Reżyserzy się mnie boją

Reżyserzy się mnie boją

Reżyserzy się mnie boją
Reżyserzy się mnie boją
Ennio Morricone to niekwestionowany mistrz muzyki filmowej. 6 lutego przyjeżdża na koncert do Krakowa.

Zaczął pan komponować, mając sześć lat. Co w tym wieku zafascynowało pana w muzyce, że nie chciał pan zostać, jak reszta rówieśników, strażakiem, policjantem czy kowbojem?

Nie miałem takich marzeń jak moi koledzy. Od najmłodszych lat podziwiałem ojca, który zawodowo grał na trąbce. Inna droga kariery nie mieściła mi się w głowie. Jako dziecko faktycznie skomponowałem kilka bardzo krótkich utworów. To się stało za namową mojego ojca, który nauczył mnie posługiwania się nutami. Zainspirowany utworami Johanna Sebastiana Bacha zasłyszanymi w radio, usiadłem i zacząłem komponować. Po upływie dwóch lat zdałem sobie sprawę, że to, co stworzyłem, jest okropne i szybko pozbyłem się wszelkich notatek, by świat nigdy tego nie usłyszał. Byłem tak rozczarowany tym, co zrobiłem, że nawet porzuciłem muzykę. Wróciłem do niej w wieku 12 lat. Zacząłem chodzić na lekcje muzyki i zdobywać szerszą wiedzę na jej temat i wtedy tak na poważnie się w niej zakochałem.

Pamięta pan dzień premiery kinowej filmu, do którego samodzielnie stworzył pan muzykę? Towarzyszyła wtedy panu trema, niepewność, strach czy może zawsze był pan tak pewny siebie jak teraz?

Jeśli mam być szczery, to nie pamiętam tego dnia. I to nie dlatego, że byłem w wielkich emocjach. Nim moje nazwisko pojawiło się na plakacie filmowym, już od dawna pracowałem dla sektora filmowego jako kompozytor i aranżer, pisząc na zamówienie twórców kinowych i telewizyjnych. Dlatego już wcześniej mogłem słyszeć w kinie skomponowaną przez siebie muzykę. Gdy już przyszedł ten moment, kiedy mogłem zrobić coś pod własnym nazwiskiem, to nie było to dla mnie nic wielkiego. Raczej kolejny stopień kariery. Nic więcej.

Nie uznał pan tego za wielkie osiągnięcie?

Może z perspektywy czasu, kiedy słucham utworów, które popełniłem jako młody chłopak, pojawiają się emocje… Dreszczyk emocji połączony ze wspomnieniami. Ale wtedy jakoś tego nie czułem. Nie drżały mi kolana, jeśli o to pan pyta.

A gdy pan słucha tych starszych utworów, jest pan z nich w pełni zadowolony, czy raczej z perspektywy czasu skomponowałby pan je zupełnie inaczej?

Zdarza mi się myśleć, że mogłem zrobić coś lepiej. Ale nie wynika to raczej z mojej większej wiedzy czy umiejętności. W tym zawodzie mamy bardzo ograniczony czas na skomponowanie muzyki. Pracujemy pod ogromną presją czasu i to niekiedy słychać w naszej twórczości. Nie zawsze, ale czasami. I to jest największa bolączka każdego kompozytora. Naszym zadaniem jest nie tylko napisanie utworu, który poruszy widza, ale także ukrycie w muzyce niedoskonałości wynikających z szybkiego tempa pracy.

Mówi pan o ograniczonym czasie na stworzenie ścieżki dźwiękowej do filmu, ale sami kompozytorzy, w tym pan, potrafią przyjąć kilkanaście zamówień rocznie. Czy to też nie wpływa na jakość końcowego dzieła?

Mogę mówić tylko za siebie. Mnie udało się to wszystko pogodzić. Nie miałem problemu, by w jednym roku pracować, powiedzmy, nad aż siedmioma filmami. Z każdego z nich jestem zadowolony. Oczywiście mogłem je zrobić lepiej, gdybym miał więcej czasu, ale z każdym dziełem artystycznym tak jest. Każde można zawsze zrobić jeszcze lepiej. To udoskonalanie nigdy się nie kończy. Co do liczby filmów, nad którymi pracowałem, to czytając liczne artykuły na mój temat czy notki biograficzne, widzę, że autorów mocno ponosi fantazja. W niektórych miejscach można znaleźć informację, że w jednym roku pracowałem nad prawie 18 czy 20 ścieżkami dźwiękowymi, a to nieprawda. To nic innego jak brak rzetelności dziennikarskiej. Dziennikarze przypisują mi pracę nad jakimś filmem w tym samym roku, w którym ten ma swoją premierę, i nie biorą pod uwagę tego, że muzyka do niego była skomponowana na przykład trzy lata wcześniej. Jestem tytanem pracy, ale nie aż tak wielkim (śmiech).

I nie korzystał pan z pomocy?

Nigdy! To mogę panu zagwarantować. Nieważne, ile pracy miałem, nigdy nie korzystałem z usług innego kompozytora, aranżera czy nikogo takiego. Każdy z tych utworów jest w 100 procentach mojego autorstwa.

Jak taka praca nad ścieżką dźwiękową w pana przypadku wygląda?

Zawsze zaczynam od przeczytania scenariusza. Następnie spotykam się z reżyserem i wymieniamy się pomysłami, informacjami, wizjami tego, co chcemy osiągnąć. Przedstawiam jakieś próbki tego, co chciałbym pokazać, i sprawdzam reakcję reżysera, czy jest zadowolony czy może totalnie przestrzeliłem jego oczekiwania. Poszukiwanie porozumienia, by obie strony były zadowolone, to długotrwały proces. To nie jest tak, że reżyser mówi mi, co chce, i ja to robię. Ja również muszę być zadowolony z muzyki, którą tworzę. Nie wyobrażam sobie robienia czegoś wbrew sobie.

Nigdy nie poszedł pan na kompromis?

To akurat w tej pracy jest nieuniknione, ale nawet gdy tworzyłem muzykę sprzeczną z moim gustem, udawało mi się tam przemycić coś specjalnie od siebie, bym mógł jej słuchać bez cienia zażenowania. Czasami zdarza się, że jakiś reżyser prosi mnie o stworzenie czegoś prostego, bo tego wymaga opowiadana przez niego historia. Wtedy staram się spełnić jego oczekiwania, tworząc coś prostego, ale unikalnego.

Spiera się pan z reżyserami?

Ponieważ teraz jestem tak bardzo znany i szanowany w środowisku, wielu reżyserów boi się powiedzieć mi wprost, że nie podoba im się moja muzyka. Raczej zaciskają zęby i cieszą się z tego, że moje nazwisko firmuje ich film. To przykre, ale prawdziwe. Wiele informacji o jakichś poprawkach dostają moi agenci. Nikt już nie ma odwagi powiedzieć mi o nich prosto w oczy. Reżyserzy po prostu do mnie nie dzwonią, twierdząc, że ze mną nie da się dyskutować.

Są też tacy, którzy bardzo o pana zabiegają.

Quentin Tarantino jest jedną z takich osób. Po prostu wręczył mi scenariusz „Nienawistnej ósemki” i już więcej na ten temat nie rozmawialiśmy. Dał mi kompletnie wolną rękę. Jeśli mam być szczery, to nigdy z nim o pracy przy tym filmie nie rozmawiałem. Przekazałem skończone utwory i to było tyle.

Nie chcę pytać o pana ulubionego reżysera, bo pewnie nie chce pan nikogo faworyzować, ale na pewno ma pan takiego, z którym niestety nie miał okazji pracować i teraz żałuje.

Taką osobą był Stanley Kubrick. Miałem z nim pracować przy „Mechanicznej pomarańczy”. Mieliśmy już wszystko uzgodnione – pomysły, koncepcje, nawet zatwierdziliśmy budżet. Stanley dał mi wolną rękę w pracy nad muzyką. Miała powstawać bez jakiegokolwiek zaangażowania z jego strony. Spowodowane to było tym, że ja tworzyłem w Rzymie, a on nienawidził dalekich lotów samolotem i z góry zapowiedział, że nie przyjedzie na nagrania. Niestety wrodzona uczciwość Kubricka podpowiedziała mu, by zadzwonić do Sergio Leone, dla którego wtedy jeszcze pracowałem, i zapytać, czy jestem wolny. On odpowiedział, że jestem zajęty i jeszcze długo nie będę miał czasu. Nie była to do końca prawda, bo już kończyliśmy ostatnie nagrania. No ale niestety z powodu tego nieporozumienia do naszej współpracy w końcu nie doszło. Na szczęście to nie wpłynęło na nasze wzajemne relacje. Nikt nie miał do nikogo pretensji. Staliśmy się bardzo dobrymi przyjaciółmi i podczas naszych spotkań godzinami potrafiliśmy dyskutować na temat roli muzyki w filmie.

Nie lubi pan pytań o pracę przy tzw. spaghetti westernach. Ale to one dały panu największą sławę.

To jest tylko mały wycinek mojej twórczości, a mam wrażenie, że dziennikarze o tym zapominają. Na liście moich dokonań są utwory, które zapisały się w historii muzyki filmowej i są o wiele ważniejsze. Ludzie zapominają o nowoczesnych zabiegach, jakie zastosowałem podczas mojej pracy. Boli mnie, że w niektórych krajach, chociażby w Niemczech, jestem kojarzony jedynie jako kompozytor muzyki westernowej. Nawet w „Nienawistnej ósemce” Tarantino stworzyłem specjalnie całą symfonię, która moim zdaniem jest dziełem sztuki i odbiega od tradycyjnych westernów. Muzyka, o którą pan pyta, to zaledwie 8 proc. mojego dorobku.

Przepraszam za śmiałość, ale ma pan 88 lat i rusza właśnie na światowe tournée. Skąd ten pomysł?

Może tego po mnie nie widać, ale rozpiera mnie energia. Codziennie spaceruję. Dobrze się odżywiam. Ale wszystko to nie miałoby sensu, gdybym nie mógł wraz z widownią cieszyć się muzyką. Koniec końców tworzę ją dla publiczności. Owszem, robię to na zlecenie reżyserów, ale nigdy nie zapominam, do kogo ona finalnie ma trafić. To wielka przyjemność zobaczyć na żywo, jak widownia reaguje na muzykę wykonaną przez całą orkiestrę ze sceny, a nie z głośnika w kinie. Mało ostatnio tworzę, więc postanowiłem w ten sposób to sobie zrekompensować.

Co musiałby mieć w takim razie scenariusz, czy może jaką charyzmą musiałby się wykazać reżyser, by teraz namówić pana na współpracę?

Musiałby mieć na tyle odwagi, by mnie o to poprosić (śmiech). Wielu reżyserów boi się zaprosić mnie do współpracy, ponieważ częściej ostatnio odmawiam, niż się zgadzam.

Czyli nie zawiesił pan jeszcze działalności?

Oczywiście, że nie. Czuję, że jeszcze siedzi we mnie siła na kilka projektów, choć muszą być one ciekawe. Nie staję się coraz młodszy, a nie chcę komponować w wieku 100 lat. Pułapką dla mnie jest to, że bardzo łatwo zaprzyjaźniam się z reżyserami, z którymi pracuję, i trudno mi się im potem odmawia. Dlatego ostatnio wszystko przechodzi przez mojego agenta. On jest bardziej stanowczy (śmiech). g

© Wszelkie prawa zastrzeżone

Okładka tygodnika WPROST: 5/2017
Więcej możesz przeczytać w 5/2017 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 5/2017 (1772)

  • Wróg, którego da się pokonać 29 sty 2017, 20:00 Bywa tak: objawy długo nie dają znać o sobie albo też owszem, są widoczne, ale zostają zlekceważone przez chorego, a czasami nawet przez lekarza. Gdy wreszcie zostanie postawiona właściwa diagnoza, wdrożone leczenie niekiedy przebiega sprawnie, jednak czasami zamienia się dla... 3
  • Niedyskrecje parlamentarne 29 sty 2017, 20:00 Grzegorz Schetyna planuje zsyłkę młodych niepokornych posłów PO do samorządów 6
  • Spięcie tygodnia 29 sty 2017, 20:00 Stanisław Pięta poseł PiS  Kolega Misiewicz pracuje efektywnie BARTŁOMIEJ MISIEWICZ TO MŁODY, ZDOLNY CZŁOWIEK, który pracuje po kilkanaście godzin dziennie w Ministerstwie Obrony Narodowej. Wiem też, że jest bardzo dobrym organizatorem.... 8
  • Obraz tygodnia 29 sty 2017, 20:00 100 w tyle minut z Warszawy do Torunia przejechała limuzyna z Antonim Macierewiczem na pokładzie. To nieoficjalny rekord tej trasy. 1,6 mln zł tyle maksymalnie, po ubiegłotygodniowej decyzji akcjonariuszy, będzie mógł zarobić prezes Orlenu... 9
  • Info radar 29 sty 2017, 20:00 Dramat na zamówienie Wypadek samochodowej kolumny, w której jechał minister Macierewicz, potwierdza złowrogą regułę w polskiej polityce. Wynika ona ze złej organizacji pracy i nieodpowiednich relacji między politykami i ich ochroną.... 10
  • Lewo Prawo 29 sty 2017, 20:00 prof. Magdalena Środa filozofka, feministka Obrona polskiego kołtuna KTO ZAGRAŻA POLSCE? UCHODŹCA, GEJ CZY GENDER? Do niedawna było wiadomo, że to uchodźca. Niebezpieczny i podstępny: podkłada bomby, gwałci nasze kobiety, wysysa polską... 13
  • Zdarzyło się jutro 29 sty 2017, 20:00 Film tygodnia? „Szybcy i wściekli”. W roli głównej Antoni Macierewicz. 15
  • Czarne chmury nad samorządami 29 sty 2017, 20:00 Dobra zmiana zawitała do samorządów, które uważają, że wcale nie wychodzi im to na dobre. I konflikt gotowy. 17
  • 7 kombinacji Kijowskiego 29 sty 2017, 20:00 „Płacę tyle, ile mogę”, „Mam bardzo wysokie alimenty”, „Nigdy nie postawiono mi zarzutu, że uchylam się od płacenia” – tak Mateusz Kijowski opowiada o swoich alimentach. Problem w tym, że to, co mówi, to nie do końca prawda. 20
  • Stawka większa niż budżet 29 sty 2017, 20:00 Zagrożone budżety szpitali i samorządów, dziesiątki tysięcy osób bez pracy lub w szarej strefie – tak wyglądają efekty wprowadzenia minimalnej godzinowej stawki wynagrodzenia. 22
  • Najważniejszymi teczkami już zagrano 29 sty 2017, 20:00 W zbiorze zastrzeżonym pewnie znajdziemy informacje o osobach publicznych – mówi prof. Antoni Dudek, politolog z UKSW. 25
  • Prawda kontra fałsz, czyli cicha walka o umysły 29 sty 2017, 20:00 Wojna informacyjna wkroczyła w nowy etap i dotyczy to również Polski. 26
  • Anna Wyszkoni: Obiecałam, że opowiem o raku 29 sty 2017, 20:00 Pierwsze pytanie, jakie zadałam lekarzowi po operacji, brzmiało: „Czy będę mogła śpiewać?” – wspomina piosenkarka. 29
  • Jestem chory, ale mam prawo czuć, że żyję 29 sty 2017, 20:00 Nie chcemy być wyrzuceni poza nawias, bo zachorowaliśmy. Nam dodaje siły to, że możemy pracować, zrobić coś szalonego. 31
  • 15 sposobów, by uchronić się przed rakiem 29 sty 2017, 20:00 W POLSCE RAK JEST DIAGNOZOWANY U 160 TYS. POLAKÓW ROCZNIE, 94 TYS. OSÓB Z TEGO POWODU UMIERA. Jest jeszcze jedna zła wiadomość: jak prognozuje Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), liczba zachorowań będzie rosła. Dobra jest taka, że jeśli... 34
  • Sztuka zakładania biznesu 29 sty 2017, 20:00 Najlepsze marki nigdy nie zaczynały się od pomysłu, by stworzyć wielką markę. Zaczynały się od pytania, jaki wspaniały produkt lub usługę możemy zaoferować. 38
  • Wysokie loty, niskie zarobki 29 sty 2017, 20:00 Kamil Stoch musi pracować przez dwa miesiące, żeby zarobić dniówkę Roberta Lewandowskiego. To przepaść. 42
  • Pożegnanie z atomem 29 sty 2017, 20:00 200 mln zł może, ot tak, wyparować w powietrze. Tyle bowiem wyniosły dotychczasowe wydatki związane z planami budowymi w Polsce pierwszej elektrowni jądrowej. Tymczasem minister energii Krzysztof Tchórzewski powiedział w zeszłym tygodniu,... 44
  • Białe kołnierzyki z dożywotnim immunitetem 29 sty 2017, 20:00 Wyłudzenia VAT, oszustwa kredytowe, łapownictwo, pranie brudnych pieniędzy, działanie na szkodę spółki to tylko niektóre przestępstwa białych kołnierzyków (ang. white collar crimes). 45
  • Prawo do zapomnienia 29 sty 2017, 20:00 Szykują się zmiany w prawie o ochronie danych osobowych. Konsumenci otrzymają przywileje. Przedsiębiorcom dojdą obowiązki. 46
  • Inwestycja w pokój hotelowy – dobry interes 29 sty 2017, 20:00 O plusach i minusach inwestycji w condo lub aparthotele mówi Krzysztof Wiśniewski, hotelarz z 20-letnim doświadczeniem. 48
  • Warszawski sen 29 sty 2017, 20:00 Najwięcej luksusowych apartamentów buduje się w Warszawie, gdzie wartość transakcji sięga nawet 10 mln zł. 50
  • Wyprzedzić potrzeby 29 sty 2017, 20:00 Chcemy skorzystać z koniunktury w budownictwie mieszkaniowym – mówi Maciej Jankiewicz, prezes PHN. 53
  • Blitzkrieg Trumpa 29 sty 2017, 20:00 Trwają gorączkowe próby stworzenia wspólnego europejskiego frontu w odpowiedzi na protekcjonistyczną politykę USA. Europie będzie jednak trudno przemówić jednym głosem. 56
  • Ukraińcy to nie faszyści 29 sty 2017, 20:00 Ukraińscy patrioci nie czczą UPA za mordowanie Polaków na Wołyniu, tylko za walkę o niepodległą Ukrainę – mówi Jan Malicki z UW. 59
  • Know How 29 sty 2017, 20:00 Pro w detalach Ta konsola wyglądem przypomina starą gumkę Pelikan. Sony PlayStation 4 Pro jest od klasycznej PS4 większa i grubsza. Jest też w całości matowa i na żywo prezentuje się korzystniej niż na zdjęciach. Ulepszona PS4 ma lepszy... 62
  • Zwierzęca rozpusta 29 sty 2017, 20:00 Samice rozmaitych gatunków starają się urodzić jak najbardziej udane potomstwo. Muszą więc znajdować najlepszych partnerów seksualnych. 64
  • Rodzinne ferie 29 sty 2017, 20:00 Zima to najwspanialsza pora roku. Kto nie wierzy, niech zapyta dzieci! To dzięki ich energii rodzinny urlop zimą może być lepszy niż ten latem. Podpowiadamy, jak go zorganizować. 67
  • Ostatnia dama 29 sty 2017, 20:00 Natalie Portman od dawna jest nie tylko piękną księżniczką z „Gwiezdnych wojen”. Rola w „Jackie” z nominacją do Oscara to świetna kreacja dojrzałej artystki. 72
  • Styl Jacqueline Kennedy: dyskretny, lecz jednak luksus 29 sty 2017, 20:00 Posągowo zgrabna, mogła sobie pozwolić na każdą kreację. Wybierała jednak te bardzo klasyczne. Na lata narzuciła kanon prostej elegancji 75
  • Sztuczne zęby, uśmiech prawdziwy 29 sty 2017, 20:00 Nominowany do Oscara „Toni Erdmann” wchodzi do kin. Jego reżyserka Maren Ade fenomenalnie wyczuła nastroje i potrzeby współczesnej widowni. 77
  • Reżyserzy się mnie boją 29 sty 2017, 20:00 Ennio Morricone to niekwestionowany mistrz muzyki filmowej. 6 lutego przyjeżdża na koncert do Krakowa. 80
  • Ewa Kasprzyk: To się państwu spodoba 29 sty 2017, 20:00 DUŻO OSTATNIO GRAM I PODRÓŻUJĘ, DLATEGO MAŁO CZASU MAM NA KULTURĘ. Kiedyś regularnie chodziłam do Zachęty, a teraz przegapiłam znakomity koncert Maksymiuka. Ale w Muzeum Narodowym w Warszawie oglądałam fantastyczną wystawę Kolekcji... 82
  • Wydarzenie 29 sty 2017, 20:00 FILM Pani od seksu Pani chce popularyzować?”– pyta urzędnik Ministerstwa Kultury. „Nie, uświadamiać” – wypala uczona. W „Sztuce kochania” Maria Sadowska odrabia kolejną lekcję PRL. Coraz częściej wracamy do przeszłości –... 83
  • Koniecznie! 29 sty 2017, 20:00 KSIĄŻKA Czekając na barbarzyńców Dzięki fantastycznym „Ścieżkom północy” i nagrodzie Bookera Flanagan wsze dł do pierwszej ligi autorów anglosaskich. Uczynił też swoją rodzinną Tasmanię tematem interesującym dla czytelników... 84
  • Powyżej średniej 29 sty 2017, 20:00 SZTUKA Trzymam za słowo Znana międzynarodowa grupa artystyczna Slavs and Tatars (Słowianie i Tatarzy) ożywia wierzenia, ustne podania, słowne rytuały. Pokazuje, jak w języku przechowywane są symbole i znaczenia, jak kształtowane są... 85
  • Żabę (i Polaka) gotuj powoli 29 sty 2017, 20:00 EWA WANAT Złap żabę. Przygotuj garnek z wodą. Włóż ją do niego, żywą. Podłóż drwa, rozpal ogień i spokojnie czekaj. Żaba nawet nie zauważy, kiedy się ugotuje. Dziś tę strategię stosuje „szeregowy poseł” Kaczyński. Po... 87
  • W poszukiwaniu najlepszych rozwiązań 29 sty 2017, 20:00 Przedsiębiorcy niezależnie od prowadzonej działalności poszukują różnych rozwiązań sprzyjających rozwojowi ich firmy, a także wspomagających ich w zarządzaniu. Niezbędne są różnego typu narzędzia: informatyczne, bankowe, księgowe, sprzedażowe, z zakresu zarządzania zasobami... 91
  • Cash Management to podstawa 29 sty 2017, 20:00 W jaki sposób przedsiębiorstwa korzystają z Cash Management? Produkty i usługi Cash Management to podstawa w relacji każdego przedsiębiorstwa z bankiem, niezależnie od tego, czy mówimy o mniejszej spółce czy międzynarodowej grupie... 93
  • Alior Bank otwiera drogę do funduszy unijnych i wspiera polskie przedsiębiorstwa 29 sty 2017, 20:00 Rozwój przedsiębiorstw jest istotnym elementem wpływającym na wzrost gospodarczy w Polsce. Według danych z końca 2015 r. liczba przedsiębiorstw zarejestrowanych w REGON wyniosła 4,2 mln, a co niemal 7 Polak miał wtedy w planach założenie firmy. To właśnie z myślą o polskich... 95
  • Wsparcie przedsiębiorcy – cena to nie wszystko, otwórz się na innowacje 29 sty 2017, 20:00 Funkcjonowanie przedsiębiorstw na rynku staje się coraz trudniejsze i raczej nie ma na co liczyć, że kiedyś w przyszłości będzie łatwiej. Nieustannie przed firmami pojawiają się nowe wyzwania różnej natury na skutek zmian na rynku lokalnym, globalnym czy sytuacji politycznej.... 96
  • Jak płacić mniej za firmowe samochody? 29 sty 2017, 20:00 Firmy przodują w zakupach samochodów, a ich udział w 2016 roku wyniósł dwie trzecie wszystkich sprzedanych w Polsce nowych aut osobowych i dostawczych do 3,5 tony. Jednocześnie rośnie liczba przedsiębiorców sięgających po nowoczesny leasing z niskimi miesięcznymi ratami oraz... 97
  • Nowe Volkswageny dostępne jak nigdy dotąd 29 sty 2017, 20:00 Samochód zapewnia firmie mobilność. Dla wielu przedsiębiorców jest niezbędnym narzędziem pracy, ale i użytecznym wsparciem w życiu prywatnym. Jednocześnie stanowi element pozytywnego biznesowego wizerunku. Wszystkie te atuty można połączyć z korzyściami finansowymi, dzięki... 97
  • Internet rzeczy do użytku osobistego 29 sty 2017, 20:00 Na targach CES® 2017 koncern Bosch zaprezentował urządzenia, które dzięki integracji z internetem stają się osobistymi asystentami 98
  • Efektywność w natarciu 29 sty 2017, 20:00 Facebook czy Twitter, rozwiązania chmurowe czy Internet rzeczy, silnik elektryczny czy napęd magnetyczny? Konkurentów do zdobycia tytułu innowacyjnego produktu dziesięciolecia XXI wieku jest tak wielu, że trudno o obiektywny jednoznaczny wybór. Każdy przynosi inne zalety i... 99
  • Co nas czeka w 2017 roku w działaniach komunikacyjnych? 29 sty 2017, 20:00 Ostatnie kilka lat działań komunikacyjnych w firmach w Polsce upłynęły w moim odczuciu na przeciąganiu liny wyznaczającej strefę wpływów pomiędzy działami marketingu i PR a sprzedażą. 100
  • Międzynarodowe rozwiązania sprzedażowe dla polskich producentów 29 sty 2017, 20:00 Moleo to internetowa sieć sprzedaży o międzynarodowym zasięgu. Dociera do 14 krajów na całym świecie, w tym m.in. do rynków Ameryki Północnej i Azji. Od startu działalności w marcu 2015 roku w Moleo zrealizowanych zostało już 150 tysięcy zamówień. 101
  • Muzeum historyczne – nowocześnie zarządzane 29 sty 2017, 20:00 Rozmowa z Tadeuszem Zielniewiczem, dyrektorem Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie, laureatem nagrody „Wizjonerzy XXI wieku” 102
  • Wizjonerzy XXI wieku I edycja 29 sty 2017, 20:00 Wizjonerzy to ludzie wyjątkowi, z pasją, ambicjami by realizować swoje pomysły. Czasem wydawałoby się nierealne, czasem fantastyczne, czasem tak proste, że zastanawiamy się dlaczego nikt wcześniej nie zdecydował się ich zrealizować. Dlatego tym bardziej są wyjątkowi. 103

ZKDP - Nakład kontrolowany