Wstęp

Dodano:   /  Zmieniono: 
Zazwyczaj zakładamy, że jeśli czegoś nie rozumiemy, to znaczy, że jest to trudne lub wręcz nieosiągalne. Tak nie musi być! Jeśli odrzucimy stereotyp, że uczenie się to zakuwanie, przekonamy się, że nauka może być skuteczna, a jednocześnie łatwa i satysfakcjonująca.
Zdobywanie wiedzy to przecież nie tylko przyswajanie i kumulacja informacji. To raczej sprawność w korzystaniu z jej zasobów i wykorzystaniu ich do osiągania zamierzonych celów (np. biznesowych). Jeśli zdecydujemy się czerpać korzyści z umiejętności i doświadczeń innych partnerów w procesie uczenia się, to okaże się, że nauka nie musi być trudna, a posługiwanie się wiedzą może być interesującą przygodą.

Wszystko, co zdarza się na uczelni, poczynając od pierwszego dnia nauki, aż po upragniony odbiór dyplomu jest okazją do rozwoju zawodowego i osobowego studenta. W centrum znajduje się proces kształcenia, ale musi on być otoczony odpowiednią strukturą organizacyjną i infrastrukturą, aby osiągnąć zamierzony cel.

Taką filozofię przyjęliśmy budując model kształcenia w POU.

[[mm_1]]

Kilka słów o procesie przyswajania nowych treści.


etap I       
Zaczynamy od  podstawowego opisu studiowanego zagadnienia, definiujemy pewne pojęcia, przyjmujemy teoretyczne założenia. Nazwijmy ten etap definicyjnym.

etap II
Definicje i twierdzenia musimy zrozumieć, czyli odnieść je do rzeczywistości bądź własnego doświadczenia - inaczej mówiąc po prostu ułożyć w głowie na swój własny, zrozumiały sposób. Nazwijmy ten etap ilustracyjnym/refleksyjnym.

etap III
Mogę powiedzieć, że coś poznałem, ale jak zauważył już Konfucjusz zanim sam zrobię, dobrze jest zobaczyć, jak to robi ktoś inny - nazwijmy to przykład widzę.

 Słyszę i zapominam, widzę i pamiętam, robię i rozumiem
etap IV
Teraz chwila prawdy - dopiero kiedy sam spróbuję, okaże się, czy naprawdę zrozumiałem i czego nie zauważyłem, czego nie przewidziałem. Nazwijmy to przykład robię. Robię więc rozumiem.

etap V
Ocena zwrotna. Samo słowo ocena wywołuje stres i kojarzy się z kontrolą. Jednak ocena powinna być elementem uczenia się, czyli powinna stanowić okazję do tego, by dostrzec to, co wiem i co zrobiłem poprawnie, a czego nie zrozumiałem i gdzie popełniłem błędy.

Ważnym elementem jest też zwrócenie uwagi na niedociągnięcia, ale w taki sposób, żebym wiedział jak to poprawić - bo to przecież jest jeszcze jeden element nauki. Dopiero po tym etapie mogę określić, czego jeszcze nie umiem i dzięki temu w skuteczny sposób uzupełnić swoją wiedzę lub rozszerzyć spektrum jej aplikacji.

Jest to zatem przejście do kolejnych kroków uczenia się, czyli raczej początek procesu, a nie jego  koniec.      

Jak powyższy proces funkcjonuje w praktyce

Program studiów składa się z sekwencji przedmiotów (nazywamy je modułami), które studiowane są zazwyczaj przez jedną sesję (2 miesiące).

Przyjrzyjmy się, jak wygląda proces studiowania każdego przedmiotu/ modułu; z jakich kroków lub elementów się składa.
Proces studiowania każdego przedmiotu
Najskuteczniej pozyskiwanie nowych treści odbywa się na zajęciach (warsztatach). Wykładowca daje każdemu studentowi szansę przejść przez wszystkie elementy procesu, we właściwej dla każdego kolejności i właściwym czasie.

Nowoczesne technologie dają niezliczone możliwości poszukiwań informacji. Wpływają one do nas z wielu miejsc, z Internetem włącznie. Jesteśmy atakowani coraz nowszymi, lepszymi, często także sprzecznymi informacjami. Chaotyczny zbiór powoduje szum informacyjny. Rolą wykładowcy jest umiejętne przewodnictwo w taki sposób, aby studenci potrafili dotrzeć i wyselekcjonować te informacje, które są rzeczywiście ważne.  

Program studiów obejmuje ponadto dodatkowe formy, takie jak wykłady uzupełniające lub do wyboru, warsztaty lub dyskusje on-line.

Odnosząc schemat przyswajania nowych treści do praktyki POU widzimy jak sekwencja: definicja, ilustracja, przykład widzę, przykład robię), odpowiada kolejnym krokom postępowania w przypadku studiowania  każdego modułu.

Ilustruje to poniższy schemat…

Przyswajania nowych treści a praktyki POU

Odniesienie do świata biznesu


Jeśli porównamy studiowanie przykładowego modułu z realizacją projektu biznesowego, możemy zauważyć wiele paralel, co pociąga za sobą pewne oczywiste zachowania, pożądane w biznesie.

Na przykład opracowanie sprawdzianu możemy porównać z udziałem w przetargu na kampanię reklamową. W przetargu bierze zazwyczaj udział kilka agencji reklamowych. Agencje przedstawiają swoje propozycje, czyli diagnozę sytuacji i projekty kampanii; do pierwszego etapu przetargu zaproszone są agencje, które spełniają wymagania formalne. Chcąc przejść do finału, trzeba zaprezentować rozwiązania, które spełniają wszystkie oczekiwania przetargu (maksymalna ocena za poprawne rozwiązanie 75 punktów), ale wygrać, może ten, kto zaprezentuje coś, co wykracza poza poprawność (więcej niż 75 punktów można otrzymać za oryginalne pomysły, wyjście poza standard), trzeba pokazać porywające projekty, a co więcej - umiejętnie je sprzedać (w egzaminie pisemnym nie wystarczy wyrecytować wszystko, co się wie, to musi być dobre, przekonujące opracowanie, część egzaminów ma postać prezentacji wcześniej opracowanych projektów, obrona prac dyplomowych).
 
Studia w e-learningu, co to znaczy?

Nowoczesne technologie stwarzają szansę szerszego dostępu do edukacji. Należy jednak pamiętać, że dobry e-learning to nie tylko proste przełożenie treści wykładu lub podręcznika na wersję elektroniczną. Posłużmy się jeszcze raz przykładem procesu studiowania w POU.

Nowoczesne technologie dają szansę zastąpienia bądź uzupełnienia niektórych elementów systemu narzędziami e-learningowymi. 

E-learning, to jedno z narzędzi, które może wzbogacić proces kształcenia.

Student zawsze ma wybór - może wybrać taki tryb zajęć, jaki uzna za lepszy, wygodniejszy, skuteczniejszy.

Można powiedzieć, że studia z wykorzystaniem e-learningu są równoważne, kiedy wszyscy studenci, niezależnie od trybu studiowania, dysponują tymi samymi narzędziami i materiałami, mają możliwość tak samo intensywnego i interaktywnego kontaktu z prowadzącym i muszą spełnić te same wymagania (egzaminy, sprawdziany, prace dyplomowe).
Podsumowując, nie istnieje jeden, doskonały sposób organizacji kształcenia, ale doświadczenie wskazuje, że podstawowe założenia do wypracowania skutecznego modelu powinny uwzględniać:
  • Efektywny sposób pozyskiwania wiedzy
  • Jasny, przejrzysty, zrozumiały dla studenta proces (tok postępowania - przez cały czas powinien on wiedzieć gdzie jest - co już zrobił, co zostało przed nim i to na poziomie "wiem, czego jeszcze powinienem się dowiedzieć o funkcjonowaniu działu finansów",  a nie "muszę zdobyć dwa wpisy do indeksu".
  • Integrujący treści, metody, umiejętności - pełny obraz zależności


dr Zuzanna Kalisiak
Rektor POU
współtwórca systemu i metodologii kształcenia POU