Koleją do Pragi tylko przez Niemcy. Szybciej o sześć godzin!

Koleją do Pragi tylko przez Niemcy. Szybciej o sześć godzin!

Dodano:   /  Zmieniono: 
Lokomotywa Siemensa - aktualnie najlepsza na polskich torach (fot. Wikiepdia)
Mieszkańcy Szczecina, którzy chcą pojechać pociągiem do Pragi, jeżdżą przez... Niemcy. Powód? Ogromna oszczędność czasu. W czeskiej stolicy będą bowiem szybciej o sześć godzin niż w przypadku żmudnej tułaczki przez Polskę.
Ta sytuacja najlepiej pokazuje, jak dużo polskiej kolei brakuje jeszcze do naszych zachodnich sąsiadów. Szczecinianie jadąc do Pragi wybierają trasę przez Berlin, a nie przez Wrocław. Dzięki temu w siedem godzin i to bez przesiadek będą w czeskiej stolicy. Jadąc np. przez Wrocław podróż trwałaby aż 13 godzin i wymagałaby dwóch przesiadek.

Nie ma się jednak co dziwić takiej sytuacji, bo od 33 lat w Polsce nie zbudowano żadnej dłuższej trasy kolejowej. Ostatnia była popularna Centralna Magistrala Kolejowa, która powstała jeszcze za czasów Edwarda Gierka. Według danych PKP aż na 42 proc. linii kolejowych w Polsce, pociągi nie mogą przekraczać 80 km/h. Z zawrotną, jak na nasze warunki szybkością 160 km/h, pociągi jeżdżą po zaledwie 5 proc. tras.

Fakt też jest taki, że większość naszych lokomotyw nie jest w stanie jeździć szybciej niż wspomniane 160 km/h. Co prawda PKP kupiło jakiś czas temu lokomotywy Siemensa, która mogłyby spokojnie rozpędzić skład do 230 km/h, ale w Polsce nie ma torów, które by mu na to pozwoliły.

"Fakt", ps