mBank ostrzega: Nowe cyberzagrożenie z wykorzystaniem przekierowania połączeń na inny numer telefonu

mBank ostrzega: Nowe cyberzagrożenie z wykorzystaniem przekierowania połączeń na inny numer telefonu

Zamaskowany użytkownik internetu (zdj. ilustracyjne)
Zamaskowany użytkownik internetu (zdj. ilustracyjne)Źródło:Fotolia / Gorodenkoff
W swoim komunikacie prasowym mBank ostrzega przed nowym typem ataku cyberprzestępców skierowanym na klientów bankowości mobilnej. Bank radzi też, jak zabezpieczyć się przed utratą środków.

Jak wygląda schemat takiego ataku? Jest on przeprowadzany w kilku etapach:

  • w pierwszej kolejności przestępcy muszą pozyskać dane osobowe swojej ofiary (fałszywe ogłoszenia o pracę, vishing, nieuprawniony dostęp do konta pocztowego, itp.),
  • podszywając się pod klienta, kontaktują się z operatorem sieci w celu przekierowania połączeń przychodzących z numeru ofiary na swój numer telefonu,
  • kolejnym krokiem jest sparowanie aplikacji mobilnej z kontem klienta na urządzeniu należącym do przestępców poprzez podanie pozyskanych wcześniej danych osobowych oraz przechwycenie kodu autoryzacyjnego w wyniku włączonej u operatora sieci usługi przekierowania połączeń,
  • na końcu – kradzież środków z konta z wykorzystaniem aplikacji mobilnej w ramach ustawionych limitów.

Jak się bronić przed takim atakiem? Należy uważnie czytać wszystkie wiadomości SMS – zarówno te przesłane od operatora o dokonaniu przekierowania lub włączeniu innych istotnych operacji, jak i bank. mBank wysyła powiadomienia SMS z informacją o sprawowaniu aplikacji mobilnej z kontem. Jeżeli nie inicjowałeś osobiście takiej operacji, masz informację, że prawdopodobnie ktoś robi to w Twoim imieniu. Podobnie możesz otrzymywać informacje o zrealizowanych operacjach finansowych. Masz również możliwość zmiany limitów mobilnych w serwisie transakcyjnym banku oraz limitów na transakcje BLIK poprzez kontakt z konsultantem mLinii.

Jeżeli otrzymałeś powiadomienie o włączeniu przekierowania połączeń przychodzących na inny numer telefonu lub sparowaniu aplikacji mobilnej z kontem i nie wykonywałeś tych czynności osobiście – natychmiast skontaktuj się z bankiem. Włączenie, przez osoby nieuprawnione, usługi przekierowania połączeń przychodzących na inny numer telefonu należy niezwłocznie zgłosić również do operatora sieci.