Wielka marka, niska półka

Wielka marka, niska półka

Dobry styl
Dobry styl / Źródło: Materiały prasowe
Kiedyś za ich kreacje trzeba było płacić tysiące. Teraz za parę stówek można je kupić w dyskoncie. Najwięksi projektanci mody sprzedają swoje kolekcje obok mrożonek. Na takiej współpracy mogą sporo zarobić, ale też raz na zawsze stracić swój prestiż.

Kiedy na początku maja sieć dyskontów Lidl pochwaliła się, że będzie można u nich kupić ekskluzywne torebki Michaela Korsa za jedyne 799 zł (normalnie kosztują dwa razy tyle), wiele osób z branży mody przecierało oczy ze zdziwienia. Bo Kors kojarzy się przecież z wysoką półką i zakupami w eleganckim butiku, a nie z popularnym dyskontem, który codziennie katuje Polaków piosenką: „Jak sobota, to tylko do Lidla”. Michał Zaczyński, dziennikarz modowy i redaktor miesięcznika „Esquire”, zażartował nawet, że najwyraźniej luksus w Polsce jest pojęciem mocno relatywnym. Żarty się jednak skończyły, kiedy trzy dni później Zaczyński odkrył, że przedstawiciele amerykańskiej marki nie mają pojęcia o tym, skąd Lidl wziął ich torebki: „Michael Kors przywiązuje taką samą wagę do wzornictwa i rzemiosła swoich produktów, jak do miejsc, w których są one sprzedawane. Starannie i z troską dobieramy naszych partnerów sprzedaży. Lidl do naszych partnerów nie należy” – oświadczył producent. Przez chwilę nie było jasne, czy torby rzucone na promocję w Lidlu są w ogóle oryginalne. Oficjalna infolinia Korsa komunikowała, że nie ręczy za torebki z Lidla i nie będzie można ich u niej reklamować. Ostatecznie torby nie okazały się podróbkami, a akcja promocyjna była elementem kampanii reklamowej nowo otwartego sklepu internetowego Lidla, w którym można je kupić. Po tym wszystkim w branży modowej pozostał jednak jakiś niesmak, no bo czy obok taniej szynki i worków z ziemniakami powinny leżeć ubrania od marek z wyższej półki?

Bitwy o torebki

Anna Nalazek, ekspertka w zakresie strategii i komunikacji marki w firmie doradczej A&N Brand Innovation, jest przekonana, że afera z torebkami Michaela Korsa w Lidlu rzuca cień przede wszystkim na markę Lidl, podważa wiarygodność tej sieci handlowej i w ogóle tego typu promocji. Dla Korsa to też niekorzystne, bo – jak twierdzi – prawdziwa marka luksusowa związana jest z miejscem sprzedaży i jeśli to miejsce nie idzie w parze z wizerunkiem marki, to obniża jej spójność wizerunkową i wiarygodność, co może zniechęcić konsumentów, dla których prestiż jest ważny. Inaczej widzi to Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry Market Research: „Po pierwsze oferta dotyczy tylko sklepu internetowego, więc nie ma ryzyka, że klientki będą się biły o torebki i dojdzie do gorszących scen, które rozniosą się po internecie. Po drugie Lidl to najsilniejsza wizerunkowo sieć w Polsce, gdzie kupuje wielu aspirujących klientów”.

Dlatego Górnicka jest raczej zdania, że promocyjna oferta w sieci Lidl przyczyni się do wzrostu znajomości marki, bo ostatecznie nie każdy ma możliwość zakupów w drogim butiku w galerii handlowej. Zresztą dokładnie w ten sam sposób mówili szefowie Wittchen, polskiego producenta ekskluzywnej galanterii skórzanej, który w 2012 r. jako pierwsza polska marka modowa z wyższej półki nawiązał współpracę z polskim Lidlem. – Chcieliśmy dotrzeć do klientów z klasy średniej. Oni bardzo często boją się wejść do naszych salonów, bo uważają, że nasze produkty są bardzo drogie i nie na ich kieszeń. Być może za kilka lat, zadowoleni z jakości i użytkowania naszych produktów, wrócą do naszych salonów? – mówiła pięć lat temu Aleksandra Defitowska, dyrektor sprzedaży Wittchen. Patrząc na wyniki sprzedażowe akurat tej polskiej firmy, nie ma wątpliwości, że koronnym argumentem, dla którego znane marki decydują się na obecność w dyskontach, są pieniądze. Wittchen na kontraktach z Lidlem zarabia coraz więcej – w 2018 r. w dwóch akcjach promocyjnych sprzedał towar za prawie 22 mln zł, co stanowi 10 proc. jego rocznych obrotów.

Zień się wstydzi

Takie kwoty robią wrażenie, dlatego za przykładem Wittchen poszły inne znane marki i inne dyskonty. Dziś prym w takich akcjach wiedzie Biedronka. Zaczęła pięć lat temu od duetu Paprocki & Brzozowski, który zaprojektował dla niej koce i poduszki. Potem byli producent stylowego obuwia Loft37 i duet Bohoboco, który wypuścił swoją linię pościeli. Z Biedronką dwukrotnie współpracował też Maciej Zień. Za pierwszym razem zaprojektował akcesoria łazienkowe, później galanterię skórzaną: torebki, rękawiczki, portfele i paski. Najnowszym Biedronkowym nabytkiem jest Mariusz Przybylski, który na jesieni zeszłego roku zaprojektował dla dyskontu kolekcję pościeli „Urban Jungle” z roślinnymi i geometrycznymi motywami. Postanowiliśmy spytać polskich projektantów,jak oceniają pracę z dyskontami. I tu niespodzianka. Wygląda na to, że Maciej Zień historii z dyskontem się najzwyczajniej w świecie wstydzi.

„Nie chcemy już wracać do dawnego tematu współpracy z Biedronką. Projektant chętnie wypowie się na temat nowej kolekcji »Mojo«” – napisał nam dział PR Macieja Zienia. Przybylski na nasze pytania nie odpowiedział. Podobnie jak duety Paprocki & Brzozowski oraz Bohoboco. Bo dla znanego projektanta mody współpraca z dyskontem to najczęściej taka sama chałtura, jak dla znanego aktora prowadzenie jakiejś konferencji. Pieniądze są, ale chwalić się już nie ma czym. Z tego powodu więk- szość projektantów nie robi dla dyskontów kolekcji ubrań, a jedynie wszelkiego rodzaju dodatki – sypialniane, łazienkowe, skórzane itd. Gosia Baczyńska, uznana projektantka mody, porównuje to do gościnnych występów, bo projektowanie płytek, koców, ręczników nie jest przecież głównym zajęciem wielkich projektantów mody.

Efekt biedronki

Zupełnie inaczej do współpracy z dyskontem podchodzą przedstawiciele marki Loft37. Dlaczego podpisali umowę z tą siecią? – Własnymi siłami nie bylibyśmy w stanie zrealizować projektu na tak dużą skalę. Naszej marce bardzo trudno jest konkurować z gigantami przemysłu modowego. Biedronka, wybierając nas do współpracy, wspiera młodych polskich projektantów w dynamicznym rozwoju – twierdzi Joanna Trepka z Loft37. Jeden podpis pod takim kontraktem automatycznie powoduje, że buty z Częstochowy lądują w prawie 3 tys. marketów Biedronki, gdzie zakupy robi codziennie kilka milionów ludzi. Dla małej firmy modowej to po prostu kop na inną orbitę biznesu. A to, że buty będą obok masła i pietruszki? Trepka nie ma obaw, że marka jakoś na tym ucierpi. – Na całym świecie projektanci podejmują współpracę z różnymi sieciami handlowymi. Jeżeli tak wybitne nazwiska jak Karl Lagerfeld czy Gosia Baczyńska nie boją się takich wyzwań, to tym bardziej nie boimy się my – mówi.

Z dyskontu na wybieg

Wywołana do tablicy Gosia Baczyńska nie projektowała jednak do tej pory dla dyskontów, ale dla sieci drogerii Rossmann. Stworzyła kolekcję zimowych ubrań i akcesoriów takich jak czapki czy rękawiczki. Ceny wahały się od 19,99 zł do 169,90 zł. Po co to zrobiła? – Lubię wyzwania i czułam, że świat idzie w kierunku dostępności i masowości. Więc skoro przychodzi do mnie taka propozycja, to trzeba z niej skorzystać – tłumaczy projektantka. O finansach mówi niechętnie. – To był korzystny kontrakt, który pozwolił mi realizować inne wyzwania, bardziej artystyczne. To ważne, jak się robi sztukę, bo z czegoś trzeba finansować np. pokazy mody, które są spektaklami – dodaje. I tak kasa z chałturzenia dla marketu pomaga projektantom robić wielką modę. Czy w Polsce są dyskonty, do których Baczyńska nie weszłaby ze swoją marką? Tak, ale nie chce ich wymieniać.

Zdecydowała się na Rossmanna, bo to miejsce, do którego chodzą wszyscy, bez względu na zasobność portfela. Miała też pełną kontrolę nad jakością kolekcji i procesem produkcji, co jest dla niej kluczową sprawą. Podobnie zresztą jak dla Dawida Wolińskiego, projektanta mody i jurora programu „Top Model”, który – choć sam do tej pory nie współpracował z żadnym dyskontem – nie widzi w takiej współpracy niczego złego. – Dla projektanta to twórcze wyzwanie, bo na co dzień pracuje z zupełnie innymi materiałami i projektami. Pod warunkiem jednak, że wszystkiego dopilnuje. To musi być w pełni kontrolowana sytuacja z wcześniej ustaloną strategią sprzedaży i komunikacji – przekonuje Woliński.

Harrods na polską kieszeń

Projektantka Viola Śpiechowicz też nie współpracowała jeszcze z żadnym dyskontem, choć nie wyklucza tego w przyszłości. Ale pod warunkiem, że miałaby możliwość stworzenia czegoś dobrego. – Jeśli nie miałabym takiej szansy, to na szczęście, na razie, nie jestem aż tak zdesperowana, żeby ryzykować własny komfort – mówi. Projektantka dostrzega za to problem wizerunkowy. – Sam fakt współpracy projektantów z tanimi sieciówkami nie stanowi problemu. Jednak nieatrakcyjność produktów, które powstają przy okazji takiej kooperacji, może zaszkodzić wizerunkowi. Warunek bardzo niskiej ceny produkcji nie daje szczególnych szans na stworzenie czegoś ciekawego i dobrej jakości, a tylko taki produkt ma szansę pozytywnie wpłynąć na postrzeganie marki – twierdzi Śpiechowicz.

Te obawy próbuje rozwiać Marta Polakow-Stepanow, kierująca agencją Tailor Made PR: – Dyskonty przestały już być takie, jakimi je kojarzyliśmy jeszcze kilka lat temu. Oczywiście to nie są delikatesy Harrodsa, ale często znajdziemy tam bardzo jakościowe produkty. Według niej pojawienie się w takim sklepie marek z górnej półki to transakcja, na której wszyscy wygrywają: dyskont podnosi swój prestiż, marka buduje wolumen sprzedaży, a klient dostaje jakość, na którą by sobie nie pozwolił w regularnej cenie. – Warto zwrócić uwagę, że bardzo często luksusowe produkty dostępne w tego typu sklepach to najniższa półka w asortymencie danej marki, więc jest to kompromis pomiędzy tym, co luksusowe, a tym, co codzienne – tłumaczy szefowa Tailor Made PR. Agnieszka Górnicka: – Tego typu promocje, jak Michael Kors w Lidlu, to znak czasów. Z jednej strony ekskluzywne marki też muszą czasem wyprzedać towar, z drugiej sklepy, zwane do niedawna dyskontami, zdecydowanie poszerzają ofertę premium. Nawet jeśli to związek z rozsądku i na krótko, może być całkiem udany. To, że takie małżeństwo może być udane, pokazuje przykład Wittchen, który – mimo wieloletniej obecności w Lidlu – wciąż bryluje w rankingach najcenniejszych polskich brandów. Marki udało się nie rozmienić na drobne dzięki temu, że liczba torebek w sprzedaży jest limitowana, promocja trwa krótko, a Wittchen pojawia się w dyskoncie tylko dwa razy do roku. Zdrowy rozsądek zwyciężył tutaj nad chęcią zysku. Wiadomo przecież, że pieniądze są główną przyczyną rozwodów.

Okładka tygodnika WPROST: 22/2019
Więcej możesz przeczytać w 22/2019 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 22/2019 (1887)

  • Liczy się właściwa perspektywa 26 maj 2019, 22:00 Jeśli myślisz wyłącznie w krótkiej perspektywie, niczego nie osiągniesz w długiej – ta refleksja przyszła mi na myśl w związku z wydarzeniami poprzedzającymi wybory do Parlamentu Europejskiego. News gonił news, kandydaci licytowali... 3
  • Niedyskrecje parlamentarne 26 maj 2019, 22:00 Politycy PiS pod koniec ubiegłego tygodnia zastygli w oczekiwaniu na wyniki wyborów, a przede wszystkim na to, co zrobi JAROSŁAW KACZYŃSKI. – Końcówka kampanii była nerwowa – mówi nasz rozmówca z kręgów rządowych. – Wszyscy boją... 6
  • Obraz tygodnia 26 maj 2019, 22:00 87proc. o tyle wzrosły w ciągu roku ceny ziemniaków na targowiskach. A ceny skupu innych podstawowych produktów rolnych w kwietniu wykonały najwyższy miesięczny skok od 2,5 roku Przegrani Straż miejska w Wenecji przegoniła Banksy’ego... 9
  • Info Radar 26 maj 2019, 22:00 Gwałtowne ulewy przyniosły wielomilionowe straty Po dokuczliwej suszy wielu rolników oraz mieszkańców, przede wszystkim południa Polski, ucierpiało na skutek gwałtownej powodzi, po raz kolejny wróciło pytanie, czy przed żywiołem można... 10
  • Upadek Theresy May: lepiej późno niż wcale 26 maj 2019, 22:00 ŁAMIĄCY SIĘ GŁOS USTĘPUJĄCEJ PREMIER THERESY MAY, KTÓRA Z PŁACZEM ODCHODZI ZE STANOWISKA, PRZEJDZIE DO HISTORII WIELKIEJ BRYTANII. Być może ckliwość tej sceny przebije nawet inny smutny rekord pobity przez jej gabinet: żaden inny... 13
  • Dziś Polacy boją się Rosji 26 maj 2019, 22:00 Rozmowa z Peterem Steinem, reżyserem „Borysa Godunowa” w Teatrze Polskim, uznanym za największą inscenizację na polskich scenach dramatycznych od 30 lat. 14
  • Ciąg dalszy Konfederacji 26 maj 2019, 22:00 Odniosła sukces wyborczy czy nie odniosła – to nieważne. Ważne, co szum wokół tego ugrupowania mówi o naszym społeczeństwie. 15
  • Wolę być gruba niż głupia 26 maj 2019, 22:00 Nikt mi gęby nie zaknebluje, chyba że zrobi to fizycznie. No, niech spróbuje. Prowokowanie do dyskusji jest dla mnie najważniejsze – mówi Dorota Wellman. 17
  • Sojusz Dulkiewicz z Tuskiem 26 maj 2019, 22:00 Nowa prezydent Gdańska nie tylko wypełnia polityczny testament Pawła Adamowicza, ale staje się również zapleczem dla szefa Rady Europejskiej. 22
  • Kościół straconej szansy 26 maj 2019, 22:00 Z filmem Sekielskich przekroczyliśmy Rubikon. Szansa na wyjście z kryzysu z twarzą została zmarnowana 25
  • Jesteśmy niezniszczalni, ale i zakłamani 26 maj 2019, 22:00 Po 1989 r. Polacy zapomnieli o wartościach roku 1980 i zaczęli się kierować interesami, czyli pieniędzmi. Pobudka aksjologiczna nastąpiła dopiero około 2013 r. – mówi prof. Janusz Czapiński, psycholog społeczny. 26
  • Kwestia „stosownej reakcji” 26 maj 2019, 22:00 Idące nawet w setki milionów wynagrodzenia zarządców instytucji finansowych to anomalia dzisiejszego świata 29
  • Ekologiczne przebudzenie 26 maj 2019, 22:00 Jeśli nie chcemy, żeby życie na Ziemi się zmieniło, musimy o to zawalczyć – mówią młodzi ludzie i wychodzą na ulice, by ratować swoją przyszłość. Nie wierzą, że zadbają o nią politycy. 30
  • Dzieciństwo z lajkami 26 maj 2019, 22:00 Młodzi rodzice z dumą i bez zahamowań wrzucają do sieci zdjęcia swoich pociech. Z okazji Dnia Dziecka proponujemy się zastanowić, czy to jest dobre dla dzieci. 34
  • Na Wschodzie bez zmian 26 maj 2019, 22:00 Skandal może marsz populistów spowolnić, ale nie zatrzymać, bo ich wyborcy do skandali i afer nie przywiązują wagi populistycznej logiki 37
  • Księżycowe wojny 26 maj 2019, 22:00 Globalne mocarstwa szykują nowy program kolonizacji Księżyca. Ma się on stać bramą do podboju naszego Układu Słonecznego. 38
  • Wielka marka, niska półka 26 maj 2019, 22:00 Kiedyś za ich kreacje trzeba było płacić tysiące. Teraz za parę stówek można je kupić w dyskoncie. Najwięksi projektanci mody sprzedają swoje kolekcje obok mrożonek. Na takiej współpracy mogą sporo zarobić, ale też raz na zawsze stracić swój prestiż. 42
  • Hossa Bessa 26 maj 2019, 22:00 Inteligentna whisky Szwedzka destylarnia Mackmyra wespół z Microsoftem skonstruowała idealną whisky. Za tajemną recepturą nie stoi jednak człowiek, lecz sztuczna inteligencja. Pracownicy Mackmyry udostępnili swoje dane sprzedażowe,... 45
  • Strach ma wielkie oczy 26 maj 2019, 22:00 Obawy o to, że inwazja eurosceptyków na Parlament Europejski rozsadzi UE od środka, są mocno przesadzone. Nie będzie ich aż tak wielu, a poza tym stworzenie przez nich zwartego obozu politycznego graniczyć będzie z cudem. 47
  • Nagrodzono największe polskie firmy 26 maj 2019, 22:00 W zeszłym tygodniu w sali notowań warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych odbyła się gala wręczenia nagród zwycięzcom tegorocznej edycji rankingu 200 największych polskich firm. 50
  • Coś więcej niż praca 26 maj 2019, 22:00 Enea przystąpiła do pilotażowego programu PFRON „Praca – Integracja”. Jego celem jest zwiększenie zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami. 52
  • Stocznie napędzane ekologią 26 maj 2019, 22:00 Postawiliśmy na ekologię, bo jest nie tylko ważna społecznie, ale też opłacalna. Ekologia to przyszłość, a także duże zyski – mówi Piotr Soyka, prezes Grupy Kapitałowej Remontowa Holding. 54
  • Jak ORLEN dostawał skrzydeł 26 maj 2019, 22:00 Historia ORLEN-u to kawał historii Polski. Płocka rafineria, która przerobiła już 600 mln ton ropy, obchodzi przecież w tym roku 60. urodziny. 56
  • Powrót do przeszłości czy przyszłości? 26 maj 2019, 22:00 Giełdy inwestują potężne środki w stworzenie narzędzi do integracji wielkich zbiorów danych. 57
  • Mazowieckie firmy zebrały laury 26 maj 2019, 22:00 Zdobywcy tytułu Orła Wprost spotkali się na gali zorganizowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych 58
  • Asfalt z Polski na pięciu kontynentach 26 maj 2019, 22:00 W 2018 r. asfalt z segmentu asfaltowego Grupy ORLEN trafił do 44 krajów na pięciu kontynentach. O specyfice branży, sprzedaży zagranicznej i wprowadzaniu innowacyjnych produktów w praktyce opowiada Marek Pietrzak, prezes zarządu ORLEN Asfalt. 60
  • Pięć lat niskich rat 26 maj 2019, 22:00 Zakup auta na kredyt z niskimi ratami to nawet dwukrotnie niższe raty niż w klasycznym kredycie i możliwość zmiany auta na nowe już po trzech latach. 62
  • Innowacje i inwestycje 26 maj 2019, 22:00 Rolniczy handel detaliczny Program dla szkół – program dla zdrowia dzieci Święto polskiego rolnictwa Targi Autostrada-Polska 63
  • Program dla zdrowia 26 maj 2019, 22:00 Co najmniej trzy porcje warzyw i owoców i tyle samo produktów mlecznych tygodniowo dostaje 1,8 mln dzieci w ponad 12 tys. szkół podstawowych. Celem programu jest zmiana ich nawyków żywieniowych. 66
  • Święto polskiej żywności 26 maj 2019, 22:00 Tysiące warszawiaków pojawiło się na Służewcu, żeby przekonać się o najwyższej jakości polskich produktów rolnych. 68
  • Szeroka Autostrada 26 maj 2019, 22:00 Na polskich drogach praca wre, nic zatem dziwnego, że na targach Autostrada-Polska w Kielcach nie zabrakło wystawców oraz ważnych dla branży tematów. 70
  • Mieszkać na wysokiej stopie 26 maj 2019, 22:00 Rynek apartamentów luksusowych nad Wisłą, choć wciąż niewielki, konsekwentnie rośnie, bo rośnie zamożność Polaków. 72
  • Molekularny sukces w leczeniu raka 26 maj 2019, 22:00 Na ten typ raka płuca często chorują ludzie młodzi, którzy nigdy nie palili papierosów. Szybko powoduje przerzuty do mózgu. Są jednak leki ukierunkowane molekularnie, które go hamują – mówi prof. Rafał Dziadziuszko, radioterapeuta i onkolog. 76
  • Już by mnie nie było… 27 maj 2019, 14:50 Miała 28 lat i dwuletniego synka, gdy usłyszała diagnozę: rak płuca z przerzutami. Pomyślała: „Czy synek mnie zapamięta?” 76
  • Już by mnie nie było… 26 maj 2019, 22:00 Miała 28 lat i dwuletniego synka, gdy usłyszała diagnozę: rak płuca z przerzutami. Pomyślała: „Czy synek mnie zapamięta?”. 78
  • Pieniądze i medycyna 26 maj 2019, 22:00 Prawie 14 mld zł wyniosło zadłużenie szpitali po roku działania sieci. Ministerstwo uspokaja jednak, że problem dotyczy tylko od 20 do 25 proc. lecznic. 79
  • Polskie szpitale się zmieniają 26 maj 2019, 22:00 Już dziś mamy wiele szpitali zmodernizowanych, doinwestowanych w aparaturę; to często poziom światowy – mówi wiceminister zdrowia Sławomir Gadomski. 80
  • Medycyna blisko pacjenta 26 maj 2019, 22:00 O rozwiązaniach informatycznych dla służby zdrowia i szpitalu w Piekarach Śląskich mówi Grzegorz Siwiec, wiceprezes Gabos. 82
  • Okulistyka ze znakiem jakości 26 maj 2019, 22:00 Staramy się być placówką kreującą trendy w polskiej okulistyce – mówi Maciej Mądrala, członek zarządu i dyrektor generalny CM MAVIT 83
  • Tylko we dwoje 26 maj 2019, 22:00 Pierwsza wizyta w klinice leczenia niepłodności wiąże się z dużym stresem. By go zminimalizować, podpowiadamy, jak będzie przebiegać. 84
  • Szpitale, inwestycje, finanse 26 maj 2019, 22:00 Pomagamy szpitalom realizować inwestycje w remonty infrastruktury, nowy sprzęt i technologie medyczne – mówi Mariusz Błoch, prezes BFF MEDFinance. 85
  • Da Vinci: narzędzie w rękach chirurga 26 maj 2019, 22:00 Wykorzystując robota da Vinci do operacji nowotworu prostaty, zapobiega się takim powikłaniom jak nietrzymanie moczu czy upośledzenie funkcji seksualnych – mówi prof. Igal Mor, dyrektor Szpitala Mazovia. 86
  • IT i medycyna 26 maj 2019, 22:00 MedStream Designer pozwala szpitalom szybko wyselekcjonować pacjentów do badań klinicznych i łączy przychodnie ze specjalistycznymi szpitalami. 88
  • Leki i gospodarka 26 maj 2019, 22:00 Chcemy być dobrze i skutecznie leczeni. Czy jednak ważne jest to, żeby leki, które stosujemy, były odkrywane i produkowane w Polsce? Jeśli tak, to jak skłonić firmy, by u nas inwestowały? 90
  • Pacjent w centrum uwagi 26 maj 2019, 22:00 Sektor ochrony zdrowia na całym świecie przechodzi transformację, otwierając się coraz bardziej na potrzeby pacjenta i wykorzystanie nowych technologii. O tym, jak w ten nurt wpisuje się największy polski producent leków, mówi Markus Sieger, prezes Grupy Polpharma. 92
  • Teva wspiera polską gospodarkę 26 maj 2019, 22:00 Wytwarzając wysokiej jakości leki generyczne, zwiększamy dostępność leczenia – mówi Michał Nitka, dyrektor generalny Polska & CEE, Teva Pharmaceuticals Polska. 94
  • Piwna rewolucja 26 maj 2019, 22:00 Od piwa wszystko się zaczęło. Nawet panowanie potomków Piasta na polskich ziemiach. Nie ma żartów – to więcej niż napój. 96
  • Pasja warzenia 26 maj 2019, 22:00 Czterowiekowa historia Tyskich Browarów Książęcych jest wypełniona fascynującymi faktami. To historia wspólnoty powstałej z pasji do piwa. 99
  • Jak powstaje kraftowe piwo z Tarnowa 26 maj 2019, 22:00 Browar Trzech Kumpli został wymyślony w tarnowskiej kuchni, gdzie trzech kumpli z podstawówki stawiało swe pierwsze kroki w piwowarstwie domowym. 100
  • Koniec świata gladiatorów 26 maj 2019, 22:00 Seria „John Wick”, której trzecia część wchodzi na polskie ekrany, to tylko jeden z przykładów. Herosów w kinie akcji zastępują zmęczeni faceci pod sześćdziesiątkę. 102
  • Świat pełen niepokoju 26 maj 2019, 22:00 Tegoroczny festiwal w Cannes przyniósł coś więcej niż tylko nowe filmy Almodóvara, Jarmuscha, Loacha, Tarantino. Artyści przestali manifestować niezrozumienie dla przemian współczesnego świata. Przedstawiali jego uważne diagnozy i analizowali konsekwencje kryzysu wartości. 106
  • Wydarzenie 26 maj 2019, 22:00 Absurd wojny według George’a Clooneya Na George’a Clooneya ewidentnie wpłynęli bracia Coen i Alexander Payne, których stał się ukochanym aktorem. Tak jak oni rozbraja wielkie dramaty humorem, a z sytuacji groźnych wydobywa absurd. W... 109
  • Film 26 maj 2019, 22:00 Kobieta z przeszłością „GLORIA BELL” reż. Sebastián Lelio, M2Films Najpierw Sebastián Lelio zrobił „Glorię” – rozdzierający portret rozwódki po pięćdziesiątce, która coś jeszcze chce z tego życia wyciągnąć. Teraz... 110
  • Muzyka 26 maj 2019, 22:00 Niemiecka solidność Po klipie „Deutschland”, z popowym obrazem Zagłady i nazizmu, wybuchły kontrowersje. Jednak zarzuty „trywializacji Holokaustu” nie spowodowały bojkotu Rammsteina. Słusznie, bo teksty ich piosenek są niemal... 111
  • Książka 26 maj 2019, 22:00 Spokojna rozmowa Adam Zagajewski, świetny poeta, jest też chętnie publikowanym na całym świecie eseistą. Kolejny zbiór takich jego tekstów wyjaśnia dlaczego. Bo to pisarz, który stara się unikać, jak tylko to jest możliwe, jazgotu... 112
  • Grzeszyć można wszędzie 26 maj 2019, 22:00 Wbrew temu, co by się zdawało, kiedy się słucha ostatnio szumu informacyjnego wokół, istnieją także księża, którzy poważnie traktują swoje powołanie, bez problemu utrzymują celibat, może nawet wierzą w Boga, a dzieci kochają tak,... 113
  • Weneckie pole mocy 26 maj 2019, 22:00 Trzynastu młodych artystów z Polski wystawia się w Wenecji na zaproszenie Fundacji Rodziny Staraków. Ich projekt nazywa się „Force Field” – pole mocy. 114
  • Na ratunek światu 26 maj 2019, 22:00 Enigmatyczne pojęcia, jak zero waste czy gospodarka cyrkularna, wkraczają do mainstreamu. Polacy chcą być trybem w machinie, która uratuje świat. I uczą się, jak to zrobić. 119
  • Jak durlić węgorza 26 maj 2019, 22:00 Często tereny te są nazywane krainą pięciuset jezior, choć w rzeczywistości jest ich około sześciuset. 121
  • Zrób sobie... Legutkę 26 maj 2019, 22:00 Serio? Ktoś jeszcze myli pederastię z pedofilią? Dzięki prof. Legutce udało się zrekonstruować genotyp ultrakonserwatywnego intelektualisty. 122

ZKDP - Nakład kontrolowany