Film

Dodano:   /  Zmieniono: 

Wśród hektarów zboża

Ostatni seans filmowy” trwa. Ameryka lubi się pochylać nad swoimi małymi miasteczkami, oglądać w kinie chłopaków, którzy wchodzą w dorosłość wśród pól, i diagnozować powolne odchodzenie dawnego życia. Tym razem w „Bez względu na cenę” o rozpadzie prowincjonalnego świata opowiada wschodząca gwiazda reżyserii Ramin Bahrani. Przedstawia portret młodego mężczyzny, który marzy o tym, by zostać kierowcą rajdowym. Lecz przede wszystkim obserwuje, jak umiera wszystko to, co brodaci farmerzy próbowali przekazać synom: szacunek dla ziemi, przyzwoitość, prosta moralność zwykłych ludzi. – Spędziłem na farmach pół roku – opowiadał mi reżyser. – Poznawałem rolników z Iowa. Zacząłem dostrzegać cały biznes akwizytorów i handlarzy nasionami. Przemysł, który wdziera się w dawny etos. Bahrani pokazuje, jak gnije od wewnątrz sen o hardym, wiejskim życiu, a dawną wspólnotę zastępuje zasada konkurencji. Drobne przekręty, świństwa, oszustwa są tu na porządku dziennym. Lecz one jedynie zaczynają spiralę. Każde ustępstwo moralne przynosi kolejne. – Kocham filmy Terrence’a Malicka i Michaela Cimino – podkreśla Bahrani. – Ale dzisiaj farmy wyglądają inaczej. Są olbrzymie, po polach suną maszyny, a rolnicy w komórkach sprawdzają ceny skupu w Chicago. Razem z powiększaniem się pól zmniejszają się miejscowości, tę samą ziemię zamiast kilku rodzin uprawia jedna. I żyją w coraz większej izolacji. W „Bez względu na cenę” uderzają nuda i duchota rzeczywistości, w której wychowuje się główny bohater. Jego żądza wrażeń, nowości. Marzenie o innym świecie. Te momenty, kiedy buzują w nim emocje, a wszystko, co widzi przed sobą, to hektary zbóż. W tej roli przekonująco wypadł na ekranie Zac Efron, dawna gwiazda Disney Channel: – Rozumiem tego faceta – mówił „Wprost”. – Sam dorastałem w małym miasteczku, otoczony grupą kolegów. Próbowałem się wyrwać, wspierali mnie rodzice, nawet jeśli ojciec nie do końca rozumiał moje marzenie. Takich chłopaków jak bohater i Efron są tysiące. Jednym udaje się wybić, innym nie. Ale właśnie przez pryzmat ich losów, bez wielkich słów Ramin Bahrani opowiada o przemianach współczesnego świata: kryzysie, globalizacji, kondycji kapitalizmu.

Bez względu na cenę, reż. Ramin Bahrani, Imperial Cinepix

Szumią knieje

Czterech chłopców i las. Grupa nastolatków, mając dość rodzicielskiej kontroli, ucieka z domów do chaty w kniejach. Przeżywają pierwsze przyjaźnie, pierwsze miłości, pierwszy bunt. Jordan Vogt-Roberts portretuje ich z surrealnym, ciepłym poczuciem humoru. Jego „Królom lata” brakuje świeżości, to typowe amerykańskie kino niezależne. Film przeciętny, ale przyzwoity. Na ile, oczywiście, przyzwoita może być młodość. Krzysztof Kwiatkowski

„Królowie lata”, reż. Jordan Vogt-Roberts, Best Film

Młodzi i muzyka

Od dwóch lat w wakacje odbywają się warsztaty dla europejskich instrumentalistów. Muzycy, m.in. z Armenii, Białorusi, Gruzji i Polski, uczą się grać w orkiestrze pod kierunkiem wybitnych dyrygentów, w tym roku Kirilla Karabitsa. Po kilkunastu dniach prób wyjeżdżają w trasę koncertową. Tegoroczna zacznie się w Gdańsku, potem muzycy odwiedzą m.in. Reykjavik, Kopenhagę, Tallin i Kijów. Grać będą utwory Lutosławskiego, Bartóka i Prokofiewa. Pierwszy koncert I Culture Orchestra – 26 sierpnia w Sali Filharmonii Bałtyckiej. Pomysłodawcą programu jest Instytut Adama Mickiewicza. AG

Top 10 kino

1. „Samoloty”

reż. Klay Hall

Disney

2. „Elizjum”

reż. Neill Blomkamp

UIP

3. „Millerowie”

reż. Rawson Marshall Thurber

Warne Bros.

4. „Smerfy 2”

reż. Raja Gosnell

UIP

5. „Percy Jackson: morze potworów”

reż. Thor Freudenthal

Imperial Cinepix

6. „Obecność”

reż. James Wan

Warner Bros

7. „Jeszcze większe dzieci”

reż. Dennis Dugan

UIP

8. „R.I.P.D. Agenci z zaświatów”

reż. Robert Schwentke

UIP

9. „Miłość po francusku”

reż. David Moreau

Monolith Films

10. „Iluzja”

reż. Louis Leterrier

Monolith Films

Więcej możesz przeczytać w 35/2013 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.