Czeska bitwa o szyny: wariat, czy terrorysta?

Czeska bitwa o szyny: wariat, czy terrorysta?

Dodano:   /  Zmieniono: 
Czeski kolejarz uniemożliwił 3. w ostatnich dniach próbę sabotażu na czeskich torach. Na ruchliwej magistrali Praga - Kolin szyny kolejowe były przepiłowane i podkopane.
Ruch pociągów bezzwłocznie wstrzymano i na głównej trasie łączącej Czechy z Morawami składy kolejowe korzystają jedynie z  jednego toru. Sprawę bada policja.

W ciągu ostatnich dni jest to już trzeci przypadek sabotażu na  Czeskich Kolejach. Tuż przed szczytem NATO w Pradze, również na  trasie Praga - Kolin (w Pradze Kyjach), tory kolejowe zostały podkopane i ułożono na nich ładunek wybuchowy, który zlikwidował policyjny pirotechnik.

Dzień wcześniej nieznani sprawcy wepchnęli na tory między dworcami Praga Główna a Praga Vrszovice wrak osobowego mercedesa, w który uderzył niewielki pociąg osobowy z 80 podróżnymi. Na  szczęście nikt nie został ranny, a straty materialne nie były duże.

Na mniej więcej tym samym odcinku w pierwszych dniach listopada w  niewyjaśnionych okolicznościach wykoleił się w sąsiedztwie pełnej paliwa cysterny wagon z 18 tonami dynamitu. Zdaniem ekspertów, tylko cudem nie doszło do wybuchu, który w promieniu 2 kilometrów mógł zrównać z ziemią sąsiadujące ze stacją rozrządową Vrszovice praskie dzielnice.

Rzecznik prasowy policji środkowych Czech Pavel Truxa powiedział, że policja bada dopiero miejsce, gdzie doszło w piątek do próby sabotażu. Jego zdaniem - jak na razie - nie można wykluczyć związków łączących wszystkie przypadki zagrożenia bezpieczeństwa na kolei.

Minister spraw wewnętrznych Stanislav Gross uważa, że o tym, czy  podkopany i przepiłowany tor na trasie Peczki - Porziczany ma  związek z poprzednimi próbami sabotażu na Czeskich Kolejach będzie można powiedzieć dopiero po szczegółowych badaniach.

Jak wynika z nieoficjalnych informacji policji bada się także trzy starsze próby sabotażu na kolejach. Rzecznik prasowa policji Sonia Budska stwierdziła, że wszystkie próby wykolejenia pociągu w  środkowych Czechach (do trzech poprzednich doszło w latach 1999 i  2000) podejmowano na odcinku trasy o podobnym charakterze: na  łagodnym zakręcie tuż za dłuższym prostym odcinkiem torów.

les, pap