Jan Paweł II w basenie z czerwoną cieczą. Nietypowy pomnik przed Muzeum Narodowym

Jan Paweł II w basenie z czerwoną cieczą. Nietypowy pomnik przed Muzeum Narodowym

Pomnik Jana Pawła II przed Muzeum Narodowym
Pomnik Jana Pawła II przed Muzeum Narodowym / Źródło: Marcin Haber/Wprost.pl
Przed Muzeum Narodowym w Warszawie pojawił się naturalnej wielkości pomnik Jana Pawła II. Instalacja autorstwa Jerzego Kaliny, twórcy m.in. pomnika smoleńskiego, to odpowiedź na głośną rzeźbę Maurizia Cattelana przedstawiającą papieża przygniecionego meteorytem.

Choć oficjalne odsłonięcie pracy zatytułowanej „Zatrute źródło” jest planowane na czwartek 24 września, naturalnej wielkości pomnik Jana Pawła II można już oglądać przed Muzeum Narodowym w Warszawie. Przedstawia on papieża Polaka, który stoi w basenie wypełnionym czerwoną cieczą a w ręku trzyma głaz. Ma to być symboliczna odpowiedź na głośną rzeźbę „La Nona Ora” Maurizia Cattelana, przedstawiającą papieża przygniecionego meteorytem. Instalacja wywołała przed laty mnóstwo kontrowersji - została zniszczona przez posłów Zjednoczenia Chrześcijańsko- Narodowego podczas prezentacji w Zachęcie w 1999 roku.

Twórcą „Zatrutego źródła” jest Jerzy Kalina. W latach 80. odpowiadał za oprawę wizualną pogrzebu księdza Jerzego Popiełuszki i upamiętniającą go instalację "Pojazd betlejemski". W marcu 2018 r. wygrał konkurs na projekt pomnika smoleńskiego, który stanął na pl. Piłsudskiego. Rok później na dziedzińcu Zamku Królewskiego pojawiła się jego instalacja „Szlaban”.

Nawiązanie do polskich mitów i symboli

„Artysta postrzega papieża jako człowieka, który odegrał decydującą rolę w najnowszej historii Polski i Europy, rozpoczął proces przemian historycznych, społecznych i duchowych. W warstwie treściowej istotną rolę odgrywa także zagadnienie czasu, trwania i przemijania, z jednej strony wpisane w symbolikę kamienia, z drugiej – wiążące się z efemerycznym charakterem instalacji, prezentowanej przez krótki czas” - czytamy na stronie internetowej Muzeum Narodowego. W notce dodano, że „dzieło należy analizować w kontekście otaczającej je przestrzeni i architektury muzeum”. „Skrzydła gmachu tworzą wizualną ramę oraz kontekst historyczno-symboliczny, z którymi wchodzi ono w dialog. Sam tytuł, zobrazowana postać świętego trzymającego wielki głaz oraz czerwona woda w niecce fontanny, nawiązują do polskich mitów i symboli. Stawiają pytania o rolę sztuki, tradycji i pamięci” - podkreślono.

Czytaj też:
Posąg Chrystusa w Rio z napisem „Solidarność”. Biedroń: Czekamy na pierwsze aresztowania

Galeria:
Instalacja „Zatrute źródło” przed Muzeum Narodowym
Źródło: WPROST.pl
 2

Czytaj także