Użytkownicy telefonów mogą stracić, zamiast zyskać

Użytkownicy telefonów mogą stracić, zamiast zyskać

Dodano:   /  Zmieniono: 
Zmiany w prawie telekomunikacyjnym, które w założeniu mają lepiej chronić użytkowników telefonów, mogą - zdaniem operatorów - przynieść klientom więcej szkody niż pożytku, np. zlikwidują sprzedaż telefonów za złotówkę - pisze "Rzeczpospolita".
We wtorek Rada Ministrów zajmie się wreszcie dużą nowelizacją prawa telekomunikacyjnego, nad którą prace trwają już prawie rok.

Nowelizacja prawa telekomunikacyjnego ma oznaczać m.in. wdrożenie wielu rozwiązań prokonsumenckich. Nowe rozwiązania zapewniają im m.in. monitoring kosztów ponoszonych w związku z korzystaniem z usług telekomunikacyjnych. Operatorzy powiadomią użytkownika o przekroczeniu pewnej kwoty lub też umożliwią mu kontrolę aktualnego zadłużenia w inny sposób - np. na stronach internetowych czy za pośrednictwem infolinii. Nowością jest również możliwość domagania się billingu za ostatnie 24 miesiące, a nie jak obecnie za 12 miesięcy.

Operatorzy nie są zachwyceni. Ich zdaniem projektowane przepisy przypominają przysłowiowe zagłaskanie kota na śmierć. Argumentują, że zmiany promowane przez resort transportu (zajmujący się m.in. telekomunikacją) jako prokonsumenckie, w rzeczywistości będą godzić w użytkowników telefonów.

- Nowelizacja pozwala klientowi na rozwiązanie umowy bez ponoszenia jakichkolwiek konsekwencji finansowych w przypadku każdej zmiany regulaminu świadczenia usług - mówi Maciej Rogalski, radca prawny, dyrektor Pionu Współpracy Regulacyjnej Grupy Kapitałowej TP. Argumentuje, że takie rozwiązanie jest zdecydowanie zbyt daleko idące, gdyż pozwala na bezproblemowe odstąpienie od umowy nawet wówczas, gdy regulamin się zmieni na korzyść klienta. Jeśli ten przepis nie zostanie zmieniony, obróci się przeciwko abonentom, bo z powodu łatwości zerwania umowy operatorzy nie będą zainteresowani dotowaniem aparatów czy obniżaniem cen usług - dodaje Rogalski.

Operatorzy przekonują również, że nowelizacja daje szerokie pole do popisu osobom, które chcą wyłudzić usługi telekomunikacyjne.