeszcze w listopadzie podpisała warty 240 mln euro kontrakt.

W ostatnich dniach regionalne media doniosły o podpisaniu przez Neinver porozumienia o partnerstwie ze spółką inwestycyjną Meyer Bergman w związku z katowicką inwestycją. Według przedstawicieli inwestora, porozumienie nic nie zmienia w dotychczasowej organizacji przedsięwzięcia - za jego finansowanie odpowiada firma Neinver.

em

Czytaj także

 0