W spornym zadaniu mieli przeczytać fragment książki „Kamienie na szaniec" i odpowiedzieć na związane z nim pytania. Tekst opowiadał o brawurowej akcji Alka Dawidowskiego, który postanowił odkręcić niemiecką płytę zakrywającą polski napis na pomniku Mikołaja Kopernika w Warszawie. Luty 1942 r., wojna. Pomnik stoi naprzeciwko komendy głównej granatowej policji. Alek wie, że może zostać złapany, ale postanawia zrealizować swój plan. Gdy odkręcona płyta z hukiem spada na ziemię, chłopak ucieka. Widząc jednak, że nikt go nie ściga, wraca i z mozołem ją odciąga.
Pytanie, na którym polegli uczniowie, brzmiało tak: główną cechą charakteru, jaką wykazał się podczas akcji Alek, jest: A. lekkomyślność, B. porywczość, C. ostrożność, D. odwaga. – Większość z nas napisała, że Alek był lekkomyślny, a parę osób, że porywczy. Tymczasem z klucza wynika, że miał być odważny. Ale przecież ten tekst wyraźnie pokazuje, że odważny on nie był! Bał się, że zostanie złapany, rozglądał się nerwowo – opowiada 15-letni Jacek.
Jaki jest polski nastolatek? W co wierzy? Co ma dla niego znaczenie? Czy wartości upadły, czy tylko się przesunęły? Jak na postawę młodzieży reagują szkoły? O polskich nastolatkach czytaj w najnowszym "Wprost", w sprzedaży od poniedziałku.