Premier wyjaśnia, czemu nie podpisano umowy na zakup caracali

Premier wyjaśnia, czemu nie podpisano umowy na zakup caracali

EC725 Caracal
EC725 Caracal / Źródło: Flickr / Airwolfhound CC 2.0
– Nie doszło do podpisania umowy w sprawie caracali, ponieważ oferowane przez francuską firmę warunki nie spełniły wymagań polskiego rządu – oświadczyła podczas konferencji prasowej premier Beata Szydło. We wtorek do prokuratury wpłynęło zawiadomienie dotyczące wypowiedzi dra Wacława Berczyńskiego, który twierdził, że to on „wykończył caracale”.

– Jeżeli chodzi o przetarg na caracale, to ja byłam na bieżąco informowana przez tych, którzy prowadzili ten przetarg, czyli przez pana premiera Morawieckiego i ówczesnego wiceministra rozwoju, pana Domagalskiego, który prowadził te negocjacje. Chcę jeszcze raz powtórzyć: Nie doszło do podpisania umowy z firmą francuską, dlatego że warunki oferowane przez nią nie spełniły oczekiwań polskiego rządu. Nie mogliśmy podpisać umowy, która była niekorzystna dla polskiej gospodarki i polskiego państwa. To tyle, ile mam w tej sprawie do powiedzenia – wyjaśniła szefowa rządu. 

W ostatnim czasie sprawa negocjacji ws. caracali powróciła za sprawą wypowiedzi byłego już przewodniczącego podkomisji smoleńskiej. 14 kwietnia na łamach „Dziennika Gazety Prawnej” opublikowano wywiad z Wacławem Berczyńskim, w którym przekonywał on, że jego zasługą było zerwanie rozmów dotyczących finalizacji kontraktu na zakup śmigłowców wielozadaniowych Caracal dla Wojska Polskiego. 

Czytaj także:
„Nasz Dziennik”: Polska mogła stracić miliardy złotych wskutek negocjacji rządu PO-PSL

Od słów Berczyńskiego w oficjalnym stanowisku odcięło się Ministerstwo Obrony Narodowej, jednak według informacji „DGP” w oświadczeniu nie zawarto pełnego stanu faktów. W czwartek 20 kwietnia Berczyński podał się do dymisji, która została przyjęta przez Antoniego Macierewicza. We wtorek 20 kwietnia posłowie PO skierowali do prokuratury zawiadomienie w sprawie działań Wacława Berczyńskiego.

Czytaj także:
„Załatwione caracale” i rola Berczyńskiego. Prokuratura potwierdza: Jest zawiadomienie

Czytaj także

 47
  • jankowski IP
    Soros za swe pieniazki moze cala Polske wytapetowac zdjeciami polskich ministrow bez gatek. On to lubi.
    • Oleksy IP
      Ale kreca we WPROST!! Berczynski powiedzial ze "wykonczyl Caracale" a byly jego studia nad dokumentami "juz po zakonczeniu (negatywnym) rozmow miedzypanstwowych".
      A WPROST fantazjuje, ze "przed" zakonczeniem rozmow.
      Nie rozmowy ale Caracale (techniczne osiagi wojenne) byly badane, na wypadek gdyby do sprawy miano wrocic lub gdyby np. Belgia chciala taniej odsprzedac swoje uzywane.
      Berczynski nie powiedzial, ze uczestniczyl w rozmowach lub ze jego techniczne ekspertyzy byly przez zakonczeniem negocjacji uzywane. Rozumiem ze PO pluje (plucie to prawo opozycji) ale zeby WPROST tak zmyslal? Po co czytac ta szmate, jesli klamie wciaz??
      • 140 tys zl IP
        wyjasnij dlaczego nie  zaplaciulac za  droge do chaty
        • Newsroom IP
          Caracale to francuskie dziadostwo , to po pierwsze, a po drugie nie wywiązali się z ofssetu o którym mowiła strona Polska !
          A po trzecie, caracale nie są uzywane nawet we francuskiej armii, bo są po prostu kiepskie !
          Zdychająca opozycja po prostu chce ratować się przed śmiercią polityczną, dlatego wszczyna awantury !
          • Willgraf IP
            SUCHE FAKTY !
            Jeśli prokuratura nie będzie oszukiwać Macierewicz dostanie zarzuty korupcyjne !
            - KONTRAKT z AIRBUSEM na caracale ..obejmował w cenie fabrykę w rękach Polskich, 30 lat serwisu wraz z częściami na śmigłowce Caracal, pełna licencje nawet co do modyfikacji- co jest bardzo ważne
            - a to nie są małe pieniądze jeśli chodzi o serwis śmigłowców, dodatków w kontrakcie były dwa pełne symulatory i udział w koncernie Airbusa od 2-5%
            - śmigłowce Caracal 50 sztuk z czego 34 sztuki na maksa wyposażone..wersje specjalistyczne które kosztują więcej niż zwykłe maszyny ..bo to wersje ZOP, SAR i dla SPECIAL FORCES i jeszcze według wymagań MON miały mieć dodatkowo składaną belkę ogonową a to kosztuje majątek
            - dodatkowo pełna zgoda na modyfikacje tej konstrukcji- a to daje szanse na bazie tej maszyny transportowej Caracal o dużej mocy silników w porównaniu do reszty stworzyć całkowicie nową konstrukcje śmigłowca szturmowego - jeśli byłaby taka wola stworzyć następce szturmowego MI-24 z momożliwością przewozu desantu ..tzw. Caracalskiego-24-tego ..tak jak zrobili to  na bazie Mi-8 Rosjaninie z Mi-24 ,
            - fabryka z  linia montażowa pełnego śmigłowca w rekach Polski, licencje na rakiety manewrujące 1500km ..ale nie Macierewicz chciał więcej...więcej.. lub jak wyszło działał na rzecz lobby Lockheed -Boeing - niedawny zakup domu przez Berczyńskiego za milion papiera w USA coś sugeruje ....i teraz boja się że Airbus ujawni te kulisy ..tego szwindlu i uwalenia kontraktu oraz te żądania absurdalnie wyśrubowane przez Morawieckiego ziomka Macierewicza ! dlatego POLSKA nie kupi NIC !
            DRUGA KWESTIA to zakłamanie prawdy o cenie ...zakup Caracali to 10 mld zł nie 13-cie ..bo POLSKA jako kra z olbrzymi fiskalizmem ..największym w Europie , i mimo obniżki VAT i CIT 9% na Węgrzech dalej idzie w tą stronę doprowadzając do ruiny gospodarkę,która sienie rozwinie przy takiej fiskalizacji .zatem Polska ...DOLICZA do WSZYSTKIEGO 23 % VAT-u
            zatem zawyża każdą cenę o 23%, a w cenie było 30 lat części i serwisu dla 60 śmigłowców, wybudowanie zakładów lotniczych je produkujących w rękach Państwa Polskiego , oraz wszelkich praw licencyjnych , które kosztują majątek ! , symulatory ,dodatkowo obietnice przekazania technologii produkcji rakiet manewrujących o  zasięg 1500 km oraz technologie produkcji ładunków miotających do czołgów NATO , dodatkowo udział w firmie AIRBUS - 2-5% czy wy  wiecie ile to normalnie kosztuje ????
            według mnie 50 miliardów dolarów .... a nie marne 2,5 miliarda usd bo tyle to jest 10 miliardów złotych itd..itd...
            Parametry CARACALI
            - zasięg, pułap ,moc silników , ładowność , wyposażenie, dostosowany kadłub do warunków morskich ...to wszystko bije na głowę konkurencje ..nawet wersje które nie były oferowane ! ostatnio podniecali się złomem Agusty z trzema silnikami o  mniejszej mocy każdy o połowę od silników caracali - złomem ,który ulega w związku z tym licznym awariom i ma koszt utrzymania o polowe większy a cenę w zależności od wersji dwa i pół raz większą !
            tylko ciemny lud otumaniony przez media nie znające się na Lotnictwie jak widać z ocena mierna z matematyki ,ekonomii i patriotyzmu tego nie pojmuje ..dlatego Marszałek Piłsudski trzymał te ciemne masy świeto...we z dala od Wojska i  dopóki żył Armia miała odpowiedni potencjał
            Macierewicz jak prokuratorzy nie postawia ci zarzutów działania wrogiego wobec Polskich Sił Zbrojnych na stanowisku szefa MON ..to obiecuje ,że sami będą mieli takie zarzuty !
            do odpornego na wiedzę moherowego elektoratu Macierewicza..
            z sieci wzięte
            1. MON ogłosiło przetarg na zakup 70 średnich śmigłowców. Podało wymaganą specyfikację i terminy (2017 rok pierwsze dostawy)

            2. MON w przetargu nakazała firmie zwycięskiej utworzenie centrum serwisowego w WZL1 w Łodzi aby państwo miało kontrolę nad serwisowaniem maszyn i aby nie dochodziło do sytuacji jak obecna se Świdnikiem, który wykręca się jak może i 8 lat! modernizuje nasze Sokoły!

            3. Pomimo, że Agusta Westland (PZL Świdnik) posiada w ofercie śmigłowce sprawdzone, spełniające wymagania jak AW101 wystawia do przetargu mały, niesprawdzony AW149, który żaden inny kraj nie chce kupić gdyż jest to przerobiony cywilny śmigłowiec (Rosnieft kupił sobie takie cywilne śmigłowce).

            4. Tak samo firma Sikorsky mając w ofercie śmigłowiec S-92, wystawia do przetargu mniejszy S-70i który spełnia tylko część wymagań.

            5. Airbus jako jedyny wystawia odpowiednio duży śmigłowiec EC725 Caracal, który spełnia nasze wszystkie wymagania techniczne.

            6. Śmigłowiec AW149 nie zapewnia wystarczającej pojemności aby zmieścić sensowną ilość żołnierzy (wymagane 12) z ekwipunkiem. Jak śmigłowiec na bazie wersji cywilnej nie zapewnia ani sensownej osłony przedziału załogi, charakteryzuje słabymi parametrami takimi jak: maksymalny pułap, czas wznoszenia, prędkość przelotowa, ładowność, masa startowa. Jednym słowem śmigłowiec dobry na wycieczki VIP, a nie do latania w wirze walki.

            7. Śmigłowiec S-70i to eksportowa wersja śmigłowca UH-60 Black Hawk (swoją drogą świetny śmigłowiec) z którym ma wspólny niestety tylko kadłub. Śmigłowiec proponowany Polsce przez firmę Sikorsky (PZL Mielec) jest pod każdym względem gorszą konstrukcją od wersji użytkowanej przez US Army (a nawet Słowacji sic!). Posiada słabsze silniki, stary typ wirnika(pogarszając parametry lotne), uproszczoną awionikę, oraz brak wyposażenia dodatkowego poprawiającego świadomość sytuacyjną załogi oraz jej skuteczność na polu walki. Jak bardzo jest to odchudzona wersja może świadczyć fakt, że S-70i jest lżejszy od UH-60 o 0,5t! Dlaczego zaoferowano nam taką słabszą wersję. Ponieważ podobnie jak AW149 nikt nie chce jej kupować tylko wybiera UH-60 lub najbardziej odpowiedni dla nas S-92. Próbie sprzedania nam gorszego Black Hawk'a sprzyjał fakt jego produkcji w PZL Mielec.

            8.EC725 Caracal to sprawdzona konstrukcja, podobnie jak Black Hawk od wielu lat unowocześniana i choć konstrukcyjnie nie najnowsza będąca w czołówce. Wbrew powszechnej opinii laików data powstania prototypu nie ma znaczenia jeśli założenia konstrukcyjne były słuszne i tak jest w przypadku Caracala. Jeśli chodzi o parametry samej maszyny Caracal bije swoich konkurentów na wszystkich płaszczyznach. Zapewnia wystarczającą osłonę przedziału załogi, oraz siłę ognia. Posiada ze wszystkich konkurentów największą prędkość przelotową, najwyższy maksymalny pułap, największy zasięg, największą ładowność, Ze względu na wysoki przedział załogi także najlepszą ergonomię dla żołnierzy. Wszystkie dane można sprawdzić na stronach producentów i porównać.

            9. PZL Świdnik należy do grupy Agusta Westland, której właścicielem są Włosi. Nie jest to Polski zakład, wpływy z produkcji nie trafiają do polskiego budżetu tylko włoskiego i wspierają rozwój tylko ich rozwój.

            10. PZL Mielec także nie jest Polską fabryką tylko należy do Sikorsky'go i tak samo kontrakt nie wspiera naszego przemysłu tylko ich firmę.

            11. Jedynymi Polskimi zakładami są WZL1 w Łodzi i Dęblinie.

            12. Airbus nie posiada w Polsce zakładów produkcyjnych dlatego zaoferował produkcję swojego śmigłowca Caracal właśnie w WZL1 należących tylko do Państwa Polskiego

            13. Oferta Agusta Westland (PZL Świdnika) - Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do pozostałych konkurentów. PZL Świdnik zaproponował dostarczenie pierwszych śmigłowców w 2019 roku co jest o 2 lata później niż wymagane w przetargu. Aby obejść ten punkt, zaproponował, że w 2017 roku dostarczy dla naszego wojska wersję cywilną (podkreślam cywilną!) tego śmigłowca co jest skandalem i byłoby hańbą dla Polski na arenie międzynarodowej! Należy też się zastanowić co by później zrobili z tymi cywilnymi śmigłowcami. Przerobili na wojskowe? Wstyd i krętactwo wychodzi. PZL Świdnik w swojej ofercie nie zaproponował pełnego przekazania zdolności serwisowych śmigłowców do należących do Państwa Polskiego zakładów WZL1. Powodem tego była chęć dyktowania warunków cenowych, opóźnianie prac serwisowych (tak jak w przypadku modernizacji śmigłowców Sokół) i niedopuszczenie aby Państwo Polskie uzyskało zdolności nacisku na PZL Świdnik w kwestii posiadanych śmigłowców. Co więcej PZL Świdnik nie sprecyzował gdzie i ile bedzie produkował śmigłowców AW 149 gdy wygra kontrakt. Należy pamiętać, że obecnie linia produkcyjna tego śmigłowca jest we Włoszech!

            14. Oferta Sikorsky (PZL Mielec) - Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do konkurentów jednak bez uzbrojenia. Jest to sytuacja niedopuszczalna z dwóch powodów: 1 - Dodatkowy koszt zakupu uzbrojenia windujący cenę do góry; 2 - Znaczne opóźnienia wprowadzenia śmigłowców do Polskiej armii ze względu na konieczność przeprowadzenia atestów po integracji uzbrojenia ze śmigłowcami. Wybierając tą ofertę nasze Wojska otrzymałyby "wojskowy, nieuzbrojony śmigłowiec" co brzmi jak chory żart. Oferta także nie obejmowała przekazania kontroli nad serwisem w ręce Polskich władz co powtarzałoby sytuację opisaną w punkcie wyżej.

            15. Oferta Airbus – Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do konkurentów. Firma Airbus zobowiązała się do wybudowania fabryki w Łodzi. Produkcja jednak będzie ograniczona na kształt znany z PZL Świdnik i PZL Mielec. Airbus w ramach umowy przekaże do WZL 1 w Łodzi należącego do Państwa Polskiego pełne zdolności serwisowe śmigłowców Caracal, oraz zdolności budowy i serwisowania silników w Dęblinie. Śmigłowce będą uzbrojone i pierwsze sztuki otrzymamy w 2017 roku.

            16.Offset czyli co zyskamy? PZL Świdnik oraz PZL Mielec zaproponowały zainwestowanie tych pieniędzy w fabryki w Świdniku i Mielcu zwiększając ich możliwości. Słowa pięknie brzmią ale gdy weźmiemy pod uwagę, że jedynymi ich właścicielami są właśnie te firmy taki offset w ich wykonaniu będzie oznaczał wyciągnięcie sobie pieniędzy z prawej kieszeni i przełożenie ich do lewej – kreatywna księgowość godna pozazdroszczenia. Airbus nie posiada fabryk w Polsce w związku z tym będzie musiał zainwestować w należące do państwa Polskiego zakłady WZL1 w Łodzi. Z tego powodu jest to jedyny offset który może nam – Polsce coś więcej dać i oby się opamiętali ..bo nie ważne kto zaczął jeśli to dobry interes dla POLSKI ..to nie można go krytykować tylko z pobudek przeciw PO... to  jakiś chory nienormalny sposób rządzenia !

            Czytaj także