Zarobić na „Koronie królów”

Zarobić na „Koronie królów”

Pełnometrażowa wersja "Gry o tron" miałaby być zakończeniem telewizyjnej serii (fot. mat. prasowe)
15 mln dolarów za odcinek – tyle ma wynieść budżet najnowszej „Gry o tron”. To rekord wszech czasów, jeśli chodzi o stworzenie serialu. Rekord, do którego polskie produkcje nie mają nawet najmniejszych szans się zbliżyć...

Gra o tron” jest hitem ogólnoświatowym i pewniakiem do zarabiania pieniędzy, więc producenci doskonale wiedzą, że im więcej zainwestują, tym więcej później wyciągną. Ale coraz częściej budżety seriali przekraczają budżety filmów. „The Get Down” produkowany przez Netflix kosztował 11 mln za odcinek, a „The Crown” i „Westworld” po 10 mln dolarów. Czyli ponad 40 mln zł. Dla porównania, o „Koronie królów”, najnowszej produkcji TVP, mówi się, że może dysponować budżetem rzędu 200-250 tys. zł na odcinek, czyli mniejszym, niż wyniesie dniówka głównego bohatera „Gry o tron”. – Nie mogę zrozumieć, dlaczego w Polsce porównuje się te dwa seriale – dziwi się Jan Kwieciński, producent i reżyser z Akson Studio. Współtwórca m.in. „Czasu honoru” czy „Rodziny zastępczej”. Bo to tak, jakby porównywać kosiarkę spalinową i samochód osobowy. Zarówno jedno, jak i drugie ma cztery koła i jeździ. Więc niby można, tylko że to nie ma najmniejszego sensu. „Gra o tron” jest produkcją wysokobudżetową i kilkunastoodcinkowym serialem bardziej przypominającym film. Tymczasem „Korona królów”, której ocenianiem od trzech tygodni zajmują się publicyści z gazet, telewizji i internetu, jest tasiemcem miłosno-rodzinnym. Jeżeli mielibyśmy ją do czegoś porównywać, to szybciej do „Wspaniałego stulecia” – tureckiej telenoweli, czy wręcz „M jak miłość”. Warto też zauważyć, że jej budżet, nawet jak na warunki polskie, jest niezwykle ubogi.

Polskie realia

Standardy telewizyjne przewidują seriale 25i 45-minutowe. Za tanią produkcję uznaje się 45-minutowy serial, którego odcinek kosztuje ok. 400 tys. zł. I takim jest np. „Rodzinka.pl” czy „Plebania”. Najdroższym, o którym w środowisku krążą legendy, jest wyprodukowany za milion złotych za odcinek. Nikt oczywiście nie chce podawać swoich kwot i do niego się przyznać, ale najdroższymi na polskim rynku były z pewnością „Bodo” i „Belle Epoque”. – Produkcje historyczne zawsze będą pochłaniać najwięcej funduszy – opowiada Artur Majer, główny specjalista w Agencji Kreacji Filmu i Serialu TVP. – Bo największymkosztem jest zbudowanie od zera świata, w którym będą grać aktorzy. Kręcąc „Rodzinkę.pl”, wystarczy wynająć współczesny dom. Kręcąc serial, którego akcja dzieje się w średniowieczu, trzeba wynająć średniowieczny zamek. A do tego ściągnąć stroje, przygotować charakteryzację czy wynająć konsultantów znających tamtejsze realia. – W Polsce nie ma rozwiniętego rynku do produkcji historycznych – tłumaczy Kwieciński. – Nie mamy bazy ani kostiumowej, ani scenograficznej. U nas wszystko trzeba budować od zera.

W Czechach czy na Węgrzech są całe studia, w których znajdują się pałace czy zamki. U nas to gigantyczny problem. Tworząc więc „Czas honoru”, trzeba było całkowicie zmienić oblicze Warszawy, tak by wyglądała jak w okresie okupacji niemieckiej. Tworząc zaś „Koronę królów”, trzeba było od zera stworzyć średniowieczne realia. Producenci zgodnie twierdzą, że przy tak niskim budżecie jest to szalenie trudne do zrealizowania. Chociaż akurat ten serial TVP produkuje sama i nie zleca tego podmiotom zewnętrznym, co może obniżać finalnie wycenę.

Jak zarabiać?

Bo na rynku produkcji seriali, oprócz samych telewizji, znajduje się kilku kluczowych graczy. Jest wspomniany już Akson Studio, który specjalizuje się w najdroższych produkcjach. Jest należący do Tadeusza Lampka MTL Maxfilm, który może pochwalić się kultowymi tasiemcami takimi jak „Złotopolscy” czy „M jak miłość”. Jest też Grupa ATM kręcąca np. „Świat według Kiepskich” czy „Ojca Mateusza”. Dla każdego z nich kluczowymi klientami jest oczywiście wielka czwórka, czyli TVP 1, TVP 2, Polsat i TVN. Producent wlicza swoją marżę w ostateczną wycenę dla klienta, czyli telewizji, i to jest jego zysk. TV z kolei liczy, że oglądalność danej produkcji będzie na odpowiednio wysokim poziomie, by móc zarobić na wyświetlaniu reklam.

Ważne jest też to, aby serial był na tyle uniwersalny, by dany nadawca mógł go wypuszczać w jak największej ilości swoich stacji – czyli np. TVP mogła go umieścić w ramówce TVP 1, TVP Seriale, TVP Rozrywka i np. TVP Historia. Wtedy jest większa szansa, że na siebie zarobi. Oczywiście publiczny nadawca dysponuje też pieniędzmi z abonamentu. Dlatego od czasu do czasu może sobie pozwolić na droższe produkcje historyczne typu „Czas honoru”. Prywatni nadawcy raczej nastawiają się na seriale z najtańszej półki. Najkorzystniejszą sytuacją dla każdego nadawcy jest znalezienie reklamodawców, którzy umieszczą swoje marki, za odpowiednią opłatą, w serialu. Tylko tutaj znowu najdroższe produkcje historyczne przegrywają z tasiemcami. Bo trudniej jest znaleźć kogoś, kto zareklamuje się w okupowanej Warszawie niż w kuchni rodzinki Boskich. – Przyznać jednak trzeba, że największe bud­żety na seriale przeznaczają telewizje, które żyją ze swoich subskrybentów – tłumaczy Kwieciński. – Canal+, HBO, Showmax czy Netflix muszą wykazać się niezwykle wysoką jakością produktu, by klient chciał zapłacić za ich abonament. W związku z tym takie seriale są bardziej „prestiżowe” w środowisku aktorsko-reżyserskim.

Bo w Polsce wciąż serial traktowany jest jako gorszy sort. Do produkcji premium łatwiej jest więc ściągnąć znanych aktorów filmowych. Dlatego w „Pakcie” puszczanym w HBO można zobaczyć Marcina Dorocińskiego, w „Belfrze” w Canal+ obejrzymy Macieja Stuhra, a nie zobaczymy ich w „Plebanii” czy „Pierwszej miłości”. Chociaż zdecydowanie więcej zarobiliby w serialach rodzinnych. Stawki aktorów są dobrze strzeżoną tajemnicą zawodową. Mówi się jednak, że ci z polskiej czołówki mogą liczyć, w przypadku ról w tasiemcach, na dniówkę rzędu 3-4 tys. zł. Dla wielu z nich jest to codzienne zarabianie pieniędzy. Bo wynagrodzenie jest stałe i pewne. A do tego mają je zagwarantowane na kilka lat do przodu. I tak na przykład Andrzej Grabowski występuje w „Świecie według Kiepskich” już 18 lat! – W Polsce najpopularniejsze są rzeczywiście seriale tanie i rodzinne – uważa Majer. – Każdy musi liczyć pieniądze, ale widzi też, co lubi oglądać widz. Dlatego taką popularnością cieszą lub cieszyły się: „Klan”, „Pierwsza miłość”, czy „Plebania”. Bo nawet jak niektóre z nich schodzą już z anteny, to powstają podobne do nich.

Paradokumenty

Na rynku są jednak produkcje o wiele tańsze niż wyżej wspomniane. To seriale paradokumentalne typu „Trudne sprawy” czy „Pamiętniki z wakacji”. Ich przygotowanie bardzo często wynosi mniej niż 50 tys. zł za odcinek. Ale tam wręcz niewskazane jest, by wyglądało to na profesjonalną produkcję. Kręcone jest to na jedną albo dwie kamery. W prywatnych domach lub na ulicy. Bez rozbudowanej ekipy. Często występujący tam ludzie wcale aktorami nie są, a ich gra może wołać o pomstę do nieba. – Tendencja jest taka, by pokazać widzowi świat w sposób, który uzna za bardziej realny niż wykreowany i przez to będzie miał łatwość identyfikacji z bohaterami, a ich problemy potraktuje jak swoje własne – dodaje Majer. Jest to więc grupa docelowa, która nie chodzi do teatru ani na wyszukane filmy do kina i nie przeszkadza im brak warsztatu aktorskiego czy płytka narracja. Wręcz przeciwnie. Oczekuje tego, o czym na co dzień czyta w prasie bulwarowej. Otrzymuje więc narrację bulwarową.

Niemal wszystkie telewizje poszły w kierunku właśnie docu-soap i dzisiejsza ramówka to niemal wyłącznie paradokumenty przerywane programami informacyjnymi. Przykład? Polsat w środy: o godz. 8 zaczynają się „Trudne sprawy”, później jest „Malanowski i Partnerzy”, „Dzień, który zmienił moje życie”, „Dlaczego ja?”, „Pielęgniarki”, znów „Trudne sprawy” i „Dlaczego ja?”. O 15.50 jest przerwa na „Wydarzenia”, a po chwili oglądamy „Na ratunek 112” i „Gliniarzy”. W taki sposób od godz. 8 do 18 niemal wyłącznie możemy bawić się przy docu-soap, a później raczyć się „Pierwszą miłością” i „Światem według Kiepskich”. – Te seriale także się zmieniają – opowiada Majer. – We współczesnych polskich docu scriptach grają profesjonalni aktorzy albo przynajmniej jeden aktor. Chociaż faktem jest, że wymaga się od niego, żeby grał tak, jakby nie grał (śmiech). Ale to jest niezwykle trudne i to również jest sztuka aktorska. I tak na przykład w „Lombardzie. Życiu pod zastaw” emitowanym w telewizji Puls gra Zbigniew Buczkowski, aktor nominowany do Telekamer czy Orłów. – Należy liczyć się z tym, że rynek seriali będzie szedł w dwóch kierunkach – uważa Kwieciński. – Coraz więcej może być produkcji właśnie paradokumentalnych, bo one niemal bezkosztowo zapełniają ramówkę w najgorszych godzinach. Ale rozwijać się też będzie rynek seriali wysokojakościowych, właśnie dzięki płatnym telewizjom. Bo płatne platformy premium całkowicie zrewolucjonizują nasz rynek – stwierdza. Dziś wszystkie stacjonarne telewizje mają własne internetowe odpowiedniki. Widz jest panem swojego czasu i swój ulubiony serial chce obejrzeć wtedy, kiedy ma na to czas i ochotę, a nie kiedy ramówka nakazuje g

© Wszelkie prawa zastrzeżone

Okładka tygodnika WPROST: 4/2018
Więcej możesz przeczytać w 4/2018 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 1

Spis treści tygodnika Wprost nr 4/2018 (1820)

  • Robi się ostro. To interesujące 21 sty 2018, 20:00 Marszałek Senatu Stanisław Karczewski z PiS stwierdził w ubiegłym tygodniu, że ci, którzy w izbie wyższej Parlamentu głosowali przeciwko wnioskowi prokuratury o aresztowanie podejrzewanego o korupcję Stanisława Koguta, powinni odejść z... 3
  • Niedyskrecje parlamentarne 21 sty 2018, 20:00 OPÓŹNIA SIĘ DECYZJA W SPRAWIE nowego ministra cyfryzacji. W ubiegłym tygodniu na giełdzie nazwisk pojawił się Jerzy Surma, prezes rady nadzorczej BZ WBK, prywatnie dobry znajomy premiera Mateusza Morawieckiego, oraz Józef Orzeł, prezes... 8
  • Obraz tygodnia 21 sty 2018, 20:00 29 kolejnych meczów nie przegrała Barcelona, aż wreszcie Espanyol trafił do jej bramki, a Messi nie strzelił karnego. I po dobrej passie Wygrani Quenbonafide (Kuba Grabowski) Polski raper, którego album „Egzotyka” okazał się najlepiej... 12
  • Info radar 21 sty 2018, 20:00 Afera w polskiej siatkówce Rada nadzorcza zleciła audyt, a wiceprezes Profesjonalnej Ligi Piłki Siatkowej podał się do dymisji – to efekty naszej publikacji o nieprawidłowościach w polskiej siatkówce z ubiegłego tygodnia. Przypomnijmy o... 14
  • 3 pytania, 3 uniki 21 sty 2018, 20:00 RAFAŁ GÓRSKI PÓŁ MILIONA POLAKÓW JEST WYKLUCZONYCH TRANSPORTOWO – CODZIENNIE NIE MA CZYM DOJECHAĆ DO PRACY, SZKOŁY CZY LEKARZA. Blisko 1,5 mln ma ten problem nieregularnie. Dla elit żyjących w „bańce warszawskiej” temat od lat nie... 15
  • Ostatni chrześcijanie 21 sty 2018, 20:00 POLSKI KOŚCIÓŁ MA SWOICH ODSZCZEPIEŃCÓW. ZWĄ SIĘ CHRZEŚCIJANAMI. Jest ich zaledwie kilku (może więcej, ale się ukrywają), ich głos na tle polskiego katolicyzmu brzmi dziwnie i nieznajomo. Wierzą w Boga, który przyszedł na świat... 16
  • Polska pachnąca żywicą 21 sty 2018, 20:00 LUBIANY PRZEZ PRZEDSTAWICIELI LEWICY PREMIER KANADY JUSTIN TRUDEAU PROMUJE WAKACYJNE ZATRUDNIANIE UCZNIÓW SZKÓŁ ŚREDNICH I STUDENTÓW PRZEZ NIEWIELKIE PRYWATNE FIRMY I FUNDACJE. Oferuje system dofinansowań, ale (uwaga, uwaga!) tylko (!) tym,... 16
  • Tabułamacz, czyli odkłamywanie świata 21 sty 2018, 20:00 W 2002 r. Polacy marzyli, by dostawać pensje w euro i umówić się na randkę z Aleksandrem Kwaśniewskim lub jego żoną Jolantą. 18
  • Jako pierwsi ujawniliśmy aferę Rywina 21 sty 2018, 20:00 W 2002 r. wystartowała we „Wprost” satyryczna rubryka „Z życia koalicji, z życia opozycji” autorstwa Roberta Mazurka i Igora Zalewskiego. I to właśnie tu po raz pierwszy, na początku września pojawiła się informacja o tzw. aferze Rywina. 19
  • Elektryzująca szansa 21 sty 2018, 20:00 Polska ma potencjał, aby się stać ważnym graczem na rynku elektromobilności. Tylko nie ma na to zbyt wiele czasu. 20
  • Czaputowicz i niemieckie obawy 21 sty 2018, 20:00 Dyplomatyczna ofensywa szefa polskiej dyplomacji ma przekonać Europę, że stawianie Warszawy pod pręgierzem, próby politycznej izolacji, nie mówiąc już o pomysłach na „karanie” Polski – są tyle nieuzasadnione, ile groźne w skutkach... 21
  • Czas skończyć z bandycką zmową 21 sty 2018, 20:00 Walkę z kłamstwami konkurencji, dofinansowanie „Korony królów”, rewolucję w regionach, alternatywny sylwester i koniec okradania klientów telewizji – zapowiada Jacek Kurski, prezes TVP. 22
  • PiS idzie po centum 21 sty 2018, 20:00 Walka ze smogiem, powrót szkolnych stołówek, polska alternatywa dla Biedronki. Plus umiarkowany przekaz medialny. „Wprost” ujawnia plan partii Jarosława Kaczyńskiego na najbliższe dwa lata. 28
  • USA i NATO w odwrocie? 21 sty 2018, 20:00 WALDEMAR SKRZYPCZAK, generał broni Wydarzenia w Azji budzą coraz większy niepokój. Trudno przewidzieć dalszy bieg wypadków z nieprzewidywalną Koreą Północną w roli głównej. Powraca z dużą siłą wcale nienowy konflikt dwóch... 31
  • Jak służby reprywatyzowały Warszawę 21 sty 2018, 20:00 Wszystko wskazuje na to, że służby specjalne dawały parasol ochronny warszawskiej mafii reprywatyzacyjnej. 32
  • Aborcyjne piekło opozycji 21 sty 2018, 20:00 Za sprawą sporu o aborcję opozycja obnażyła swoją kompletną niezdolność do podejmowania trudnych decyzji. 35
  • Dzieci są (nie)ważne 21 sty 2018, 20:00 Biją rówieśników lub padają ofiarą szkolnej przemocy. Tną nadgarstki żyletką albo barykadują się w pokoju. Polskie dzieci są samotne. A dorośli nie spieszą z pomocą. 39
  • Najpierw psychoterapia 21 sty 2018, 20:00 Dr MACIEJ PILECKI, kierownik Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Katedry Psychiatrii Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie 42
  • Zaliczyć Rysy i spadać do wozu 21 sty 2018, 20:00 Jak to możliwe, że w słowackich górach nikt się nie kłóci w kolejce do konnych wozów? Bo tam nie ma konnych wozów. 44
  • Ostatnie takie Okopy Świętej Trójcy 21 sty 2018, 20:00 Kiedyś się mówiło „usuwanie ciąży”, nikt nie używał terminu „aborcja”. Nie mówiąc już o „dziecku poczętym”, „morderstwie nienarodzonych”, „syndromie poaborcyjnym” etc. Kiedyś to znaczy jeszcze 25 lat temu. Wszystko... 47
  • Wielkie zbawianie bankrutów 21 sty 2018, 20:00 Sądy nie chcą się użerać z bankrutującymi Polakami i oddalają ich wnioski o upadłość. A rząd chce, żeby zbankrutować mógł każdy. Nawet kiedy nabrał furę chwilówek, a pieniądze przepuścił w kasynie. 48
  • Zarobić na „Koronie królów” 21 sty 2018, 20:00 15 mln dolarów za odcinek – tyle ma wynieść budżet najnowszej „Gry o tron”. To rekord wszech czasów, jeśli chodzi o stworzenie serialu. Rekord, do którego polskie produkcje nie mają nawet najmniejszych szans się zbliżyć... 52
  • Hossa Bessa 21 sty 2018, 20:00 Miłek pokusi arabskich szejków Polskie buty z koncernu CCC będą sprzedawane na Bliskim Wschodzie. Firma z Polkowic podpisała właśnie umowę franczyzową z amerykańską Apparel Group, która stoi za takimi markami jak Calvin Klein, Levi’s... 55
  • Sztuczna inteligencja tuż-tuż 21 sty 2018, 20:00 Pies na baterie, kwantowy procesor i auto z grafenowymi akumulatorami – oto tegoroczne nowości targów technologicznych w Las Vegas. 56
  • Królestwo za konia 21 sty 2018, 20:00 Mimo że koń sportowy kosztuje kilkadziesiąt tysięcy euro, Polacy chętnie inwestują pokaźne kwoty w konie. 59
  • Parada słabnących liderów 21 sty 2018, 20:00 Rozpoczynające się w Davos Światowe Forum Ekonomiczne to dla prezydenta Donalda Trumpa i kanclerz Angeli Merkel okazja do podreperowania notowań. Oboje mają na własnych podwórkach poważne kłopoty. 61
  • Gang Malty 21 sty 2018, 20:00 Mordowanie dziennikarzy, korupcja na szczytach władzy, pranie pieniędzy i handel paszportami UE. Rażącym naruszaniem praworządności na Malcie zainteresował się Parlament Europejski. 64
  • Artyści na barykadzie 21 sty 2018, 20:00 Pół wieku temu w Paryżu zapłonął płomyk, który doprowadził do słynnej studenckiej rewolty. A wspierający ją nowofalowi reżyserzy przyczynili się do stworzenia mitu. 68
  • Kazuar – przybysz z przeszłości 21 sty 2018, 20:00 Ptaki są jedynymi dzikimi zwierzętami, które widujemy każdego dnia. Nieważne, gdzie mieszkamy, one są tuż obok. A my nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak bardzo są dziwne i odmienne ­– one naprawdę są z innego świata. 70
  • Na zdrowie 21 sty 2018, 20:00 Uwaga na ciśnienie! Niemal z dnia na dzień odsetek Amerykanów z nadciśnieniem wzrósł do prawie 50 proc. Wszystko za sprawą nowych zaleceń American Heart Association (Amerykańskie Stowarzyszenie Chorób Serca) oraz 10 innych towarzystw... 75
  • Szansa na dłuższe życie 21 sty 2018, 20:00 Nowotwór nerki rozwija się skrycie i jest wykrywany późno. Znane są już jednak leki, które hamują postęp tej choroby. 76
  • Kocham ludzi do przesady 21 sty 2018, 20:00 Byłem młody raptem wczoraj, czyli 50 lat temu. Dlatego potrafię i lubię pracować z młodymi muzykami – mówi Michał Urbaniak. 9 lutego ukaże się jego nowa płyta. 79
  • Wpiszcie do kalendarza! 21 sty 2018, 20:00 Nowe filmy Pasikowskiego, Spielberga i Smarzowskiego. Koncerty, wystawy i książki. Jest na co czekać! 82
  • Spadające gwiazdy 21 sty 2018, 20:00 Po aferze seksualnej z Kevinem Spaceym Ridley Scott zastąpił go innym aktorem. Za podobne winy nie wszyscy w przemyśle filmowym byli traktowani tak surowo. 88
  • Wydarzenie 21 sty 2018, 20:00 melodramat Lato miłości Lato 1983. Gdzieś na północy Włoch” – taki napis wprowadza widzów w świat „Tamtych dni, tamtych nocy”. Film Luki Guadagnina, zrealizowany na podstawie wydanej właśnie w Polsce powieści André Acimana, to... 91
  • Film 21 sty 2018, 20:00 SERIAL Przyjaciół poznaje się też w dostatku Córka bogaczy Rachel nie potrafi nawet zrobić prania. Śmiejąc się, Monica chrumka. Phoebe zamęcza wszystkich swoimi depresyjnymi piosenkami, których nawet nie potrafi śpiewać. Ross jest... 92
  • Muzyka 21 sty 2018, 20:00 SOUNDTRACK Ultraścieżka W POLSCE – W PRZECIWIEŃSTWIE DO TRENDU ŚWIATOWEGO – ścieżki dźwiękowe ukazują się sporadycznie, a poza tym rzadko kiedy potrafią zainteresować szeroką publikę. Nie mamy kultowych płyt, jak soundtrack do... 93
  • Książka 21 sty 2018, 20:00 POWIEŚĆ Kuszące piękno Przypomnienie rzypomnienie po 20-letniej nieobecności w polskich księgarniach „Złotej pagody” to decyzja pod każdym względem słuszna. Mishima był pisarzem wybitnym, a jest – przynajmniej u nas –... 94
  • Kalejdoskop 21 sty 2018, 20:00 GRA Niepechowa wyspa Peh Gry fabularne (RPG) to wymierający gatunek. Tym chętniej sięgnąłem po polską produkcję studia Fool’s Theory, którego twórcy na targach Gamescom zapowiadali otwarty świat i wielogodzinną rozrywkę. I faktycznie... 95
  • Kulturalna trzynastka 21 sty 2018, 20:00 Martyna Wojciechowska PODRÓŻNICZKA I DZIENNIKARKA, NIE USTAJE W PRZESUWANIU HORYZONTU 1. Najbardziej znienawidzona lektura? Znienawidzona, ale ważna, bo pierwsza, która mną wstrząsnęła – „O psie, który jeździł koleją”. Czytała... 96
  • Instaczłowiek 21 sty 2018, 20:00 MICHAŁ WITKOWSKI Weightism to dyskryminacja ze względu na wagę. Hejtowanie grubasów. Naśmiewanie się ze słoni. Brak lajków pod postami kaszalotów. Odmawianie stosunków seksualnych szafom trzydrzwiowym. Niestety, nasze lubienie lub... 97
  • Strasburg, kobiety i sprawiedliwość (klimatyczna) 21 sty 2018, 20:00 Warszawa i Polska nie mają bezpośredniego połączenia lotniczego ze Strasburgiem, w przeciwieństwie do Pragi i Czech. W związku z tym do jednej z trzech stolic parlamentu Europy i jedynej stolicy Rady Europy trzeba lecieć dwoma lotami przez... 98

ZKDP - Nakład kontrolowany