„Wprost" jest jedynym polskim tygodnikiem, którego artykuły były szeroko komentowane za granicą
Czy tygodnik może być opiniotwórczy, jeśli jego artykuły nie są cytowane i komentowane? I nie chodzi tylko o cytaty i komentarze krajowe. W Polsce może, ale już w świecie niekoniecznie. Na tle krajowej konkurencji tygodnik „Wprost" prezentuje się jako naprawdę i najbardziej opiniotwórczy. Nie tylko zdecydowanie przewodzimy wśród tygodników pod względem liczby cytowań: w lipcu 2007 r. byliśmy cytowani aż 1096 razy, co stawia nas na równi z najlepszymi dziennikami, choć wychodzimy sześciokrotnie rzadziej. Jesteśmy też jedynym polskim tygodnikiem, którego artykuły były szeroko komentowane za granicą. Oto kilka przykładów.
3. Uwagę mediów na całym świecie przykuła zorganizowana w maju 2005 r. przez „Wprost" akcja wysyłania kartek do prezydenta Rosji Władimira Putina. Satyryczną pocztówkę przedstawiającą prezydenta jako kłamcę z nosem Pinokia dołączono do jednego z wydań „Wprost". Tekst na kartce, którą czytelnicy mogli przesyłać na Kreml, wzywał Putina do przeprosin za zakłamywanie najnowszej historii i przemilczenie roli Polaków w zwycięstwie nad III Rzeszą. Akcję opisały m.in. „The Washington Times", „Los Angeles News", niemiecki „Der Spiegel", a także serwisy internetowe w Kanadzie i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Rosyjski dziennik „Izwiestia” oskarżył redakcję „Wprost” o psucie stosunków polsko-rosyjskich.
4. W lutym 2007 r. o artykule Grzegorza Indulskiego i Jarosława Jakimczyka „Wyrok na Jana Pawła II" pisały czołowe włoskie media, m.in. dziennik „La Repubblica", którego wysłannik kontaktował się z redakcją „Wprost", oraz tygodnik „Panorama". Włoskie media interesowała opisana przez autorów artykułu postać gen. Giuseppe Cucchiego (obecnie pełni funkcję koordynatora służb specjalnych) i jego ewentualna rola w tuszowaniu kulisów udziału sowieckiego wywiadu w zorganizowaniu zamachu na papieża Jana Pawła II. Ten artykuł komentowały również gazety w Turcji, Portugalii i Brazylii.
5. W maju 2007 r. w rozmowie z „Wprost" premier Jarosław Kaczyński przyznał, że nie ma własnego konta, co wywołało liczne komentarze w zagranicznych mediach. Z premiera naśmiewali się m.in. dziennikarze amerykańskiej stacji Fox News.
6. Olbrzymie zainteresowanie na świecie wzbudził wywiad „Homotubisie", którego w czerwcu 2007 r. udzieliła „Wprost" rzecznik praw dziecka Ewa Sowińska. Sowińska zasugerowała, że serial dla dzieci „Teletubisie" promuje homoseksualizm, ponieważ jeden z jego bohaterów, Tinky Winky, nosi damską torebkę. Sprawę komentowały niemal wszystkie najważniejsze media w Europie i Stanach Zjednoczonych, a także m.in. w Nowej Zelandii i Malezji.
7. Pod koniec czerwca 2007 r. zainteresowanie mediów z całej Europy wywołała okładka „Wprost" przedstawiająca kanclerz Niemiec Angelę Merkel karmiącą piersią braci Kaczyńskich. Okładka ilustrująca tekst „Macocha Europy" sprowokowała dyskusję na temat stosunków polsko-niemieckich w Bundestagu, na forum rządu, w niemieckich mediach i na portalach internetowych gazet. Materiał na ten temat pojawił się w głównych wydaniach wiadomości w największych stacjach telewizyjnych w Niemczech (m.in. ARD i ZDF). Reportaż poświęcony publikacji „Wprost" i rozmowę ze Stanisławem Janeckim, redaktorem naczelnym, wyemitowała też Spiegel TV. Sprawę komentowały także m.in. 2. program hiszpańskiej telewizji, BBC, dzienniki „The Guardian", „The Times" i „Le Monde” oraz rozgłośnie radiowe w Norwegii, na Ukrainie i Słowacji. O naszej publikacji pisały nawet chińskie i japońskie portale internetowe.
1. W 2000 r. w duńskim magazynie „Fagbladet" opublikowano artykuł o polskich robotnikach pracujących na czarno w Danii. Tekst nawiązywał do artykułu „Czarna robota" (o Polakach nielegalnie zatrudnionych w Danii), który ukazał się we „Wprost" pod koniec 1999 r. Artykuł był efektem śledztwa przeprowadzonego przez reporterów „Wprost", którzy udając gastarbeiterów, pracowali na budowie w Kopenhadze.
2. Publikowany od 2002 r. ranking najbogatszych Europy Środkowej i Wschodniej co roku cytują media w krajach regionu. Publikacja pierwszej edycji rankingu (jesienią 2002 r.) skłoniła rząd w Kijowie do powołania w 2003 r. specjalnej komisji urzędników skarbowych mającej ustalić pochodzenie majątku trzech ukraińskich biznesmenów Renata Achmetowa, Wiktora Pinczuka i Wiktora Medwedczuka, którzy znaleźli się na liście „Wprost". Metodologię rankingu przejęły od nas media na Słowacji i Ukrainie.3. Uwagę mediów na całym świecie przykuła zorganizowana w maju 2005 r. przez „Wprost" akcja wysyłania kartek do prezydenta Rosji Władimira Putina. Satyryczną pocztówkę przedstawiającą prezydenta jako kłamcę z nosem Pinokia dołączono do jednego z wydań „Wprost". Tekst na kartce, którą czytelnicy mogli przesyłać na Kreml, wzywał Putina do przeprosin za zakłamywanie najnowszej historii i przemilczenie roli Polaków w zwycięstwie nad III Rzeszą. Akcję opisały m.in. „The Washington Times", „Los Angeles News", niemiecki „Der Spiegel", a także serwisy internetowe w Kanadzie i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Rosyjski dziennik „Izwiestia” oskarżył redakcję „Wprost” o psucie stosunków polsko-rosyjskich.
4. W lutym 2007 r. o artykule Grzegorza Indulskiego i Jarosława Jakimczyka „Wyrok na Jana Pawła II" pisały czołowe włoskie media, m.in. dziennik „La Repubblica", którego wysłannik kontaktował się z redakcją „Wprost", oraz tygodnik „Panorama". Włoskie media interesowała opisana przez autorów artykułu postać gen. Giuseppe Cucchiego (obecnie pełni funkcję koordynatora służb specjalnych) i jego ewentualna rola w tuszowaniu kulisów udziału sowieckiego wywiadu w zorganizowaniu zamachu na papieża Jana Pawła II. Ten artykuł komentowały również gazety w Turcji, Portugalii i Brazylii.
5. W maju 2007 r. w rozmowie z „Wprost" premier Jarosław Kaczyński przyznał, że nie ma własnego konta, co wywołało liczne komentarze w zagranicznych mediach. Z premiera naśmiewali się m.in. dziennikarze amerykańskiej stacji Fox News.
6. Olbrzymie zainteresowanie na świecie wzbudził wywiad „Homotubisie", którego w czerwcu 2007 r. udzieliła „Wprost" rzecznik praw dziecka Ewa Sowińska. Sowińska zasugerowała, że serial dla dzieci „Teletubisie" promuje homoseksualizm, ponieważ jeden z jego bohaterów, Tinky Winky, nosi damską torebkę. Sprawę komentowały niemal wszystkie najważniejsze media w Europie i Stanach Zjednoczonych, a także m.in. w Nowej Zelandii i Malezji.
7. Pod koniec czerwca 2007 r. zainteresowanie mediów z całej Europy wywołała okładka „Wprost" przedstawiająca kanclerz Niemiec Angelę Merkel karmiącą piersią braci Kaczyńskich. Okładka ilustrująca tekst „Macocha Europy" sprowokowała dyskusję na temat stosunków polsko-niemieckich w Bundestagu, na forum rządu, w niemieckich mediach i na portalach internetowych gazet. Materiał na ten temat pojawił się w głównych wydaniach wiadomości w największych stacjach telewizyjnych w Niemczech (m.in. ARD i ZDF). Reportaż poświęcony publikacji „Wprost" i rozmowę ze Stanisławem Janeckim, redaktorem naczelnym, wyemitowała też Spiegel TV. Sprawę komentowały także m.in. 2. program hiszpańskiej telewizji, BBC, dzienniki „The Guardian", „The Times" i „Le Monde” oraz rozgłośnie radiowe w Norwegii, na Ukrainie i Słowacji. O naszej publikacji pisały nawet chińskie i japońskie portale internetowe.
Więcej możesz przeczytać w 49/2007 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.