10 najlepszych spotów wyborczych

10 najlepszych spotów wyborczych

Wiadomo, co składa się na spot wyborczy. - Oczywiście kandydat, wyglądający poważnie, najlepiej otoczony rodziną. Musi zwracać się do „szarego” wyborcy i obiecywać poprawę jego losu, składając propozycje, które i tak później nie będą realizowane. Niestety, większość reklamówek tej kampanii właśnie tak wygląda. Na szczęście sztaby wyborcze wpadają czasami na zabawniejsze i bardziej kreatywne pomysły.
Oto subiektywny ranking dziesięciu najlepszych reklamówek wyborczych tej kampanii.

10. Ayers – John McCain
http://pl.youtube.com/watch?v=ONfJ7YSXE5w

Klasyczny przykład smear campaign, prowadzonej ostatnio przez sztab McCaina w (raczej płonnej) nadziei na zmianę niekorzystnych sondaży. W tym przypadku na tapecie są związki Obamy z Billem Ayersem, wpływowym lewicującym aktywistą, a w przeszłości członkiem radykalnej grupy Weatherman, podkładającej bomby pod budynki rządowe. To nic, że rywal McCaina spotkał Ayersa dawno po zarzuceniu przez niego przestępczej działalności. – Trzymająca w napięciu muzyka i poważny głos narratorki mają sugerować, że kontakty Obamy z terrorystami dyskwalifikują go jako prezydenta.

9. Tough On Terror – Tom Tancredo
http://link.brightcove.com/services/link/bcpid791837069/bclid769701178/bctid1305000516

Tom Tancredo to republikański kongresmen z Colorado. O jego poglądach najlepiej świadczy wypowiedź sprzed kilku lat, w której wzywał, w przypadku kolejnego ataku terrorystycznego, do zrzucenia bomby na Mekkę i Medynę. Także jego sposób na kampanię prezydencką opierał się głównie na straszeniu wyborców islamskimi terrorystami. W dzisiejszych realiach nie była to jednak rzecz specjalnie interesująca społeczeństwo i Tancredo wycofał się z wyścigu, zanim ktokolwiek się zorientował, że startuje.

8. Outrageous – John McCain
http://link.brightcove.com/services/link/bcpid791837069/bclid769701178/bctid1305014042

W zasadzie nic oryginalnego – reklamówka pokazuje jeden ze znaków firmowych McCaina, czyli jego sprzeciw wobec szastania pieniędzmi przez Kongres. Ważny jest jednak kontekst. Pierwszy z przytaczanych przykładów to słynny „most donikąd" na Alasce, mający połączyć liczącą 50 mieszkańców wyspę Gravina ze stałym lądem. Za mostem lobbowała gubernator stanu. Sarah Palin. Oczywiście, gdy Palin została kandydatką na wiceprezydenta, McCain nie wspomniał już o moście ani razu.

7. Children – Hillary Clinton
http://link.brightcove.com/services/link/bcpid791837069/bclid769701178/bctid1442316331

Słynny klip stawiający dramatyczne pytanie – kto jest gotowy odebrać telefon o 3 nad ranem i sugerujący, że Obama nie ma doświadczenia w kryzysowych sytuacjach. Sztab czarnoskórego senatora oczywiście przygotował błyskawiczną odpowiedź, w której stwierdził, że z kryzysami najbardziej radzi sobie polityk, który głosuje przeciw ich rozpętywaniu.

6. Seven – Barack Obama
http://www.youtube.com/watch?v=vpmFd25tRqo

Jedno z najcelniejszych uderzeń wymierzonych przez sztab Obamy w stronę McCaina, wykorzystujące jego piętę achillesową, czyli brak pojęcia o gospodarce. Klip także podkreśla różnicę między republikańskim kandydatem, a zwykłymi Amerykanami. Gdy przeciętni obywatele muszą martwić się o spłatę hipoteki, McCain nie wie za bardzo, ile dokładnie ma domów (podpowiadają mu – siedem). Na końcu zręczna konkluzja – nie pozwólmy, by jego ósmym stał się Biały Dom.

5. Presents – Hillary Clinton
http://link.brightcove.com/services/link/bcpid791837069/bclid769701178/bctid1350225921

Reklamówka bożonarodzeniowa z Hillary w roli Świętego Mikołaja i obietnicami wyborczymi w roli prezentów. Wyglądało to nieźle, tylko sądząc po wynikach demokratycznych prawyborów elektorat przestał już wierzyć w Mikołaja.

4. The One – John McCain
http://pl.youtube.com/watch?v=mopkn0lPzM8

"Niechaj będzie wiadomym, że w 2008 r. na świat spłynie błogosławieństwo. Będą go nazywać Wybrańcem". Dalej mamy Obamę wygłaszającego teksty na granicy religijnego uniesienia, światło spływające z wysokości i Charltona Hestona w roli Mojżesza, przed którym rozstępuje się Morze Czerwone. Przesłanie jest jasne – kandydat demokratów może i jest mesjaszem, ale czy takiego prezydenta potrzebuje Ameryka?

3. Chuck Norris Approved – Mike Huckabee
http://pl.youtube.com/watch?v=MDUQW8LUMs8

"Dwa słowa o moim planie uszczelnienia granicy: Chuck Norris". Tak zaczyna się ogłoszenie wyborcze Mike’a Huckabee’ego, byłego gubernatora Arkansas, który ubiegał się o nominację republikańską z ramienia religijno-konserwatywnego skrzydła partii i to z całkiem niezłymi wynikami. W dalszej części Huckabee powtarza słynne swego czasu fakty o Strażniku Teksasu („Za zarostem Chucka Norrisa nie ma brody. Jest następna pięść"). Za co ten wypowiada się o nim jak o prawdziwym konserwatyście i popiera jego kampanię – czy raczej pozwala mu żyć, żeby ją prowadzić. Wbrew temu, na co ten film wygląda, został on nakręcony na poważnie.

2. Vote Different – Barack Obama
http://pl.youtube.com/watch?v=6h3G-lMZxjo

Najpierw kilka słów historii. W 1984 r., w trakcie finału Superbowl, najchętniej oglądanego przez Amerykanów wydarzenia telewizyjnego (a tym samym raju dla reklamodawców), Apple wyemitowało spot reklamowy wprowadzanego wówczas na rynek Macintosha. Reklamówka wyreżyserowana przez Ridleya Scotta i osadzona, w pasującym do daty orwellowskim świecie, z miejsca stała się klasyką i jest wymieniana jako jedno z najwybitniejszych osiągnięć gatunku. Z okazji kampanii została odświeżona – teraz Wielki Brat ma twarz Hillary Clinton, a w miejsce charakterystycznego jabłuszka mamy literę O. Żeby nie było wątpliwości, sam Obama oczywiście jest wiernym użytkownikiem MacBooka.

1. Paris Hilton Responds to McCain’s Ad – Paris Hilton
http://www.funnyordie.com/videos/64ad536a6d

Najlepszy film reklamowy w historii tej kampanii również domaga się kilku słów wyjaśnienia. Sztab McCaina kilka miesięcy temu przedstawił spot, w którym Obama przyrównywany jest do celebrities w rodzaju Britney Spears i Paris Hilton. Ma to sugerować, że podobnie, jak one jest zaledwie gwiazdą mediów, bez żadnych prawdziwych talentów. Republikanie zapewne nie spodziewali się, że odpowiedź przyjdzie właśnie z tej strony. W filmiku, dziedziczka fortuny Hiltonów oświadcza, że jest gorętsza od McCaina, prezentuje zarys własnej polityki energetycznej, błyszcząc kompetencją zdecydowanie przewyższającą poziom Sary Palin i zapowiada przemalowanie Białego Domu na różowo. Także przedstawia własnego kandydata na wiceprezydenta, którym jest… nie, to musicie zobaczyć sami. Ta reklamówka nie jest prawdziwa i nie mogłaby być – Paris jest zbyt młoda, by ubiegać się o Biały Dom. W sumie szkoda – przypuszczalnie żaden inny przywódca w historii świata nie występował w filmie porno.

Czytaj także

 0