Strona pod dobrym adresem, czyli jak wybrać domenę
Artykuł sponsorowany

Strona pod dobrym adresem, czyli jak wybrać domenę

Dodano:   /  Zmieniono: 
 
Domena to adres, pod którym użytkownicy znajdą wybraną stronę WWW. Dzięki niemu adresowi w sieci mogą zaistnieć nie tylko witryny hobbystyczne, ale również serwisy o charakterze biznesowym i wiele innych. Z poniższego poradnika dowiemy się, na co zwrócić uwagę, wybierając domenę, i dlaczego jest ona taka ważna.
Jak wynika z danych GUS, w roku 2014 ponad 65% firm w Polsce posiadało własną stronę internetową, co oznacza, że biznes coraz mocniej docenia ten kanał kontaktu z klientami oraz możliwość prezentacji swojej oferty. 21% spośród tych podmiotów prowadziło aktywną sprzedaż online (źródło: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2014-r-,2,4.html). Każda z firm musiała w pewnym momencie podjąć decyzję o wyborze odpowiedniej domeny, a tych w naszym kraju jest zarejestrowanych już ponad 2,5 miliona. Oznacza to, że znalezienie dobrej nazwy nie jest wcale łatwe. Domena składa się z dwóch części: z nazwy oraz z rozszerzenia. Każdy z tych elementów jest istotny i jego wybór nie powinien być przypadkowy.entów jest istotny i jego wybór nie powinien być przypadkowy.
Źródło: na podstawie raportu GUS
Źródło: na podstawie raportu GUS "Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2010 - 2014"

Nazwa firmy czy słowo kluczowe?

Biznesowy sukces strony zależy od różnych czynników, w tym również od domeny. Na pewno większy potencjał marketingowy ma nazwa, którą łatwo zapamiętać, dlatego lepiej stawiać na prosty i krótki adres internetowy. Domena powinna również nawiązywać do prowadzonej działalności lub do branży, w jakiej dana firma funkcjonuje.

Nierzadko nazwa domeny jest jednocześnie nazwą firmy. To dobre rozwiązanie, gdy przedsiębiorca nastawia się na budowanie marki. Po osiągnięciu przez nią rozpoznawalności klienci będą wpisywali właśnie nazwę firmy, szukając związanej z nią strony WWW. Domena z nazwą znanej marki wzbudza również zaufanie i podnosi prestiż serwisu. To niejednokrotnie lepsze rozwiązanie niż użycie słowa kluczowego, zwłaszcza pospolitego, bo takie rzadko pojawiają się jako znaczące brandy, co łatwo sprawdzić w najnowszym raporcie „100 najwartościowszych marek globalnych” przygotowanym przez firmę BrandZ.

Statystyki NASK

Można zdecydować się na domenę złożoną ze słów kluczowych, gdy strategia biznesowa nie zakłada budowania rozpoznawalności marki; kiedy działalność firmy nastawia się na lokalny rynek, a nazwa domeny wyraźnie wskazuje, co można znaleźć na danej stronie internetowej. Jednak nie warto tutaj przesadzać i należy uważać na wieloznaczność słów (np. „zamki” nie zawsze montuje się w drzwiach, a „granaty” to nie tylko owoce). Słowo kluczowe w nazwie domeny uważane jest również za jeden z czynników rankingowych Google, a zatem użycie go powinno wspomóc proces pozycjonowania strony internetowej. Warto postawić więc na takie rozwiązanie, gdy chce się zwiększyć widoczność w wyszukiwarce. Jednak gdy stawia się na budowanie marki i na zapamiętywalność adresu, wówczas lepiej poszukać unikalnej nazwy.

Myślniki, kropki, cyfry

Duża liczba zarejestrowanych domen sprawia, że wiele interesujących nazw jest już zajętych. W tej sytuacji należy szukać innej nazwy lub zastosować, na przykład, myślnik. To ostatnie rozwiązanie ma zalety i wady. Przede wszystkim jest czytelniejsze niż wersja bez myślnika i może być od niej lepszym rozwiązaniem w przypadku pozycjonowania. Jednak nazwy z myślnikami są trudniejsze do zapamiętania, jest większy problem z ich dyktowaniem, szczególnie przez telefon, a do tego są dłuższe. Podobnie jest z domenami z kropką. Również stosowanie cyfr w adresie strony nie jest najlepszym wyjściem, gdyż może sprawiać kłopot przy ustnym podawaniu nazwy domeny, bo np. stodomen.pl nie jest tym samym, co 100domen.pl.

Przedrostki

Nierzadko można zobaczyć w nazwach domen przedrostki „e” oraz „i”. Nie jest to złe rozwiązanie – pod warunkiem, że ma sens. Stosowanie takich przedrostków najlepiej sprawdza się w przypadku firm zajmujących się nowymi technologiami lub handlem online. Jeśli to możliwe, lepiej jednak unikać takiego rozwiązania, bo trudniej taki adres zapamiętać, a internauci często i tak pomijają przedrostki przy wyszukiwaniu stron. Ewentualnie można wykupić dwie wersje domeny: z przedrostkiem i bez przedrostka.

Podobieństwo adresów

Wybierając nazwę dla domeny, warto zwrócić uwagę na podobieństwo adresów. Kłopot polega na tym, że użytkownicy przeważnie nie zapamiętują rozszerzeń i z przyzwyczajenia wpisują najpopularniejsze (w naszym kraju – .pl), a przecież firma.pl nie jest tym samym, co firma.biz. W rezultacie może się okazać, że część ruchu przejmie serwis o podobnej nazwie, co może być dużym problemem, szczególnie gdy jest to strona konkurencyjna. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest wykupienie domeny o różnych najpopularniejszych rozszerzeniach.

Czy tylko domeny .pl?

Nie mniej ważne od nazwy domeny jest również jej rozszerzenie. Jeśli firma koncentruje się na rynku polskim, najlepiej wybrać końcówkę .pl, bo jest najpopularniejsza w naszym kraju i dla wielu osób to naturalne zakończenie adresu internetowego. Dodatkowo taka końcówka wzbudza zaufanie. Jeśli biznes ma charakter międzynarodowy, warto skorzystać z rozszerzenia .com. Coraz więcej polskich przedsiębiorców rejestruje również domeny z końcówkami .eu. To dobre rozwiązanie dla tych firm, które aktywnie działają na rynku europejskim i mają tam klientów oraz kontrahentów. Dane EURid pokazują, że 37,8% stron z rozszerzeniem .eu ma charakter właśnie biznesowy, a w przypadku .com odsetek ten wynosi 30,5%. W Polsce nie ma żadnego problemu, żeby rejestrować domeny .eu; wystarczy skorzystać na przykład z serwisu internetum.com.

Odpowiednio dobrana domena może skutecznie przyczynić się do zwiększenia widoczności w sieci. Może ułatwić działania marketingowe i tym samym wspomóc osiągnięcie biznesowych celów serwisu oraz firmy. Dlatego warto poświęcić czas na znalezienie nazwy, która ułatwi, a nie utrudni funkcjonowanie strony internetowej.