USA: powraca temat koloru skóry Obamy

USA: powraca temat koloru skóry Obamy

Dodano:   /  Zmieniono: 5
fot. EPA/TANNEN MAURY / Źródło: PAP
Kolor skóry demokratycznego kandydata na prezydenta, senatora Baracka Obamy znowu stał się tematem kampanii wyborczej, kiedy jego republikański rywal, senator John McCain, oskarżył go, że wygrywa "kartę rasową".

Sztab kampanii McCaina postawił taki zarzut Obamie po jego wystąpieniu w środę w stanie Missouri. Demokratyczny senator z Illinois powiedział tam, że Republikanie "będą próbowali was przestraszyć moją osobą", mówiąc m.in., że "ma takie zabawne nazwisko i nie wyglądam tak, jak ci wszyscy inni prezydenci na banknotach dolarowych".

Miało to oznaczać - jak to powszechnie odczytano - że wszyscy poprzedni prezydenci (na banknotach widnieją m.in. Jerzy Waszyngton, Abraham Lincoln i Andrew Jackson) byli biali. Obama jest pierwszym w historii USA czarnym kandydatem prezydenckim jednej z dwóch głównych partii.

"Barack Obama zagrał kartą rasową. To wprowadza podziały, jest negatywne, niesłuszne i oburzające" -- powiedział Rick Davis, szef kampanii McCaina.

Obama zaatakował swego konkurenta w odpowiedzi na serię ogłoszeń telewizyjnych, m.in. spot, w którym porównano go do gwiazd amerykańskiej pop-kultury, jak Paris Hilton i Britney Spears, znanych głównie z wyzywającego zachowania, przygód erotycznych i kłopotów z prawem.

Spot ten jest szeroko krytykowany jako kolejne potwierdzenie, że sztab McCaina ucieka się do tanich chwytów, zaprzeczając w dodatku swoim własnym deklaracjom, że nie będzie prowadził negatywnej kampanii.

Tymczasem na wiecu Obamy w piątek jego wystąpienie przerwała grupa radykalnych murzyńskich działaczy. Jeden z nich zarzucił mu, że w swojej kampanii omija "problemy Afroamerykanów", tzn. przymyka oczy na rasizm w Ameryce.

Senator cierpliwie tłumaczył im potem, że mówi o wszystkich tych problemów, "chociaż w inny sposób, niż byście tego chcieli". Obama akcentuje potrzebę pojednania ras w USA i skupienia się na przyszłości zamiast nieustannego przypominania niewolnictwa i segregacji rasowej.

pap, keb

 5

Czytaj także