Rozważni, nie romantyczni

Rozważni, nie romantyczni

Dodano:   /  Zmieniono: 
(fot. sxc.hu)Źródło:FreeImages.com
Heroiczne czyny powstańców to lekkomyślność, a cierpiący z miłości Werter to „rozmemłany” mięczak. Tak literackich bohaterów oceniają dzisiejsze nastolatki. W życiu nie rozumieją też wielkich gestów ani patriotycznych symboli. Są po prostu niezwykle... praktyczni.
Gdy na początku stycznia trzecioklasistom z prestiżowego warszawskiego gimnazjum rozdano wyniki próbnego testu gimnazjalnego, w klasie zawrzało. Okazało się bowiem, że niemal wszyscy uczniowie popełnili w teście ten sam błąd. Zaczęli sprawę drążyć i szybko doszli do wniosku, że błąd, owszem, jest, ale po stronie autorów zadania. – No przecież ta niby właściwa odpowiedź jest niepoprawna – zżymali się gimnazjaliści.

W spornym zadaniu mieli przeczytać fragment książki „Kamienie na szaniec" i odpowiedzieć na związane z nim pytania. Tekst opowiadał o brawurowej akcji Alka Dawidowskiego, który postanowił odkręcić niemiecką płytę zakrywającą polski napis na pomniku Mikołaja Kopernika w Warszawie. Luty 1942 r., wojna. Pomnik stoi naprzeciwko komendy głównej granatowej policji. Alek wie, że może zostać złapany, ale postanawia zrealizować swój plan. Gdy odkręcona płyta z hukiem spada na ziemię, chłopak ucieka. Widząc jednak, że nikt go nie ściga, wraca i z mozołem ją odciąga.

Pytanie, na którym polegli uczniowie, brzmiało tak: główną cechą charakteru, jaką wykazał się podczas akcji Alek, jest: A. lekkomyślność, B. porywczość, C. ostrożność, D. odwaga. – Większość z nas napisała, że Alek był lekkomyślny, a parę osób, że porywczy. Tymczasem z klucza wynika, że miał być odważny. Ale przecież ten tekst wyraźnie pokazuje, że odważny on nie był! Bał się, że zostanie złapany, rozglądał się nerwowo – opowiada 15-letni Jacek.

Jaki jest polski nastolatek? W co wierzy? Co ma dla niego znaczenie? Czy wartości upadły, czy tylko się przesunęły? Jak na postawę młodzieży reagują szkoły? O polskich nastolatkach czytaj w najnowszym "Wprost", w sprzedaży od poniedziałku.