Auto z klocków

Auto z klocków

Dodano:   /  Zmieniono: 
Nawet najwięksi producenci muszą dziś stawiać na samochody niszowe
Od ataku na coraz węższe rynkowe nisze nie ma odwrotu. Dowody najłatwiej znaleźć w halach salonu samochodowego w Genewie. W segmencie dużych minivanów Ford proponuje dwa podobne, choć różne auta: galaxy to wóz bardziej rodzinny, S-max - bardziej sportowy. Skoda roomster jest dowodem na to, że konkurent citrona berlingo może mieć oryginalną stylizację, zaś volvo C30 ma zapewnić marce wstęp do lukratywnego segmentu kompaktowych aut typu premium, zdominowanego dotychczas przez Audi i BMW. Wniosek? Coraz trudniej zachować tradycyjne podziały rynku na segmenty - w miarę jak coraz łatwiej zrozumieć, że zamiast konwencjonalnego sedana czy hatchbacka klient może chcieć wybrać auto o wyglądzie na przykład mocarnej terenówki (jak Dodge z modelem caliber).

Ciastko typu crossover
Niedawne wystąpienie Carlosa Ghosna, szefa aliansu Renault-Nissan, zamiast spodziewanej restrukturyzacji i oszczędności, dotyczyło zwiększenia sprzedaży, lepszego wykorzystania zdolności produkcyjnych i poszerzenia marginesu zysku do niebotycznych 6 proc. Ghosn chce tego dokonać przez wprowadzenie Renault w nowe obszary rynku - laguna, planowana na rok 2007, pod względem jakości ma się zbliżyć do audi i BMW. Ghosn chce większego udziału w segmencie aut luksusowych - niebawem pojawi się sportowe coupé alpine i uterenowiony samochód typu crossover, który będzie produkowany w fabryce Renault Samsung Motors w Korei Południowej.
Nie tylko Renault zamierza wypełnić luki w swojej ofercie kompaktowymi samochodami, które wprawdzie poruszają się po mieście, ale wyglądają tak, jakby miały zaatakować trasę rajdu Dakar. VW oferuje już crosspolo i pokazuje koncepcyjny prototyp terenówki concept A, Mercedes planuje mały samochód terenowy, a Peugeoti Citron, z właściwym sobie sprytem, część pracy nad autami tego typu powierzyły japońskiemu Mitsubishi (które też będzie je produkować). Inny japoński specjalista od terenówek, Suzuki, już teraz wytwarza na Węgrzech dla Fiata model sedici. W każdym z tych aut wyżej się siedzi, podróżni czują się bezpieczniej (choć akurat to jest iluzją), a ich prowadzenie i użytkowanie jest równie łatwe i tanie jak przeciętnych samochodów osobowych. Doskonały przykład na to, że można mieć ciastko i zjeść ciastko.
Obecna strategia Nissana w Europie ma polegać na zastąpieniu tradycyjnie pozycjonowanych modeli pojazdami bardziej niszowymi, trudniejszymi do zdefiniowania i zaszufladkowania. Minivan note właśnie trafia na rynek, niedługo pojawi się niby-terenowy crossover w segmencie C - obydwa auta w pewnym stopniu zastępują starzejącą się, mocno konserwatywną almerę. Satoru Tai, wiceszef europejskiego designu Nissana, zapytany w Genewie przez "Wprost" o charakter nowych modeli marki, stwierdził, że wolałby nie nazywać ich niszowymi; według niego, są raczej niekonwencjonalnymi sposobami na zaspokojenie potrzeb klientów.

Slalom gigantów
Przez lata wielkie firmy przywykły do tego, że niemal cały zysk wypracowywały jakimś jednym modelem samochodu lub jedną grupą identycznych modeli. Przy zmieniającej się gwałtownie koniunkturze taka strategia oznacza jednak, że spadek sprzedaży jednego konkretnego modelu od razu pogrąża firmę w kłopotach finansowych. Tak jest do dziś z General Motors i Fordem w USA, opierających się w znacznej mierze na tanich w produkcji i dających duży zysk pikapach. Gdy jednak po ataku huraganu Katrina cena benzyny w USA podskoczyła o 50 proc., nabywcy przestali kupować takie samochody i obydwa wielkie koncerny, obarczone gigantycznymi kosztami ubezpieczeń zdrowotnych wywalczonych kiedyś przez związki zawodowe, odniosły duże straty.
Lata 90. zapisały się w historii światowej motoryzacji jako epoka gorączkowych zakupów, fuzji i konsolidacji. Samochodowe koncerny kupowały kolejne marki, kolejne przedsiębiorstwa, kolejnych specjalistów. Pierwszym impulsem był zapewne zakup Rovera przez BMW, potem połączenie Mercedesa z Chryslerem. Wydawało się, że zakupowemu szaleństwu nie będzie końca i że - zgodnie z prognozami analityków - na świecie zostaną raptem ze cztery megakoncerny.
Jeszcze całkiem niedawno takie firmy, jak Volkswagen czy Ford, wierzyły, że kluczem do sukcesu jest budowanie jak największej liczby modeli na wspólnej platformie, dzielących większość elementów mechanicznych. Samochody te bywały jednak zbyt podobne do siebie (szczytem absurdu było oferowanie identycznych aut o nazwie VW Golf Variant i VW Bora Variant) i trudno było przekonać klienta do przepłacania za dokładnie to samo, co mógł otrzymać w tańszym samochodzie.

Kooperanci wszystkich krajów
Według Boba Lutza, wiceprezesa koncernu General Motors, odpowiedzialnego za rozwój nowych produktów na świecie, badge engineering, czyli proste przyczepianie logo różnych marek do tego samego samochodu, już się nie udaje. - Na współczesną platformę należy patrzeć jak na zestaw klocków Lego, które można łączyć na różne sposoby. Z tego samego zestawu klocków można otrzymać samochody nie tylko o różnym wyglądzie, ale także prowadzące się zupełnie inaczej - powiedział Lutz "Wprost". 74-letni "produktowy guru" General Motors uważa, że spośród platform GM największy sukces odniosła rodzina pojazdów Epsilon, w skład której wchodzi opel vectra, opel signum, saab 9-3, cadillac BLS, chevrolet malibu - zupełnie różne samochody, sprzedawane na różnych rynkach.
Nowe słowo wytrych to już nie fuzja, lecz kooperacja. Swój nowy mały samochód Ford będzie wytwarzać z Fiatem w Tychach, Ford wytwarza silniki Diesla wspólnie z PSA, PSA wytwarzać będzie silniki benzynowe wraz z BMW. Rekordzistą w tym zakresie jest francuski koncern PSA, który prowadzi wspólne projekty z firmami: DaimlerChrysler, BMW, Ford, Hyundai, Fiat i Toyota. Dzięki nowemu rozumieniu strategii produkcyjnej coraz łatwiej budować samochody o wyraźnym charakterze, odpowiadające gustom mniejszych grup nabywców.
Jest jeszcze jeden banalny powód, dla którego obecnie samochodowy biznes wygląda inaczej niż przed laty. Dwadzieścia, a nawet dziesięć lat temu samochody były wyraźnie mniej trwałe - stosowano w nich mało stali wysokiej jakości, a o wieloletnich gwarancjach na przerdzewienie nadwozia nikt nie marzył. Teraz, gdy auta muszą być trwałe i solidne, w zasadzie jedynym powodem ich wymiany na nowe jest atrakcyjność - wizualna bądź techniczna. Firma, która nie rozumie, że jej sukces spoczywa w rękach designerów i projektantów samochodów, niechybnie zginie.
Więcej możesz przeczytać w 10/2006 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 10/2006 (1213)

  • Na stronie - Jestem z układu12 mar 2006Nie wierzę, że PiS zagraża dziś wolności prasy w Polsce bardziej niż SLD w czasach swej potęgi3
  • Wprost od czytelników12 mar 2006Igrzyska przebierańców Wbrew temu, co twierdzą autorzy artykułu "Igrzyska przebierańców" (nr 6), curling jest jedną z najciekawszych i najbardziej widowiskowych dyscyplin zimowych igrzysk olimpijskich. Te zawody...3
  • Skaner12 mar 2006SKANER - POLSKA POLSKA - ROSJA Kłamstwo katyńskie Zawsze będziemy dochodzili prawdy. Chcemy, aby wszystkie kraje uznały zamordowanie Polaków w Katyniu za sytuację zbrodniczą - mówi premier Kazimierz Marcinkiewicz. - To szok....8
  • Dossier12 mar 2006PRZEMYSŁAW GOSIEWSKI przewodniczący Klubu Parlamentarnego PiS "Jest jeszcze kwestia kolejnych zmian i te zmiany idą przede wszystkim tutaj w aspekcie zmian" Program I PR JACEK KURSKI poseł PiS "Gdy pan redaktor Żakowski słyszy...9
  • Sawka czatuje12 mar 200610
  • Poczta12 mar 2006W obronie Wildsteina W liście opublikowanym dwa tygodnie temu (nr 8) zarzuciliśmy Jackowi Żakowskiemu próbę zdyskredytowania Bronisława Wildsteina w audycjach radiowej i telewizyjnej. W odpowiedzi Jacek Żakowski twierdzi, że nie...14
  • Playback12 mar 200614
  • Ryba po polsku - Równowaga w reformach12 mar 2006Istnieją dwa byty publiczne, media i politycy, które się sobą żywią. W końcu jeden drugiego zeżre15
  • Z życia koalicji12 mar 2006Ruszyła kampania wyborcza. Formalnie przed jesiennymi wyborami samorządowymi, ale zaryzykowalibyśmy butelkę naszego ulubionego napoju niegazowanego, że przy okazji odbędą się też wybory parlamentarne (albo koalicja PiS-PO). Wszyscy o tym...16
  • Z życia opozycji12 mar 2006Biednej PO nawet narciarze robią na złość. Ledwie platformersi bąknęli, że coś nam słabo idzie na igrzyskach w Turynie (przez Marcinkiewicza, oczywiście), a tu zaraz dwa medale. W sumie to nic dziwnego, że Sikora trzyma z Kaczorami. Są...17
  • Nałęcz - Dymisja premiera12 mar 2006Marcinkiewicz jest rumakiem, który dla wodza Kaczyńskiego wygrywa prestiżowe gonitwy18
  • Fotoplastykon12 mar 2006© Henryk Sawka (www.przyssawka.pl)19
  • Prezydent honoris causa12 mar 2006Prezydentura Lecha Kaczyńskiego miała być warunkiem powstania IV RP, a w rzeczywistości może być ona przeszkodą jej powstania20
  • Układ układów12 mar 2006Niedługo się okaże, że Jarosław Kaczyński sam musi walczyć z całym światem24
  • Koniec wyborczego teatru12 mar 2006Większościowa ordynacja wyborcza według "Wprost" i Fundacji im. J. Madisona Centrum Rozwoju Demokracji28
  • Giełda12 mar 2006Hossa Świat Kompromis norymberski Niemiecki związek zawodowy metalowców IG Metall oraz szwedzki koncern Electrolux doszły wreszcie do porozumienia w sprawie zamknięcia fabryki AEG w Norymberdze. Produkcja z tego zakładu zostanie...34
  • Argentyński polonez?12 mar 2006Rozmowa z prof. Leszkiem Balcerowiczem, prezesem NBP36
  • Solidarność egoistów12 mar 2006Polscy związkowcy stają się europejskimi mistrzami w likwidowaniu własnych miejsc pracy40
  • Związek lemingów12 mar 2006Co łączy lemingi, małe gryzonie z tundry, i związkowców z fabryki silników samochodowych Fiat GM Powertrain w Bielsku-Białej?42
  • O jedną stopę za daleko12 mar 2006Gołębie wyrywają złotego jastrzębiom44
  • Linia Chiraca12 mar 2006W Unii Europejskiej obowiązuje zasada: tak dla wolnego rynku, ale dla naszych firm w waszych krajach46
  • Słoń wyścigowy12 mar 2006Indie eksportują "mózgi i ręce" obywateli52
  • Lenin w portfelu12 mar 2006Kurs ekonomii NBP i "Wprost", czyli jak uniknąć katastrofy gospodarczej56
  • Załatwione odmownie - Balcerowicz i gorsi12 mar 2006Zamiast naprawiania państwa mamy postkomunistyczną "powtórkę z rozrywki"58
  • Supersam12 mar 200660
  • Biżuteria dla dam12 mar 2006 Polska nie ma najwyższego deficytu budżetowego wśród nowych państw Unii Europejskiej, ale najwolniej go ogranicza. Niepokoi to Komisję Europejską, bo obiecywaliśmy, że w 2007 r. dziura w finansach publicznych osiągnie 3 proc. PKB,...60
  • Męski relaks12 mar 2006 Co ósma osoba odwiedzająca gabinety kosmetyczne w Polsce to mężczyzna. Największą popularnością u panów cieszą się zabiegi odchudzające i depilacyjne. Marka Decléor postanowiła zachęcić ich do dwóch innych: program Savoir...60
  • Chłodzenie z alarmem12 mar 2006Sygnał alarmowy wzrostu temperatury, przyciski dla funkcji szybkiego schładzania i zamrażania oraz termometr - tak rozbudowane panele sterowania stają się normą w lodówkach najnowszej generacji. Można je znaleźć m.in. w...60
  • Tańczący ze sławą12 mar 2006W przeciwieństwie do swego ojca Aleksandra Kwaśniewska zatańczy, ale nie zaśpiewa62
  • Auto z klocków12 mar 2006Nawet najwięksi producenci muszą dziś stawiać na samochody niszowe66
  • Misjonarki seksu12 mar 2006Prostytutka zaspokaja nas nie wtedy, gdy kopuluje, lecz wówczas, gdy moralizuje68
  • Klęska Stalina12 mar 2006Czas Bieruta, moskiewskiego agenta, który dosłużył się rangi polskiego prezydenta, dobiegł końca wraz ze śmiercią Stalina72
  • Know-how12 mar 2006Woda na Marsie Sonda Mars Reconnaissance Orbiter, która ma poszukiwać śladów wody na Marsie, wejdzie na orbitę Czerwonej Planety 10 marca - zapowiada NASA. Manewr jest ryzykowny - dotychczas udawał się zaledwie w 65 proc....75
  • Epidemia ślepoty12 mar 200610 milionów Polaków w okularach, następne 10 milionów w drodze po okulary76
  • Kup nerkę!12 mar 2006Handel narządami wychodzi z podziemia84
  • Bez granic12 mar 2006Kamieniami i maczetami Choć George W. Bush przyleciał do Indii z dobrymi wiadomościami, nie został przyjaźnie powitany. Amerykański prezydent zgodził się sfinalizować porozumienie atomowe między USA a Indiami. Umowa zakłada...86
  • Tańce na rurze12 mar 2006Liczenie na Kijów w naszej polityce energetycznej może się okazać czystą naiwnością88
  • Otwarci i gotowi12 mar 2006Rozmowa z Anatolijem Kinachem, sekretarzem Rady Bezpieczeństwa Narodowego i Obrony Ukrainy91
  • Cenzura z tłumikiem12 mar 2006W Rosji zabito już co najmniej 200 dziennikarzy92
  • Oda do paryskich mostów12 mar 2006*** Paryż, gdy zdejmie się z niego kolor, zawsze będzie się kojarzyć z fotogramami zmarłego niedawno Henri Cartier-Bressona. I chyba świadomie - z myślą o wielkim fotografiku, właśnie aby tak jak on ukazać ponadczasowe piękno stolicy...94
  • Oda do paryskich mostów12 mar 2006*** Paryż, gdy zdejmie się z niego kolor, zawsze będzie się kojarzyć z fotogramami zmarłego niedawno Henri Cartier-Bressona. I chyba świadomie - z myślą o wielkim fotografiku, właśnie aby tak jak on ukazać ponadczasowe piękno stolicy...94
  • Brukselskie krasnale12 mar 2006Europę czeka afera porównywalna do afery Abramoffa95
  • Czarny front12 mar 2006Afryka zmienia się w gniazdo islamskiego fundamentalizmu98
  • Menu12 mar 2006KRÓTKO PO WOLSKU Matura z króliczkiem Sytuacja jest trudna. Z jednej strony, redakcja "Playboya" wystawiła pewnej licealistce świadectwo dojrzałości na swojej rozkładówce, z drugiej - dyrekcja szkoły wywaliła...100
  • Recenzje12 mar 2006102
  • Anderszewski superstar12 mar 2006***** Zeszłoroczny sukces Rafała Blechacza pozwala mówić o wielkiej trójce współczesnych polskich pianistów, reprezentujących najwyższy światowy poziom. Piotr Anderszewski, "drugi po Zimermanie", kolejną płytą potwierdza...102
  • Plakat ponad wszystko12 mar 2006***1/2* "Wszyscy oddziałują na wszystkich" - te słowa Andy'ego Warhola pasują jak ulał do tematu reklamy. Zwłaszcza do tej nieruchomej, często budzącej emocje i spotykanej na każdym kroku: od wielkich amerykańskich autostrad i...102
  • Człowiek biegnący przez nudę12 mar 2006* Cieknie ta proza jak woda z zepsutego kranu. Tak autor pewnie rzecz ustawił z wydawcą: nie będzie ani Dostojewskiego, ani ostrych kawałków z budowy III RP. Co będzie? Ogólne pitu-pitu, jakby wprost od wuja Kazia, który na imieninach...102
  • Pochyła księżniczka12 mar 2006** Tuwim twierdził, że operetka to "stara idiotka". Jednak "Księżniczka czardasza" Kálmána nadal jest pozycją obowiązkową w repertuarze każdego teatru muzycznego. Warszawska operetka zaprosiła do swojej inscenizacji...102
  • Pochyła księżniczka12 mar 2006** Tuwim twierdził, że operetka to "stara idiotka". Jednak "Księżniczka czardasza" Kálmána nadal jest pozycją obowiązkową w repertuarze każdego teatru muzycznego. Warszawska operetka zaprosiła do swojej inscenizacji...102
  • Człowiek z celuloidu12 mar 2006Komuna nie zdołała zniszczyć Andrzeja Wajdy, ale on sam siebie - jak najbardziej104
  • Dyskoteka ojca Rydzyka12 mar 2006Sacro polo lansowane przez Radio Maryja i telewizję Trwam zastąpiło disco polo108
  • Sam nieobliczalny12 mar 2006Peckinpah pokazał, w jakich jatkach rodziła się amerykańska tożsamość i wpisana w nią skłonność do przemocy110
  • Górna półka - Polowanie na Wojtyłę12 mar 2006Kiedy w październiku 1978 r. włodarze PRL oswajali się z wiadomością o wyborze kardynała Karola Wojtyły na papieża, I sekretarz Komitetu Krakowskiego PZPR Kazimierz Barcikowski wydał polecenie, by zgromadzić w jednym miejscu najważniejsze...111
  • Pazurem - Kobieta ma głos12 mar 2006"Kiler, trzysta dolarów? Ochujałeś? Co ja sobie za to kupię? Waciki?"112
  • Ueorgan Ludu12 mar 2006Nr 10 (176) Rok wyd. 5 WARSZAWA, poniedziałek 6 marca 2006 r. Cena + VAT + ZUS + akcyza Kto zje tę żabę? NIECHCIANE BOCIANY Do Polski lecą masowo bociany, nawet te, które w minionych latach gniazdowały w innych krajach. Każdy z nich...113
  • Skibą w mur - Czas wywrotek12 mar 2006Według nowej definicji, wolne media to te, w których prezentuje się tylko punkt widzenia władzy114