Przeciek z tunelu wart majątek?

Przeciek z tunelu wart majątek?

Dodano:   /  Zmieniono: 
Tajemnicza firma przejęła tereny Stoczni Szczecińskiej w momencie, gdy pojawiło się tam konsorcjum z perspektywą biznesu o wartości 2,5 mld euro. Przedsiębiorcy podejrzewają, że stało się to po przecieku poufnych informacji - donosi "Dziennik Gazeta Prawna".
Konsorcjum PN System chce na terenie stoczni budować elementy konstrukcyjne podmorskiego tunelu łączącego Niemcy i Skandynawię. "Liczymy, że da to pracę nawet 1000 osób, a wartość zamówienia sięgnie ponad 2 mld euro" - mówi jeden z pomysłodawców przedsięwzięcia prof. Jerzy Piskorz-Nałęcki.

Przedsiębiorcy w trzeciej dekadzie lipca spotkali się z  wiceministrem skarbu Adamem Leszkiewiczem. Przedstawili swój pomysł i list intencyjny powołujący konsorcjum PN System. Usłyszeli zapewnienie, że MSP będzie życzliwie wspierać ich zamierzenia, a na tereny stoczni nie ma chętnych.

"W kilka dni po tym spotkaniu z mediów dowiedzieliśmy się, że administrująca w  imieniu Skarbu Państwa terenami stoczni TF Silesia wydzierżawiło teren jakiejś nieznanej spółce. To był dla nas szok" - mówi jeden z uczestników spotkania.

Chodzi o firmę Kraftport, która zawarła umowę dzierżawy na 10 lat. Została wpisana do KRS dopiero w trzy dni po podpisaniu umowy, a jej jedynym właścicielem jest śląski przedsiębiorca Fryderyk Frejowski zajmujący się dociepleniami budynków.

"To Polska właśnie. Trudno nie mieć wrażenia, że ktoś na naszym pomyśle chce zrobić majątek. Ktoś, kto miał wcześniej wiedzę o  naszych planach. Będziemy musieli się dogadać z Kraftportem i z  pewnością będzie to kosztować" - stwierdza przedstawiciel konsorcjum.

Z kolei Piskorz-Nałęcz mówi, że teraz nadrzędnym celem jest zdobycie zamówienia na produkcję elementów tunelu. "Jeżeli będziemy musieli się porozumieć z Kraftportem, to zrobimy to. Mam ustną obietnicę prezesa (TF Silesia Wojciecha) Bańkowskiego, że i tak mamy zagwarantowaną działalność na terenie stoczni, jeśli wygramy przetarg na budowę części do tunelu" - podkreśla.

TF Silesia twierdzi, że jej szef nie znał osobiście właściciela Kraftportu przed rozpoczęciem z nim w czerwcu negocjacji. Również Magda Dąbrowska z biura prasowego resortu skarbu zapewnia, że między kierownictwem MSP, a Frejowskim nie ma żadnych relacji osobistych ani biznesowych. "Negocjacje oraz ewentualne biznesowe decyzje o zawarciu, bądź nie, umów zakupu, ewentualnie dzierżawy majątku postoczniowego w Szczecinie, podejmuje Zarząd TF Silesia. My jedynie monitorujemy te procesy" - zaznacza.

pap