Być liderem w Google’u

Być liderem w Google’u

Dodano:   /  Zmieniono: 
Przed laty, aby znaleźć telefon do jakiejś firmy, kartkowano książki telefoniczne. Dziś ich funkcje przejęły internetowe wyszukiwarki. Warto być na górze listy wyświetlanych witryn. To zwiększa szanse, że właśnie nas, a nie konkurentów, znajdzie klient szukający usługi lub produktu
Kilka tygodni temu, gdy w polskim internecie najczęściej szukanym hasłem była lista Wildsteina, po wpisaniu tej nazwy w pole zapytań wyszukiwarki Google na pierwszym miejscu pojawiała się... strona z ofertą speców od pozycjonowania. Obiecywali oni, że zrobić to mogą z każdą stroną, jeśli jej właściciel będzie gotowy za to zapłacić odpowiednią sumę.
BusinessWeek zapytał tychże speców, ile kosztuje ich usługa. W odpowiedzi Krzysztof Gaudy z częstochowskiego Web Design Studio wyjaśnił nam, że nie ma jednej ceny. Oferta tworzona jest dla każdego klienta osobno.
- Cena pozycjonowania strony internetowej zależy wyłącznie od popularności danego słowa kluczowego, które wpisują użytkownicy w wyszukiwarkach. Im popularniejsze słowo kluczowe, tym dłużej trwa dostanie się na pierwsze miejsce, w związku z tym również cena za pozycjonowanie takiej strony jest wyższa - odpisał nam pan Krzysztof.
To powinno jednak uświadomić, że dla firmy, która ma już stworzony serwis WWW, bardzo istotne jest, aby pojawiał się on na jak najwyższych pozycjach na liście wyświetlanych witryn w wyszukiwarkach internetowych. Badania, które sprawdzają, jak internauci przeglądają strony w wyszukiwarce, pokazują, że strony z początku listy dostrzegane są w stu procentach, ale te na dole już tylko w 20 proc. Ilu internautom chce się przechodzić na dalsze strony, które pokazuje wyszukiwarka?
Maciej Gałecki, specjalista z agencji interaktywnej Digital One, wyjaśnia, że na pozycjonowanie składają się działania dwojakiego rodzaju. Pierwsze to stworzenie odpowiedniej składni HTML serwisu internetowego (czyli tego, co pokazuje się nam w przeglądarce w momencie oglądania strony). Drugie to zapewnienie możliwie największej liczby odnośników z zewnętrznych serwisów internetowych prowadzących do naszego serwisu, który pozycjonujemy.
Pytanie, przed którym stoi firma, która zrobiła właśnie serwis WWW, brzmi często: co można zrobić własnymi siłami, a co lepiej zlecić specjalistom? Maciej Gałecki doradza, aby te zadania podzielić w następujący sposób:

Firma samodzielnie:
- analiza słów kluczowych pod kątem prowadzonej działalności (czyli jakie wyrazy i frazy z serwisu miałyby się znajdować wysoko w rankingach);
- wymiana odnośników z firmami współpracującymi (dostawcami, partnerami handlowymi, klientami, stowarzyszeniami);
- umieszczanie odnośników w katalogach branżowych, z których korzystają klienci firmy i ona sama.

Agencja - na Zlecenie:
- optymalizacja słów kluczowych
- sprawdzenie, jaka jest popularność tych wyrazów i ewentualnie dobór bardziej popularnych, które są powiązane z ofertą firmy (czasami okazuje się, ze słowo w liczbie mnogiej jest o wiele bardziej popularne niż w pojedynczej, czasami są to synonimy, a czasami wyrazy bliskoznaczne);
- wykonanie prac w kodzie HTML serwisu
- doradztwo już na etapie budowania serwisu - zaplanowanie jego struktury nawigacji, podziału treści, wszystkiego tego, co ma wpływ na pozycjonowanie. (Najlepiej myśleć o pozycjonowaniu podczas tworzenia serwisu, gdyż wtedy jest to mniej pracochłonne);
- monitoring pozycji (w tym monitorowanie aktywności konkurencji) i działania pozwalające utrzymać dobrą pozycję.
Podsumowując: optymalizacja strony pod kątem zaindeksowania jej w wyszukiwarce to narzędzie bardzo użyteczne, ale warto pamiętać, że nie jest to panaceum, lecz jedynie jedna z kilku metod promocji w sieci.


A może link sponsorowany?
Jest to doskonała forma promocji, która może mieć jednocześnie charakter alternatywny i komplementarny - przeznaczona jest dla tych, którzy chcą zrobić promocje czasowe lub szybko zaistnieć w wyszukiwarkach. Co ciekawe, mimo że wszystkie wyszukiwarki w czytelny sposób oznaczają wyniki prezentowane w ramach płatnej reklamy, zaledwie 38 proc. internatów ma świadomość takiego rozróżnienia, a z tej grupy niespełna połowa potrafi odróżnić zwykłe linki od opłaconych - wynika z badań Pew Internet and American Life Project.


Uwaga!
Średnio 40-90 proc. ruchu w serwisach internetowych generowane jest przez wyszukiwarki


Słownik
SEO (search engine optimalization) - zestaw narzędzi, które muszą być uwzględnione podczas projektowania strony WWW lub jej przebudowy, jeżeli nadrzędnym celem jest jej odpowiednio wysoka pozycja w wyszukiwarce.
SEM (search engine marketing) - marketing wyszukiwarek - obejmuje SEO oraz działania w zakresie kampanii linków sponsorowanych.