Komunikacyjny chaos w Katowicach. Znikają tramwaje

Komunikacyjny chaos w Katowicach. Znikają tramwaje

Dodano:   /  Zmieniono: 
Utrudnienia w Katowicach nieprędko się skończą (fot. sxc.hu) Źródło:FreeImages.com
Od 20 września przez katowicki rynek oraz dwie główne ulice centrum miasta - aleję Korfantego i ulicę 3 Maja - nie będą kursować tramwaje. Wiele linii zmieni trasy, pojawią się też zastępcze autobusy. Powodem jest trwająca przebudowa śródmieścia. Szacuje się, że zmiany dotkną ok. 200 tys. pasażerów komunikacji tramwajowej.

Centrum Katowic to miejsce, gdzie splatają się trasy tramwajów docierających do stolicy Górnego Śląska z ościennych i dalszych miast - Chorzowa, Świętochłowic, Bytomia, Rudy Śląskiej, Siemianowic Śląskich i Sosnowca. Za tydzień trasy tramwajów z tych kierunków (nr 6, 7, 11, 16, 19 i 20) zostaną zmienione; zmienią się też rozkłady m.in. w Bytomiu, Chorzowie i Świętochłowicach.

Od najbliższego poniedziałku pasażerowie będą informowani o zmianach w ulotkach, rozdawanych w centrum miasta. Szczegóły będą też w internecie, na stronie organizatora komunikacji w aglomeracji – KZK GOP lub poprzez infolinię 800 16 30 30 i (dla telefonów komórkowych) 32 743 84 46.

Władze miasta przedstawiły plan tymczasowej komunikacji na czas remontu. Pasażerowie będą dojeżdżać tramwajami do przystanków przesiadkowych, skąd pojadą dalej autobusami linii T lub 910 do kolejnego przystanku tramwajowego. Autobusy mają kursować co pięć minut od rynku, poprzez ulice: Mickiewicza, Dąbrówki, Gliwicką, Sobieskiego, Sokolską i Chorzowską, przez rondo im. gen. Ziętka z powrotem na rynek. Równocześnie na trasie będzie pięć autobusów.

Tymczasowe przystanki autobusowe zlokalizowano przy skrzyżowaniu ulic Sobieskiego i Gliwickiej, po północno-zachodniej stronie ronda oraz przy kościele ewangelickim (ul. Warszawska) i na rynku, obok domu handlowego Skarbek - ten ostatni przystanek ma ułatwić przesiadanie się między liniami. Wyjątek stanowi nowa, przebiegająca przez rynek linia tramwajowa łącząca dwie dzielnice miasta: Brynów i Zawodzie, która zostanie uruchomiona 24 września. Dodatkowo w dniach 20-23 września na trasie Brynów-Rondo zostanie uruchomiona autobusowa komunikacja zastępcza T16.

Jeżeli prace będą przebiegać zgodnie z planem, na newralgiczny odcinek między rondem i rynkiem tramwaje powrócą jeszcze przed końcem tego roku, natomiast całość prac zakończy się za rok – we wrześniu 2013 r. Wtedy ma być gotowe torowisko na ul. 3 maja – głównej handlowej ulicy miasta, w pobliżu dworca kolejowego (nowa hala dworca będzie otwarta 30 października) oraz będącej w budowie galerii handlowej (otwarcie do połowy 2013 r.).

- Jest szansa, że jeśli pogoda nie będzie mocno komplikowała prac, a pod aleją Korfantego nie napotkamy niespodzianek, takich jak np. nieznajdująca się na mapach sieć uzbrojenia, tramwaje w relacji Rondo-Rynek wrócą w grudniu br. Jeśli jednak napotkamy trudności, prace na tym odcinku mogą zakończyć się na wiosnę przyszłego roku - poinformował pełnomocnik prezydenta Katowic ds. przebudowy strefy Rondo-Rynek Krzysztof Rogala. Dodał, że równoczesna realizacja prac w alei Korfantego, na północnej i zachodniej części dzisiejszego Rynku oraz ulicy 3 Maja, umożliwia skrócenie czasu wyłączenia ruchu tramwajowego w centrum.

Harmonogram przebudowy centrum Katowic zakłada jej zakończenie do 2015 r. Trwające i planowane inwestycje Katowic w tzw. strefie Rondo-Rynek finansowane są m.in. ze środków miasta, UE, a także ze 100 mln zł kredytu z Banku Rozwoju Rady Europy.

zew, PAP