Wielka moda nad Wisłą

Wielka moda nad Wisłą

Na światowej mapie luksusu Polska jest wciąż peryferyjnym rynkiem, ale i tak co rusz wchodzą do nas ekskluzywne domy mody. Wkrótce dołączy do nich kultowy Hermès Paris.

W listopadzie w Hotelu Europejskim w Warszawie, w narożnym butiku na wprost Bristolu, swój pierwszy w tej części Europy sklep otworzy francuski dom mody Hermès – wynika z informacji, do których dotarł „Wprost”. O planowanym wejściu Hermèsa na polski rynek napisała też „Rzeczpospolita”. To luksusowa marka modowa prosto z Paryża, której tradycje sięgają XIX w. Na świecie znana jest ze swoich wyjątkowo pożądanych (i często kopiowanych) torebek. Aby kupić kultowy model Birkin bag, której cena zaczyna się od 8 tys. dolarów (najdroższa, ze skóry krokodyla, wykończona białym złotem i diamentami, sprzedała się za ponad 300 tys. dolarów), trzeba podobno wpisać się na listę i czekać nawet pięć lat. Podobno, bo jak twierdzi Emily Dang, założycielka LePrix – platformy z luksusową modą – lista oczekujących to mit, który od lat skutecznie podgrzewa zainteresowanie torebką. A przy okazji kreuje nadpopyt (rocznie Hermès produkuje tylko 70 tys. egzemplarzy Birkin), dzięki czemu stała się ona Świętym Graalem mody i gwarantowaną lokatą kapitału.

Jej zakup rekomendują nawet doradcy inwestycyjni, bo jak czytamy na WhoWhatWear. co.uk, przewiduje się, że Birkin podwoi swoją wartość w ciągu najbliższych 10 lat. Zdecydowanie łatwiej jest upolować używaną w sieci. Dużo trudniej zdobyć nową – to już, zdaniem Emily Dang, zależy od szczęścia i relacji, jakie klient zbuduje sobie z personelem stacjonarnego butiku Hermèsa (w tym celu należy zostawić tam masę pieniędzy w trakcie regularnych zakupów). Jest wtedy szansa, że sprzedawca go polubi i uzna, że spełnia on nieformalne kryteria marki, kwalifikujące do noszenia torebki, o której marzy cały świat, i wyciągnie spod lady nowiutki, pachnący skórą egzemplarz.

Najlepsi już tu są

Hermès to jedna z wielu luksusowych marek, które w ciągu ostatniej dekady postanowiły spróbować swoich sił na polskim rynku. Przed nią zdecydowały się na ten krok m.in. Louis Vuitton i Gucci. Oba kilka lat temu otworzyły dwupiętrowe sklepy z reprezentacyjnymi witrynami w domu handlowym dla najbogatszych – Vitkacu przy ul. Brackiej w Warszawie. Ta polska odpowiedź na angielskiego Harrodsa (działa od 2011 r.) już samym swoim wyglądem onieśmiela. I tak ma być.

– Ludzie wiedzą, że wszystko, co jest w Vitkacu – Vuitton, Gucci, Giorgio Armani, Balenciaga, Rolex – to luksus. Słyszałam, że pojawiają się tam panie, które zostawiają niesamowite pieniądze, szczególnie w Vuittonie i Guccim, gdzie widziałam nawet kolejki. Te marki zawsze sprzedają się dobrze, niezależnie od cen, to fenomen ogólnoświatowy – mówi nasza rozmówczyni z branży ekskluzywnej mody. W Vitkacu swoje butiki mają też inne gwiazdy świata luksusowej mody: Burberry (wróciło do Polski po przerwie), Sonia Rykiel, Stella McCartney, Alexander McQueen, Dior czy Balmain. W tym roku mają się też otworzyć sklepy Chloe, Givenchy oraz Dolce & Gabbana. Ale należący do rodziny Likusów Vitkac to niejedyna enklawa luksusu na stołecznej mapie. Ekskluzywne marki, jak Prada, Miu Miu, Tom Ford, Dior, Fendi itp., można spotkać także w multibrandowym salonie Redford & Grant w Metropolitan na placu Piłsudskiego.

Natomiast słynne szpilki od Louboutina (wydatek co najmniej 2-3 tys. zł) czy uwielbianego przez Carrie Bradshaw w „Seksie w wielkim mieście” Manolo Blahnika (kosztują nawet 5 tys. zł) – można przymierzyć i kupić w butiku przy Moliera 2. Te dwa ostatnie salony mają charakter multibrandowy. Bo własne sklepy marek, jak planowany butik Hermèsa, to w Polsce wciąż nieczęsta praktyka. Producenci wolą zdać się na operatora franczyzy, jego wiedzę oraz pieniądze. Inna sprawa, że na tak wysublimowanym rynku nie każdy partner potrafi się marką właściwie zaopiekować, zapewnić odpowiednią lokalizację, dostęp do pełnej kolekcji i rozmiarówki oraz obsługę na odpowiednio wysokim poziomie. Klient wydający horrendalnie duże sumy oczekuje, że upatrzony żakiet w kolorze musztardowym będzie dostępny od ręki w rozmiarze 38, a personel stworzy miłą atmosferę przy kieliszku prosecco. – W Polsce często obsługa klienta w sklepach z luksusowymi brandami urąga wszelkim standardom. Jeśli wchodzę do takiego salonu i widzę, że jedna osoba zajmuje się kasą, druga układaniem, trzecia jest na zapleczu, a dłuższą chwilę stoję sama na środku sklepu, to coś jest nie tak – zauważa Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry Market Research.

Portfele coraz grubsze

Problemów na rynku luksusowej mody w Polsce jest więcej. Główny to klient, a raczej jego brak. Firma doradcza KPMG w raporcie „Rynek dóbr luksusowych w Polsce 2018” szacuje, że w 2017 r. liczba bogatych Polaków (takich, co zarabiają powyżej 20 tys. zł brutto) przekroczyła 194 tys., z czego bardzo bogatych (o miesięcznych dochodach 50 tys. zł i więcej) było tylko 50 tys. Z kolei analitycy Credit Suisse – twórcy raportu „Global Wealth Databook 2018” – oszacowali liczbę Polaków należących do kategorii HNWI (ang. high net worth individuals), czyli najbogatszych ludzi w kraju, których aktywa netto (wliczając nieruchomości po odjęciu długów) przekraczają wartość 1 mln dolarów. Nad Wisłą mieszka ich prawie 62 tys. (o 5 tys. więcej niż w 2017 r.). Dla porównania: w Wielkiej Brytanii jest ich prawie 2,5 mln, w Niemczech – 2,1 mln, we Francji – 2,2 mln, we Włoszech – 1,4 mln. Lista europejskich krajów, które nas pod tym względem przewyższają, jest długa, przy czym wszystkie (poza Rosją) ominął po wojnie socjalizm.

W tym gronie jesteśmy najbogatsi. Oprócz bogatych i krezusów autorzy raportu „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” wyróżniają także osoby zamożne, czyli rodaków zarabiających powyżej 7 tys. zł. W 2017 r. było ich w Polsce 1,2 mln. Według prognoz KPMG do 2021 r. w kraju może mieszkać nawet 1,6 mln takich osób. Zamożni to osoby aspirujące, które od czasu do czasu szarpną się na ekskluzywny płaszcz lub buty. Klientami marek z najwyższej półki bywają też ludzie młodzi, którzy są w stanie odłożyć okrągłą sumkę na wymarzoną torebkę lub jeansy. Luksusowe marki nie ignorują aspirujących, ponieważ ich grupa docelowa nie powiększa się tak szybko jak pożądana sprzedaż. Dlatego wabią mniej zamożnych przystępniejszymi cenowo produktami, np. jakiś czas temu Gucci wypuścił na rynek T-shirty z logo marki, które kosztowały kilkaset zamiast 2 tys. zł. Czy Dior, który wprowadził do sprzedaży mniejsze i tańsze torebki. Co nie zmienia faktu, że w luksusowych butikach kupują w większości osoby bogate i bardzo bogate, które markowym ciuchem i gadżetem podkreślają swój status społeczny.

Polska centrami handlowymi stoi

Rosnąca – choć powoli – zasobność portfeli Polaków to zdecydowanie dobra wiadomość dla luksusowych marek oraz franczyzobiorców. Do takich firm, które reprezentują w Polsce odzieżowe marki z wysokiej półki, należy agencja GPoland założona w 1993 r. przez Włocha Waltera Pratiego, która zajmuje się tworzeniem sieci dystrybucji i zwiększaniem sprzedaży dla mody premium i luksusowej. W portfolio ma ok. 70 marek, głównie włoskich, jak: Emporio Armani, Elisabetta Franchi, Furla, Max Mara, LIU.JO, Patrizia Pepe, Luisa Spagnoli czy Roberto Cavalli Sport. Wśród nich jest też amerykański Coach, francuski NAF NAF czy niemiecki Laurèl. – Od 10 lat widać w Polsce zmianę pod względem zasobności i świadomości marek klienta, który coraz więcej podróżuje, czyta, śledzi media społecznościowe.

Coraz więcej firm dostrzega też, że ekskluzywna odzież to dobry pomysł na zdywersyfikowanie biznesu. Widzimy to po liczbie kontrahentów gotowych do zainwestowania we franczyzę – mówi Tomasz Wasiucionek, dyrektor ds. handlowych w GPoland. Nadal jednak warszawskim czy krakowskim butikom z luksusową modą trudno zbliżyć się z obrotami do swoich odpowiedników w Pradze czy Budapeszcie. O Londynie, Paryżu czy Mediolanie nie wspominając. Popularne w świecie europejskie metropolie mają bowiem coś jeszcze: odwiedzających je bogatych turystów – Rosjan, Arabów i Azjatów – którzy kupują produkty europejskich ekskluzywnych marek, w ich rodzinnych stronach sporo droższe. W Polsce zamożnych turystów jest wciąż zbyt mało, choć i to się zmienia, a w butikach można spotkać wycieczki Azjatów. Jeszcze inną bolączką polskiego rynku jest brak odpowiednich lokalizacji.

Luksusowe marki widziałyby swoje butiki raczej w zabytkowych kamienicach przy reprezentacyjnych alejach handlowych, takich jak Brompton Road i King’s Road w Londynie. Tych w Warszawie praktycznie nie ma. Szybciej pewnie znalazłyby się w takich miastach, jak Kraków czy Gdańsk, ale tam z kolei brakuje odpowiedniej klienteli. – Polacy są przyzwyczajeni, że robią zakupy w centrach handlowych, gdzie mają do dyspozycji parkingi, mogą zostawić płaszcz w samochodzie i spokojnie pójść na zakupy. Dlatego wiele naszych marek pogodziło się z tym, że Polska centrami handlowymi stoi i już z tym nie walczą – mówi Tomasz Wasiucionek. Coraz więcej marek „wysokopółkowych” decyduje się więc otwierać salony w miejskich centrach o lepszym standardzie, takich jak Galeria Mokotów (to tam pojawił się pierwszy salon Chanel w Polsce), CH Klif (swoje sklepy mają tam m.in. Furla, Calvin Klein Jeans, Max Mara) czy katowicka Silesia (sprzedają tam m.in. Michael Kors i Trussardi). Trzeba tu podkreślić, że – poza Chanel – są to raczej marki premium. Bo luksusowe domy mody – jak Hermès – prędzej całkiem zrezygnowałyby z naszego rynku, niż otworzyły sklep w centrum handlowym na przedmieściach.

Przyszłość jest w sieci

Wartość polskiego rynku luksusowej odzieży i akcesoriów sięga prawie 3 mld zł, co oznacza wzrost o 7 proc. w stosunku do 2017 r. Do 2023 r. ma przekroczyć 4 mld zł – szacują analitycy KPMG. Na tle innych krajów Polska odznacza się relatywnie niewielkim segmentem luksusowej mody – stanowi on niecałe 7 proc. wartości całego rynku odzieży i akcesoriów. Dla porównania: we Włoszech to 23 proc., we Francji – 22 proc., w Wielkiej Brytanii – 10 proc. Powody, dla których odstajemy od Zachodu, są oczywiste. Nieoczywisty jest natomiast czas, jakiego potrzebujemy, aby się do ich materialnego statusu zbliżyć. Aby go nie marnować, działające już w Polsce marki i reprezentujący je franczyzobiorcy inwestują w internet. – Wsparcie sklepu stacjonarnego sprzedażą internetową wydaje się sensowną strategią także – a może nawet szczególnie – dla luksusowych marek. Przykład Moliera 2 pokazuje, że można zdobyć w ten sposób nowych klientów, którzy do butiku by nie zajrzeli – uważa Agnieszka Górnicka.

W GPoland sprzedaż online przynosi już 35-40 proc. obrotów. Firma współpracuje z dużymi sklepami, jak eObuwie czy Gomez, dostarcza też odzież do mniejszych sklepów internetowych, prowadzonych przez jej stacjonarnych kontrahentów. Na sprzedaż online postawił też warszawski butik Moliera 2, którego billboardy można oglądać w centrum Warszawy. Internetem wspierają się też duzi, jak Vitkac, współpracujący także z internetowymi sklepami, jak Farfetch.com, nastawionymi nie tylko na klientelę z Polski, ale także z Azji czy USA. Polski rynek mody luksusowej jest wciąż rozwijającym się, ale uznawanym za perspektywiczny. Dlatego lista wciąż nieobecnych w Polsce wielkich domów mody jest coraz krótsza, choć forma bywa okrojona. Wciąż brakuje np. odzieży od Chanel, która w Galerii Mokotów otworzyła jedynie salon beauty. Butik z odzieżą tej marki, jeśli kiedyś nad Wisłą powstanie, na swój adres nie wybierze raczej galerii handlowej.

Okładka tygodnika WPROST: 16/2019
Więcej możesz przeczytać w 16/2019 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 2

Spis treści tygodnika Wprost nr 16/2019 (1882)

  • Niech liczy się pieniądz 14 kwi 2019, 20:00 Przewrotny tytuł do wydania na Wielkanoc, nieprawdaż? Ale zupełnie serio. Choć z lekką grą słów, przyznaję. Cała sprawa polega na tym, jak traktujemy pieniądz, przynajmniej generalnie. Prywatnie raczej nie dzielimy włosa na czworo,... 3
  • Niedyskrecje parlamentarne 14 kwi 2019, 20:00 Plotki plotkami, ale minister Zalewska jakoś staje bokiem na posiedzeniu rządu, inaczej niż wszyscy inni ministrowie. I ten niepokój w oczach... MNOŻĄ SIĘ PLOTKI O RYCHŁYM ODWOŁANIU Z RZĄDU ANNY ZALEWSKIEJ, MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ.... 6
  • Obraz tygodnia 14 kwi 2019, 20:00 10 tys. zł za jeden odcinek „Sanatorium miłości” plus 8 tys. za jeden odcinek „Rolnik szuka żony” zarabia naczelna swatka TVP Marta Manowska Przegrana Anna Zalewska Skłamała, twierdząc, że MEN nie zbiera informacji o tym, kto... 10
  • Info radar 14 kwi 2019, 20:00 Benedykt kontra Franciszek Czy Benedykt XVI stanie na czele opozycji wobec Franciszka? Takie obawy słychać wśród zachodnich teologów. A wszystko po tym, jak emerytowany papież niespodziewanie opublikował w językach włoskim, angielskim i... 12
  • Sygnał dla władzy 14 kwi 2019, 20:00 STRAJK NAUCZYCIELI TO COŚ WIĘCEJ NIŻ WALKA O PODWYŻKI WYNAGRODZEŃ. To także sygnał dla władzy – nie jesteście wszechwładni i nie jesteście bezkarni. Nauczyciele strajkują, bo chcą podwyżek wynagrodzeń, jednak skala tego protestu... 13
  • Trzeba się przyglądać rządzącym 14 kwi 2019, 20:00 Rozmowa z Marianem Opanią, aktorem 14
  • Pieniądze za strajk 14 kwi 2019, 20:00 Lewo POGARDA WŁADZY DLA NAUCZYCIELI I PIELĘGNIAREK JEST NIEMAL TAK DUŻA JAK SPOŁECZNE ZAPOTRZEBOWANIE NA TE ZAWODY. Dlaczego? Być może dlatego, że są to zawody związane z tzw. powołaniem i władza uważa, że czy się płaci, czy nie, to... 16
  • Nawrócenie jest OK 14 kwi 2019, 20:00 Postanowiłem się całkowicie oddać w Boskie ręce, wyzbyć się wątpliwości i uprzedzeń. Nagle poczułem chłód na karku… – wspomina reżyser Patryk Vega, jeden z nawróconych ostatnio znanych Polaków. 19
  • Bóg ma poczucie humoru 14 kwi 2019, 20:00 Wielu księży uważa, że zawsze będą mieli pełne kościoły, ale to złudzenie. Tyle że nadchodzący kryzys przyniesie oczyszczenie – przekonują Jadwiga Basińska, Dariusz Basiński i Jacek Borusiński z Mumio. 24
  • Radość jest częścią Pawła 14 kwi 2019, 20:00 Dla jednych ratunkiem będzie śmiech, dla innych niekończący się płacz. Każdy ma prawo przeżywać stratę na swój własny sposób i nikomu nic do tego – mówi Magdalena Adamowicz, żona zamordowanego prezydenta Gdańska. 30
  • Ludzie skuci lodem 14 kwi 2019, 20:00 Pokolenie, które przeżyło Holokaust, milczało. Powojenne też milczało. Ja mówię „stop”. Czwarte już nie dostanie tej traumy – mówi Patrycja Dołowy, autorka książki „Wrócę, gdy będziesz spała”. Zebrała w niej historie dzieci ocalałych z Zagłady i ich powikłanych relacji z matkami. 34
  • Zamrażanie ciężarówek 14 kwi 2019, 20:00 Nie udała się próba proceduralnej obstrukcji, której celem było zablokowanie w Parlamencie Europejskim pakietu mobilności. Głośno było ostatnimi dniami w Polsce o tej sprawie co najmniej z dwóch powodów. Najpierw dlatego, że w Brukseli... 37
  • Polityczne życie po życiu 14 kwi 2019, 20:00 Kiedyś się nam wydawało, że nie istnieje życie poza Sejmem. Tymczasem istnieje i może być równie ciekawe – przekonują byli politycy. 38
  • Pan Marian jedzie na roboty 14 kwi 2019, 20:00 Pociąg relacji Warszawa–Berlin. Chyba pierwszy raz, odkąd nim jeżdżę regularnie, czyli od trzech lat, przyjeżdża do Poznania o czasie. Tutaj zawsze wsiadam. W Warsie czwórka Polaków (tak między 45 a 55 lat) prowadzi tak głośną... 43
  • Broniarz kontra dobra zmiana 14 kwi 2019, 20:00 Szef ZNP Sławomir Broniarz przetrzymał jedenastu ministrów edukacji, ale dopiero teraz wywołał ogólnopolskie zamieszanie, które może mieć wpływ na wynik wyborów parlamentarnych. 45
  • Sztukmistrz z Żoliborza 14 kwi 2019, 20:00 Strajk nauczycieli trwa już od tygodnia i jego końca nie widać. Rząd wybrał strategię konfrontacji i zmęczenia przeciwnika. PiS zagrał va banque. Nauczyciele to jedna z największych grup zawodowych w kraju. Jest ich ponad 400 tys. –... 47
  • Areszt nasz powszedni 14 kwi 2019, 20:00 Bez wniosku o tymczasowy areszt to d..., nie sprawa. Służby i prokuratura rozliczane są na podstawie statystyk – mówi oficer CBŚP. Prokurator dodaje: – Często wnioski o areszt są z sufitu, ale jest katalog spraw, gdzie o areszt trzeba wystąpić, i tyle. 48
  • Wielka moda nad Wisłą 14 kwi 2019, 20:00 Na światowej mapie luksusu Polska jest wciąż peryferyjnym rynkiem, ale i tak co rusz wchodzą do nas ekskluzywne domy mody. Wkrótce dołączy do nich kultowy Hermès Paris. 52
  • Whisky coraz popularniejsza 14 kwi 2019, 20:00 Polacy zmieniają swój stosunek do alkoholi, zastępując typowo polskie trunki szlachetniejszymi i importowanymi nawet z odległych zakątków globu. 56
  • Hossa Bessa 14 kwi 2019, 20:00 Flexibiznes Michał Kiciński, jeden z najbogatszych Polaków i współtwórca sukcesu gry „Wiedźmin”, idzie w gastronomię. Razem z popularną siecią hamburgerowni Bobby Burger powołał spółkę Real Food, która będzie stawiać na...... 57
  • Samorządowcy się martwią i robią swoje 14 kwi 2019, 20:00 Nastroje się nieco pogorszyły – wynika z oficjalnych i nieoficjalnych rozmów na Europejskim Kongresie Samorządów. Co nie znaczy, że lokalni włodarze kapitulują. Nie znają takiego pojęcia. 58
  • Samorządy rządzą lepiej niż rząd 14 kwi 2019, 20:00 Jak ocenia pan kondycję finansową samorządu w Polsce? Artur Tusiński, burmistrz Podkowy Leśnej: Generalnie mógłbym mówić tylko o pozytywach. Samorządy są coraz sprawniejsze w zarządzaniu finansami, pozyskują inwestorów, środki,... 60
  • Trzeba oddać nam głos 14 kwi 2019, 20:00 Jaką przyjęliście strategię gospodarowania finansami w powiecie? Jan Grabkowski, starosta powiatu poznańskiego: Nasze wydatki bieżące mają 100-proc. zabezpieczenie finansowe. Jeśli do tego, co zostanie w naszym budżecie, dodamy 100-proc.... 60
  • Dobroczynność na manowcach 14 kwi 2019, 20:00 Powszechnie szanowane instytucje charytatywne ostatnio oskarżane są o morderstwa, tortury, molestowanie seksualne, wspieranie niewolnictwa, a nawet handel bronią. Może warto przyjrzeć się uważniej, na co idą nasze datki? 63
  • Kłopoty ulubieńca salonów 14 kwi 2019, 20:00 Premier Kanady Justin Trudeau był do niedawna ulubieńcem politycznych salonów. Wszystko się zmieniło z powodu oskarżeń o tuszowanie skandalu korupcyjnego. 66
  • Australia to świetny kraj 14 kwi 2019, 20:00 Australia to nie jest kraj, do którego można przyjechać bez pieniędzy i pomysłu, licząc, że jakoś to będzie – mówi Piotr Ferenc, założyciel i właściciel firmy Pacific Center. 69
  • Głodny mózg nas oszukuje 14 kwi 2019, 20:00 Niedożywiony mózg pokazuje zupełnie inny obraz niż w rzeczywistości, dlatego osoba z anoreksją widzi się jako osobę skrajnie otyłą. Z kolei osoby nadmiernie się objadające czują emocjonalny głód, silniejszy od fizycznego – mówi prof. Katarzyna Kucharska. 70
  • Jeść i się nie przejeść 14 kwi 2019, 20:00 Święta wielkanocne to dla wielu osób czas rozpusty po kilkutygodniowym poszczeniu. Jak wspomóc układ pokarmowy, gdy nie potrafimy sobie odmówić kolejnego jajka z majonezem? 72
  • Bezradni, bezbronni,źli 14 kwi 2019, 20:00 W „The Highwaymen” John Lee Hancock odziera Bonnie i Clyde’a z romantyzmu. Współczesna Ameryka dorosła do konfrontacji z własnymi mitami. Żegna się z legendami, w rytmie których przez dekady biły teksańskie serca. 74
  • Gorycz strażnika Teksasu 14 kwi 2019, 20:00 Mamy dzisiaj mnóstwo wkurzonych staruszków, którzy czują, że jeszcze za wcześnie na wycofanie się z życia. Chcą być użyteczni, a nie siedzieć w kapciach przed telewizorem, czekając na śmierć – mówi Kevin Costner, gwiazda „The Highwaymen”. 77
  • Superstar z Czerniakowa 14 kwi 2019, 20:00 Nie był wybitnym pisarzem, nie był wybitnym wokalistą, a jednak jest wybitną postacią polskiej kultury. Popularność Stanisława Grzesiuka trwa już 60 lat i nie przygasa, lecz rośnie. A jego twórczość pomaga opisać współczesność. 78
  • Poczucie kresu 14 kwi 2019, 20:00 Boję się, że dekady pracy nad społeczeństwem mogą się obrócić w proch w mgnieniu oka – mówi reżyser „Schyłku dnia”, László Nemes. 82
  • Szumy, trzaski i tortury 14 kwi 2019, 20:00 Elfriede Jelinek, muz. Wojtek Blecharz, „RECHNITZ. OPERA – ANIOŁ ZAGŁADY”, reż. Katarzyna Kalwat, TR Warszawa Spektaklem „Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady” Katarzyna Kalwat potwierdza szczególne miejsce, jakie już zajmuje w... 83
  • Film 14 kwi 2019, 20:00 Kronika znoju „PEWNEGO DNIA”, reż. Zsófia Szilágyi, Aurora Films Życie rzadko pozwala marzyć. Są przecież choroba dziecka, zakupy do zrobienia, nadgodziny brane w pracy, żeby jakoś wyjść nad kreskę, bezradna cisza, która coraz... 84
  • Książka 14 kwi 2019, 20:00 Kobieta pracująca Ta książka o Irenie Kwiatkowskiej ma tę przewagę nad wszystkim, co dotąd o niej napisano, że autorowi udało się dotrzeć do nieznanego wcześniej pamiętnika aktorki. Obejmuje on okres dojrzewania, rozterki związane z... 86
  • Kalejdoskop 14 kwi 2019, 20:00 Pionierska operacja „SZÓSTKA”, reż. Kinga Dębska, emisja w niedziele o 21.30 w TVN Bohaterów – marzącą o ciąży 40-latkę i jej męża rozwodnika, młodą kelnerkę i jej powracającego z saksów ojca oraz początkującego prawnika i... 87
  • Ciało pedagogiczne 14 kwi 2019, 20:00 Najbardziej doświadczony przez nauczycieli (a głównie nauczycielki) byłem w latach 1986-1995. Podstawówka i liceum. Zapewne gdyby wtedy ktoś mnie zapytał, czy dobrze życzę tym osobom i czy zasługują na podwyżkę, nie okazałbym... 88
  • Przewodnik po SLOW LIFE Karoliny i Macieja Szaciłłów 14 kwi 2019, 20:00 Dla nas slow life to życie w zgodzie z naturą, nie tylko nas otaczającą, ale też wewnętrzną – mówią Karolina i Maciej Szaciłłowie, autorzy książek o zdrowym stylu życia, zajmujący się zagadnieniami z zakresu slow diet. 91
  • Daję przykład, nie zachęcam 14 kwi 2019, 20:00 Mamy wszystko na wyciągnięcie ręki, możemy być wszędzie, jeść i robić, co tylko chcemy, chodzi o to, by się zatrzymać – o życiu w wersji slow mówi Natalia Przybysz. 94
  • Niepowodzenia bywają źródłem natchnienia 14 kwi 2019, 20:00 Kiedyś nie zastanawiałem się nad metodami wychowawczymi. Narodziny synka zmieniły mój punkt widzenia. Teraz każdy dzień jest okazją do konfrontacji z samym sobą. 95
  • Chrzanić to 14 kwi 2019, 20:00 Staropolski zwyczaj nakazywał poświęcony chrzan zjeść na czczo, chuchnąć trzy razy do komina, a potem można było się objadać. 96
  • Miejski ogród 14 kwi 2019, 20:00 Ogród wcale nie musi być duży, by mógł być przyrodniczą wartością. Każda zielona przestrzeń jest na wagę złota, zwłaszcza w mieście. 97
  • Zrób sobie... Zająca 14 kwi 2019, 20:00 Wielkim susem na nasze łamy wskoczył dziś pan Zając, kandydat do Parlamentu Europejskiego z ramienia partii Wypas. Zajrzyjmy do jej programu. 98

ZKDP - Nakład kontrolowany