Szybka kolej? "Tak, ale nie u nas"

Szybka kolej? "Tak, ale nie u nas"

Dodano:   /  Zmieniono: 
Mieszkańcy i władze samorządowe czterech podwarszawskich gmin protestują przeciwko planom budowy Kolei Dużych Prędkości - informuje "Życie Warszawy".

- Nie jesteśmy przeciwko budowie szybkiej kolei, tylko trasie jej przebiegu - podkreśla Tomasz Bruzda z miejscowości Duchnice, jeden z twórców społecznego komitetu protestacyjnego "Nie dla KDP przez Duchnice". - Kolejarze narysowali kreskę na mapie, która przebiega przez mój dom i dom moich sąsiadów. Nie  pozwolimy na to, aby kolej zrujnowała nam życie - dodaje. Chodzi o linię Kolei Dużych Prędkości, której budowa ma się rozpocząć za trzy lata i połączyć Warszawę z Łodzią, a dalej -  rozwidlając się - z Wrocławiem i Poznaniem, przyjmując kształt litery "Y". Do tego celu trzeba wybudować 450 km torów pozwalających na jazdę z prędkością 350 km.

Głosy sprzeciwu wobec nowej inwestycji wyrażają m.in. mieszkańcy i władze gmin Ożarów Mazowiecki, Błonie, Brwinów i  Baranów, przez które będzie przebiegać nowa linia. Wspólnie próbują wpłynąć na zmianę przebiegu KDP, pisząc listy zarówno do PKP PLK, Ministerstwa Infrastruktury, jak i premiera. - Zasadniczy korytarz dla torów jest ustalony, ale będzie możliwa pewna korekta, gdy będziemy pracować na mapach z dokładnym podziałem geodezyjnym - odpowiada Robert Kuczyński z  centrum KDP w PKP PLK.

Władze gminy Brwinów w przesłanym PAP oświadczeniu zaprzeczają, by brały udział w proteście. "Władze gminy Brwinów – w trosce o dobro mieszkańców gminy - nie przyłączają się do protestów innych gmin, zmierzających do zmiany przebiegu trasy Kolei Dużych Prędkości w kierunku południowym" - czytamy w oświadczeniu. Jak przekonują władze gminy Brwinów "chociaż budowa takiej trasy nie przyniesie dla gminy Brwinów żadnych korzyści, a jej skutkiem będzie m.in utrudnienie komunikacji między obszarami pozostającymi na północ linii kolejowej, a pozostałymi terenami gminy, to jednak z punktu widzenia dobra gminy Brwinów i jej mieszkańców zaproponowany obecnie wariant przebiegu Kolei Dużych Prędkości jest najkorzystniejszy z możliwych".