Sztuka zakładania biznesu

Sztuka zakładania biznesu

Sztuka zakładania biznesu
Sztuka zakładania biznesu / Źródło: PAP
Najlepsze marki nigdy nie zaczynały się od pomysłu, by stworzyć wielką markę. Zaczynały się od pytania, jaki wspaniały produkt lub usługę możemy zaoferować.

Jak zacząć? Skąd wziąć pomysł na biznes? Niby to proste pytanie, kiedy patrzymy na nie z perspektywy czasu i biznesów, które się sprawdziły. Założyciele Ubera Garrett Camp i Travis Kalanick na pomysł swojej firmy wpadli, jeżdżąc po rozległej Dolinie Krzemowej. Uznali, że warto by zaoferować usługę podwożenia własnymi samochodami innych ludzi. Pierwszymi klientami byli ich rodzice, a Camp i Kalanick sami jeździli wynajmowanymi autami, żeby się przekonać, czy aplikacja rzeczywiście działa. Airbnb narodził się z potrzeby. Brian Chesky i Joe Gebbia mieli wolny pokój w swoim mieszkaniu w San Francisco. Kiedy w mieście odbywała się doroczna konferencja Towarzystwa Projektantów Przemysłowych i wiele osób daremnie szukało noclegu, bo miejsca w hotelach były wyprzedane, wpadli na pomysł, by wolny pokój sprzedać jako pokój hotelowy. Trzej pierwsi goście spędzili kilka dni w ich mieszkaniu, płacąc za noc po 80 dolarów.

W zamian otrzymali miejsce do spania, śniadanie i gospodarzy jako przewodników. To, co zarobili, wystarczyło na miesięczny czynsz. W ten sposób powstał biznes wyceniany dziś na miliardy dolarów. Wszystko pięknie, przecież wiadomo, że to świetne pomysły, które musiały się udać. Tyle że świat przedsiębiorczości to prawdziwe pogorzelisko pomysłów, które „na pewno zadziałają”. Pamiętacie portal społecznościowy Friednster, albo Webvan, czyli pierwszy portal dostarczający żywność do domu. Oba dostały miliony dolarów od inwestorów, a dziś są dla nich ledwie wspomnieniem. Podobnie zresztą jak polska sieć dyskontów Czerwona Torebka. Oto zatem, jak zacząć i skąd brać pomysły, radzi Guy Kawasaki, były współpracownik Steve’a Jobsa, jeden z najbardziej znanych inwestorów z Doliny Krzemowej, współzałożyciel portalu Alltop.com i partner Garage Technology Ventures. W Polsce ukazała się jego książka „Sztuka rozpoczynania 2.0”.

Zadaj sobie właściwe pytanie

Po pierwsze, na początek trzeba sobie zadać kilka pytań. W zasadzie te pytania powinniśmy sobie zadawać cały czas, bo wtedy najszybciej znajdziemy pomysł, który może przynieść nam miliony. Kawasaki wymienia kilka „właściwych” pytań. Pierwsze z nich jest proste i brzmi: „I co wtedy?”. Mike Krieger i Kevin Systrom, założyciele Instagrama, zadali sobie to pytanie w następujący sposób: wszyscy będą mieli smartfony z dostępem do internetu. I co wtedy? Będą chcieli je udostępniać.

Powinniśmy więc stworzyć aplikację, która pozwoli je udostępniać, oceniać i poprawiać. Tak właśnie narodził się Instagram, a 551 dni później Facebook kupił go za miliard dolarów. Drugie pytanie to: „Czy to nie interesujące?”. Zadawał je sobie Spencer Silver, chemik, który wynalazł klej wielokrotnego użycia. Silver próbował wprowadzić klej do sprzedaży pod postacią sprayu albo jako samoprzylepną powierzchnię dla gazetek ściennych. Przez ponad pięć lat bezskutecznie usiłował zainteresować wynalazkiem swoich kolegów z 3M. Do chwili, gdy na seminariach prowadzonych przez Silvera pojawił się Arthur Fry. Był on śpiewakiem w chórze kościelnym. Irytowało go, że papierowe zakładki wypadają mu z nut i zaproponował, by posługując się wynalezionymprzez Silvera klejem, wytworzyć samoprzylepne, wielokrotnego użycia zakładki. Reszta to już historia, a karteczki post-it są dziś niezbędnym wyposażeniem każdego biura. Inne ważne pytania to: „Czy istnieje jakiś lepszy sposób” i „Jeśli to możliwe, to dlaczego nie mielibyśmy tego zrobić”.

Na pierwsze odpowiedzieli sobie Larry Page i Sergey Brin, tworząc wyszukiwarkę Google – ich sposób indeksowania wyników wyszukiwania poprzez liczbę linków był i cały czas jest znacznie lepszy niż rozwiązania innych wyszukiwarek. Na drugie pytanie odpowiedzieli inżynierowie Motoroli. W latach 70. większość ludzi nie mogła uwierzyć, że telefon może być przenośny, dopóki Motorola nie wprowadziła właśnie takiego telefonu. Warto jeszcze sprawdzić, jakie są słabe strony lidera branży. IBM sprzedawał komputery poprzez pośredników, więc Dell postanowił sprzedawać je bezpośrednio. Opłaciło się. Z kolei Reed Hastings wypożyczył kilka filmów i spóźnił się z ich zwrotem, przez co musiał zapłacić karę. – Uznałem, że jest to bardzo irytujące. Dlaczego nie dać ludziom filmów za stałą opłatą, tak jak to jest na przykład na siłowni – opowiadał niedawno w wywiadzie dla „Wprost”. W ten sposób narodził się Netflix, jeden z największych serwisów stremingowych na świecie. A wypożyczalnie Blockbuster – dawny lider branży – dziś już nie istnieją.

Znajdź bratnią duszę i stwórz mantrę

– Żaden biznes nie narodził się w pojedynkę – przekonuje Guy Kawasaki. Nawet jeśli uważasz, że jesteś największym liderem, potrzebujesz współzałożyciela. Steve Jobs miał Steve’a Wozniaka, Bill Gates – Paula Allena. Dzięki nim do swojego pomysłu uda ci się nakłonić kolejnych naśladowców. Według Kawasakiego między tobą a współzałożycielem muszą istnieć podobieństwa i różnice. Razem musicie mieć podobną wizję swojego produktu i biznesu, macie mieć podobne oczekiwania, co z tego wyniknie, oraz takie same priorytety. „Trudno jest rozwinąć start-up, kiedy jeden z założycieli chce intensywnie pracować przez dwa lata, a potem sprzedać firmę, a drugi marzy o tym, by funkcjonowała ona przez dziesięciolecia” – pisze Kawasaki. Ważne są też różnice. Lepiej, jeśli macie różną wiedzę i doświadczenie. Niech jedna osoba tworzy produkt (Wozniak), a druga go sprzedaje (Jobs). A także rożne perspektywy, tak byście brali pod uwagę więcej perspektyw. Kolejnym krokiem jest mantra. To ważne, bo mantra ma w kilku słowach wyjaśniać, co właściwie robisz. Tobie, jako młodemu przedsiębiorcy, niczym zaklęcie i modlitwa jednocześnie, ma przypominać, do czego dążysz. Kawasaki daje przykłady dobrej i złej mantry. Pisze: „Prawdziwe sportowe przeżycia” to mantra firmy Nike, która brzmi znacznie lepiej niż „sprzedajmy dużo butów wyprodukowanych w Chinach”. Zasady tworzenia mantry są proste: mantra ma być prosta, zwięzła, nieść pozytywne podejście i skupiać się na ludziach. Mantra „wzbogacamy się” nie przyniesie ci niestety bogactwa.

Wybierz model biznesowy

Modeli biznesowych jest mnóstwo i Kawasaki radzi, by nie poszukiwać nowego, bo to jest bardzo trudne, tylko znaleźć szablon, który będzie pasował do twojego produktu. Handel od zawsze towarzyszy ludzkości, dlatego wymyślono już praktycznie wszystkie modele biznesowe. Może się też okazać, że z czasem ów model biznesowy trzeba będzie zmienić. Początek całego procesu tworzenia modelu biznesowego sprowadza się do dwóch pytań: kto ma twoje pieniądze w swojej kieszeni i jak przenieść te pieniądze do twojej kieszeni. E-bay, czyli odpowiednik naszego Allegro, stwierdził, że jego pieniądze ma każda osoba, która próbuje sprzedać coś za pośrednictwem jego strony. Pobiera więc opłatę za wystawienie przedmiotu na aukcji oraz prowizję od wartości sprzedaży. Istnieje wiele „sposobów”, aby przyciągnąć pieniądze do swojej kieszeni. Intel i Dolby na przykład tworzą „wartościowy komponent”, którego nie sprzedają bezpośrednio klientom, tylko producentom innych urządzeń – w przypadku Intela to chipy, a Dolby tworzy oprogramowanie. Z kolei model, który Kawasaki nazywa mianem „centrali telefonicznej”, zakłada, że twój produkt będzie wąskim gardłem dla branży. I tak jest w przypadku firmy De Beers, która kontroluje handel diamentami.

Model „drukarka i toner” to sprzedawanie produktu, który będzie wymagał uzupełnienia – tak jak jest to w przypadku właśnie drukarek. Ale identyczny model ma firma SodaStream czy ekspresy do kawy na kapsułki Tchibo, Nespresso czy produkująca golarki Gillette. Podobnie działa model „freemium”, który polega na rozdawaniu usług za darmo do momentu, w którym klienci będą chcieli mieć więcej opcji lub pozbyć się reklam – a za to będą musieli już zapłacić. Tak działa np. Skype czy firmy oferujące usługi w chmurze Dropbox i Google Drive. Jest też model „długiego ogona”, w którym działa np. Amazon. Opiera się on na sprzedaży mniejszych ilości większej liczby produktów i usług. W tym wypadku skumulowana sprzedaż produktów niszowych może się okazać równie rentowna, jak sprzedaż w modelu tradycyjnym, w którym niewielka liczba bestsellerów generuje większość przychodów. Niedawno ten model przyjął Lego, który pozwala swoim użytkownikom tworzyć i zamawiać przez internet własne zestawy klocków, klienci mogą projektować własne budynki, pojazdy i zestawy.

Wyznacz kamienie milowe

Jeśli już mamy model biznesowy, musimy go wdrożyć. Tylko jak? Kawasaki pisze, że największy błąd, jaki popełniają przedsiębiorcy, to działanie liniowe, czyli skupienie się tylko na jednej rzeczy w danym momencie: pozyskują fundusze, potem zatrudniają pracowników, potem tworzą produkt, a potem finalizują pierwsze sprzedaże, a potem znów wracają do zbierania pieniędzy. Tymczasem przedsiębiorca musi funkcjonować jednocześnie w kilku równoległych światach, robić wiele rzeczy naraz i zadowalać się rezultatami, które czasami są tylko „w miarę dobre”. Nie ma czasu, by wszystko robić po kolei. Kamienie milowe mają zachować porządek i pomagać nam osiągnąć wiele różnych celów. Najważniejsze z nich to stworzenie działającego prototypu, zgromadzenie kapitału, stworzenie wersji testowej, stworzenie systemu pobierania opłat i osiągnięcie progów rentowności. To na tych celach trzeba skupić 80 proc. swojego wysiłku.

Całość nie obędzie się bez matematyki (ale nie za trudnej). Trzeba określić wielkość rynku, marżę brutto, koszt pozyskania klienta czy długość cyklu sprzedaży. To tylko założenia, więc w kolejnym kroku należy je przetestować: czy założone koszty są realne, czy ludzie będą używać twojego produktu, czy trzeba im zaoferować wsparcie posprzedażowe. I dopiero na koniec pozostają nam kwestie prawne: te dotyczące formy, jaką ma przyjąć nasza spółka, kwestii własnościintelektualnej, struktury kapitałowej i pracowników. Kawasaki przestrzega, że do otwierania własnych firm biorą się szaleńcy, a jeśli się za takiego nie uważasz, powinieneś mieć świadomość, że czekają cię do podjęcia setki decyzji. By nie zwariować, trzeba się trzymać kamieni milowych. Wtedy być może uda ci się zrobić pierwszy krok na drodze do własnego biznesu. g

Garażowi giganci

Jeśli masz pomysł, to wystarczy tylko kilka metrów kwadratowych, by zamienić go w wielki biznes.

1. Amazon

Garaż mieścił się w Bellevue stanie Waszyngton. Był rok 1994 r. W 1997 r. Amazon zadebiutował już na giełdzie.

2. Apple

W 1976 r. Jobs i Wozniak w garażu w Palo Alto założyli jedną z największych firm technologicznych świata. W ciągu 30 dni wyprodukowali tam 50 pierwszych komputerów.

3. Disney

Garaż, w którym powstała wytwórnia, należał do wuja Walta, Roberta Disneya.

4. Google

W 1988 r. Sergey Brin i Larry Page, wówczas studenci, wynajęli garaż, by założyć w nim firmę Google.

5. Harley Davidson

W szopie w 1903 r. William S. Harley i Arthur Davidson zbudowali silnik, który zamontowali w rowerze.

Okładka tygodnika WPROST: 5/2017
Więcej możesz przeczytać w 5/2017 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 5/2017 (1772)

  • Wróg, którego da się pokonać 29 sty 2017, 20:00 Bywa tak: objawy długo nie dają znać o sobie albo też owszem, są widoczne, ale zostają zlekceważone przez chorego, a czasami nawet przez lekarza. Gdy wreszcie zostanie postawiona właściwa diagnoza, wdrożone leczenie niekiedy przebiega sprawnie, jednak czasami zamienia się dla... 3
  • Niedyskrecje parlamentarne 29 sty 2017, 20:00 Grzegorz Schetyna planuje zsyłkę młodych niepokornych posłów PO do samorządów 6
  • Spięcie tygodnia 29 sty 2017, 20:00 Stanisław Pięta poseł PiS  Kolega Misiewicz pracuje efektywnie BARTŁOMIEJ MISIEWICZ TO MŁODY, ZDOLNY CZŁOWIEK, który pracuje po kilkanaście godzin dziennie w Ministerstwie Obrony Narodowej. Wiem też, że jest bardzo dobrym organizatorem.... 8
  • Obraz tygodnia 29 sty 2017, 20:00 100 w tyle minut z Warszawy do Torunia przejechała limuzyna z Antonim Macierewiczem na pokładzie. To nieoficjalny rekord tej trasy. 1,6 mln zł tyle maksymalnie, po ubiegłotygodniowej decyzji akcjonariuszy, będzie mógł zarobić prezes Orlenu... 9
  • Info radar 29 sty 2017, 20:00 Dramat na zamówienie Wypadek samochodowej kolumny, w której jechał minister Macierewicz, potwierdza złowrogą regułę w polskiej polityce. Wynika ona ze złej organizacji pracy i nieodpowiednich relacji między politykami i ich ochroną.... 10
  • Lewo Prawo 29 sty 2017, 20:00 prof. Magdalena Środa filozofka, feministka Obrona polskiego kołtuna KTO ZAGRAŻA POLSCE? UCHODŹCA, GEJ CZY GENDER? Do niedawna było wiadomo, że to uchodźca. Niebezpieczny i podstępny: podkłada bomby, gwałci nasze kobiety, wysysa polską... 13
  • Zdarzyło się jutro 29 sty 2017, 20:00 Film tygodnia? „Szybcy i wściekli”. W roli głównej Antoni Macierewicz. 15
  • Czarne chmury nad samorządami 29 sty 2017, 20:00 Dobra zmiana zawitała do samorządów, które uważają, że wcale nie wychodzi im to na dobre. I konflikt gotowy. 17
  • 7 kombinacji Kijowskiego 29 sty 2017, 20:00 „Płacę tyle, ile mogę”, „Mam bardzo wysokie alimenty”, „Nigdy nie postawiono mi zarzutu, że uchylam się od płacenia” – tak Mateusz Kijowski opowiada o swoich alimentach. Problem w tym, że to, co mówi, to nie do końca prawda. 20
  • Stawka większa niż budżet 29 sty 2017, 20:00 Zagrożone budżety szpitali i samorządów, dziesiątki tysięcy osób bez pracy lub w szarej strefie – tak wyglądają efekty wprowadzenia minimalnej godzinowej stawki wynagrodzenia. 22
  • Najważniejszymi teczkami już zagrano 29 sty 2017, 20:00 W zbiorze zastrzeżonym pewnie znajdziemy informacje o osobach publicznych – mówi prof. Antoni Dudek, politolog z UKSW. 25
  • Prawda kontra fałsz, czyli cicha walka o umysły 29 sty 2017, 20:00 Wojna informacyjna wkroczyła w nowy etap i dotyczy to również Polski. 26
  • Anna Wyszkoni: Obiecałam, że opowiem o raku 29 sty 2017, 20:00 Pierwsze pytanie, jakie zadałam lekarzowi po operacji, brzmiało: „Czy będę mogła śpiewać?” – wspomina piosenkarka. 29
  • Jestem chory, ale mam prawo czuć, że żyję 29 sty 2017, 20:00 Nie chcemy być wyrzuceni poza nawias, bo zachorowaliśmy. Nam dodaje siły to, że możemy pracować, zrobić coś szalonego. 31
  • 15 sposobów, by uchronić się przed rakiem 29 sty 2017, 20:00 W POLSCE RAK JEST DIAGNOZOWANY U 160 TYS. POLAKÓW ROCZNIE, 94 TYS. OSÓB Z TEGO POWODU UMIERA. Jest jeszcze jedna zła wiadomość: jak prognozuje Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), liczba zachorowań będzie rosła. Dobra jest taka, że jeśli... 34
  • Sztuka zakładania biznesu 29 sty 2017, 20:00 Najlepsze marki nigdy nie zaczynały się od pomysłu, by stworzyć wielką markę. Zaczynały się od pytania, jaki wspaniały produkt lub usługę możemy zaoferować. 38
  • Wysokie loty, niskie zarobki 29 sty 2017, 20:00 Kamil Stoch musi pracować przez dwa miesiące, żeby zarobić dniówkę Roberta Lewandowskiego. To przepaść. 42
  • Pożegnanie z atomem 29 sty 2017, 20:00 200 mln zł może, ot tak, wyparować w powietrze. Tyle bowiem wyniosły dotychczasowe wydatki związane z planami budowymi w Polsce pierwszej elektrowni jądrowej. Tymczasem minister energii Krzysztof Tchórzewski powiedział w zeszłym tygodniu,... 44
  • Białe kołnierzyki z dożywotnim immunitetem 29 sty 2017, 20:00 Wyłudzenia VAT, oszustwa kredytowe, łapownictwo, pranie brudnych pieniędzy, działanie na szkodę spółki to tylko niektóre przestępstwa białych kołnierzyków (ang. white collar crimes). 45
  • Prawo do zapomnienia 29 sty 2017, 20:00 Szykują się zmiany w prawie o ochronie danych osobowych. Konsumenci otrzymają przywileje. Przedsiębiorcom dojdą obowiązki. 46
  • Inwestycja w pokój hotelowy – dobry interes 29 sty 2017, 20:00 O plusach i minusach inwestycji w condo lub aparthotele mówi Krzysztof Wiśniewski, hotelarz z 20-letnim doświadczeniem. 48
  • Warszawski sen 29 sty 2017, 20:00 Najwięcej luksusowych apartamentów buduje się w Warszawie, gdzie wartość transakcji sięga nawet 10 mln zł. 50
  • Wyprzedzić potrzeby 29 sty 2017, 20:00 Chcemy skorzystać z koniunktury w budownictwie mieszkaniowym – mówi Maciej Jankiewicz, prezes PHN. 53
  • Blitzkrieg Trumpa 29 sty 2017, 20:00 Trwają gorączkowe próby stworzenia wspólnego europejskiego frontu w odpowiedzi na protekcjonistyczną politykę USA. Europie będzie jednak trudno przemówić jednym głosem. 56
  • Ukraińcy to nie faszyści 29 sty 2017, 20:00 Ukraińscy patrioci nie czczą UPA za mordowanie Polaków na Wołyniu, tylko za walkę o niepodległą Ukrainę – mówi Jan Malicki z UW. 59
  • Know How 29 sty 2017, 20:00 Pro w detalach Ta konsola wyglądem przypomina starą gumkę Pelikan. Sony PlayStation 4 Pro jest od klasycznej PS4 większa i grubsza. Jest też w całości matowa i na żywo prezentuje się korzystniej niż na zdjęciach. Ulepszona PS4 ma lepszy... 62
  • Zwierzęca rozpusta 29 sty 2017, 20:00 Samice rozmaitych gatunków starają się urodzić jak najbardziej udane potomstwo. Muszą więc znajdować najlepszych partnerów seksualnych. 64
  • Rodzinne ferie 29 sty 2017, 20:00 Zima to najwspanialsza pora roku. Kto nie wierzy, niech zapyta dzieci! To dzięki ich energii rodzinny urlop zimą może być lepszy niż ten latem. Podpowiadamy, jak go zorganizować. 67
  • Ostatnia dama 29 sty 2017, 20:00 Natalie Portman od dawna jest nie tylko piękną księżniczką z „Gwiezdnych wojen”. Rola w „Jackie” z nominacją do Oscara to świetna kreacja dojrzałej artystki. 72
  • Styl Jacqueline Kennedy: dyskretny, lecz jednak luksus 29 sty 2017, 20:00 Posągowo zgrabna, mogła sobie pozwolić na każdą kreację. Wybierała jednak te bardzo klasyczne. Na lata narzuciła kanon prostej elegancji 75
  • Sztuczne zęby, uśmiech prawdziwy 29 sty 2017, 20:00 Nominowany do Oscara „Toni Erdmann” wchodzi do kin. Jego reżyserka Maren Ade fenomenalnie wyczuła nastroje i potrzeby współczesnej widowni. 77
  • Reżyserzy się mnie boją 29 sty 2017, 20:00 Ennio Morricone to niekwestionowany mistrz muzyki filmowej. 6 lutego przyjeżdża na koncert do Krakowa. 80
  • Ewa Kasprzyk: To się państwu spodoba 29 sty 2017, 20:00 DUŻO OSTATNIO GRAM I PODRÓŻUJĘ, DLATEGO MAŁO CZASU MAM NA KULTURĘ. Kiedyś regularnie chodziłam do Zachęty, a teraz przegapiłam znakomity koncert Maksymiuka. Ale w Muzeum Narodowym w Warszawie oglądałam fantastyczną wystawę Kolekcji... 82
  • Wydarzenie 29 sty 2017, 20:00 FILM Pani od seksu Pani chce popularyzować?”– pyta urzędnik Ministerstwa Kultury. „Nie, uświadamiać” – wypala uczona. W „Sztuce kochania” Maria Sadowska odrabia kolejną lekcję PRL. Coraz częściej wracamy do przeszłości –... 83
  • Koniecznie! 29 sty 2017, 20:00 KSIĄŻKA Czekając na barbarzyńców Dzięki fantastycznym „Ścieżkom północy” i nagrodzie Bookera Flanagan wsze dł do pierwszej ligi autorów anglosaskich. Uczynił też swoją rodzinną Tasmanię tematem interesującym dla czytelników... 84
  • Powyżej średniej 29 sty 2017, 20:00 SZTUKA Trzymam za słowo Znana międzynarodowa grupa artystyczna Slavs and Tatars (Słowianie i Tatarzy) ożywia wierzenia, ustne podania, słowne rytuały. Pokazuje, jak w języku przechowywane są symbole i znaczenia, jak kształtowane są... 85
  • Żabę (i Polaka) gotuj powoli 29 sty 2017, 20:00 EWA WANAT Złap żabę. Przygotuj garnek z wodą. Włóż ją do niego, żywą. Podłóż drwa, rozpal ogień i spokojnie czekaj. Żaba nawet nie zauważy, kiedy się ugotuje. Dziś tę strategię stosuje „szeregowy poseł” Kaczyński. Po... 87
  • W poszukiwaniu najlepszych rozwiązań 29 sty 2017, 20:00 Przedsiębiorcy niezależnie od prowadzonej działalności poszukują różnych rozwiązań sprzyjających rozwojowi ich firmy, a także wspomagających ich w zarządzaniu. Niezbędne są różnego typu narzędzia: informatyczne, bankowe, księgowe, sprzedażowe, z zakresu zarządzania zasobami... 91
  • Cash Management to podstawa 29 sty 2017, 20:00 W jaki sposób przedsiębiorstwa korzystają z Cash Management? Produkty i usługi Cash Management to podstawa w relacji każdego przedsiębiorstwa z bankiem, niezależnie od tego, czy mówimy o mniejszej spółce czy międzynarodowej grupie... 93
  • Alior Bank otwiera drogę do funduszy unijnych i wspiera polskie przedsiębiorstwa 29 sty 2017, 20:00 Rozwój przedsiębiorstw jest istotnym elementem wpływającym na wzrost gospodarczy w Polsce. Według danych z końca 2015 r. liczba przedsiębiorstw zarejestrowanych w REGON wyniosła 4,2 mln, a co niemal 7 Polak miał wtedy w planach założenie firmy. To właśnie z myślą o polskich... 95
  • Wsparcie przedsiębiorcy – cena to nie wszystko, otwórz się na innowacje 29 sty 2017, 20:00 Funkcjonowanie przedsiębiorstw na rynku staje się coraz trudniejsze i raczej nie ma na co liczyć, że kiedyś w przyszłości będzie łatwiej. Nieustannie przed firmami pojawiają się nowe wyzwania różnej natury na skutek zmian na rynku lokalnym, globalnym czy sytuacji politycznej.... 96
  • Jak płacić mniej za firmowe samochody? 29 sty 2017, 20:00 Firmy przodują w zakupach samochodów, a ich udział w 2016 roku wyniósł dwie trzecie wszystkich sprzedanych w Polsce nowych aut osobowych i dostawczych do 3,5 tony. Jednocześnie rośnie liczba przedsiębiorców sięgających po nowoczesny leasing z niskimi miesięcznymi ratami oraz... 97
  • Nowe Volkswageny dostępne jak nigdy dotąd 29 sty 2017, 20:00 Samochód zapewnia firmie mobilność. Dla wielu przedsiębiorców jest niezbędnym narzędziem pracy, ale i użytecznym wsparciem w życiu prywatnym. Jednocześnie stanowi element pozytywnego biznesowego wizerunku. Wszystkie te atuty można połączyć z korzyściami finansowymi, dzięki... 97
  • Internet rzeczy do użytku osobistego 29 sty 2017, 20:00 Na targach CES® 2017 koncern Bosch zaprezentował urządzenia, które dzięki integracji z internetem stają się osobistymi asystentami 98
  • Efektywność w natarciu 29 sty 2017, 20:00 Facebook czy Twitter, rozwiązania chmurowe czy Internet rzeczy, silnik elektryczny czy napęd magnetyczny? Konkurentów do zdobycia tytułu innowacyjnego produktu dziesięciolecia XXI wieku jest tak wielu, że trudno o obiektywny jednoznaczny wybór. Każdy przynosi inne zalety i... 99
  • Co nas czeka w 2017 roku w działaniach komunikacyjnych? 29 sty 2017, 20:00 Ostatnie kilka lat działań komunikacyjnych w firmach w Polsce upłynęły w moim odczuciu na przeciąganiu liny wyznaczającej strefę wpływów pomiędzy działami marketingu i PR a sprzedażą. 100
  • Międzynarodowe rozwiązania sprzedażowe dla polskich producentów 29 sty 2017, 20:00 Moleo to internetowa sieć sprzedaży o międzynarodowym zasięgu. Dociera do 14 krajów na całym świecie, w tym m.in. do rynków Ameryki Północnej i Azji. Od startu działalności w marcu 2015 roku w Moleo zrealizowanych zostało już 150 tysięcy zamówień. 101
  • Muzeum historyczne – nowocześnie zarządzane 29 sty 2017, 20:00 Rozmowa z Tadeuszem Zielniewiczem, dyrektorem Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie, laureatem nagrody „Wizjonerzy XXI wieku” 102
  • Wizjonerzy XXI wieku I edycja 29 sty 2017, 20:00 Wizjonerzy to ludzie wyjątkowi, z pasją, ambicjami by realizować swoje pomysły. Czasem wydawałoby się nierealne, czasem fantastyczne, czasem tak proste, że zastanawiamy się dlaczego nikt wcześniej nie zdecydował się ich zrealizować. Dlatego tym bardziej są wyjątkowi. 103

ZKDP - Nakład kontrolowany