Reforma Zalewskiej trafiła do Sejmu. Na poczatek - Biuro Legislacyjne

Reforma Zalewskiej trafiła do Sejmu. Na poczatek - Biuro Legislacyjne

Dodano:   /  Zmieniono: 
Dzieci w szkole
Dzieci w szkoleŹródło:Fotolia / Zsolnai Gergely
Do Sejmu trafiły dwa projekty ustaw dotyczące reformy edukacji - prawo oświatowe wraz z przepisami wprowadzającymi. Oba projekty zostały skierowane do Biura Legislacyjnego.

Co zakłada reforma edukacji?

Głównym założeniem reformy przyjętej przez rząd, a która zgodnie z planem ma zostać przyjęta przez Sejm na początku 2017 roku, będzie likwidacja gimnazjów i przywrócenie ośmioletniej szkoły podstawowej i czteroletniego liceum. Pierwszym etapem zmian będzie stopniowe wygaszanie gimnazjów poprzez wstrzymanie rekrutacji do tego typu szkół i przyjmowanie uczniów. W roku szkolnym 2017/2018 uczniowie, którzy w roku 2016/2017 ukończyli VI klasę szkoły podstawowej trafią do klasy VII.

Ostatni rocznik objęty nauką w gimnazjach skończy w nich naukę w roku 2018/2019, dzięki czemu 1 września 2019 roku znikną gimnazja. Ich wygasanie może polegać na przekształceniu w ośmioletnią szkołę podstawową lub włączenie go do takiej. Możliwe będzie także: przekształcenie gimnazjum w liceum ogólnokształcące albo technikum; włączenie gimnazjum do liceum ogólnokształcącego lub technikum; przekształcenie dotychczasowego gimnazjum w branżową szkołę I stopnia lub włączenie gimnazjum do branżowej szkoły I stopnia.

Wydłużenie nauki w liceach obejmie lata 2019-2023. W roku szkolnym 2019/2020  w klasach I liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia edukację rozpoczną dzieci kończące klasę III gimnazjum i dzieci kończące klasę VIII szkoły podstawowej.  Dzieci kończące gimnazjum będą kształciły się w 3-letnich liceach ogólnokształcących i 4-letnich technikach, natomiast dzieci kończące VIII klasę szkoły podstawowej rozpoczną naukę w 4-letnim liceum lub 5-letnim technikum.

Jak rząd uzasadnia potrzebę zmian?

Najważniejszą  zmianą  w  stosunku  do  obowiązującego  stanu  prawnego są  zawarte w projektowanej ustawie rozwiązania dotyczące nowego ustroju szkolnego oraz związanych z tym modyfikacji w organizacji i funkcjonowaniu szkół i placówek oświatowych. Przewiduje
się także zmiany systemowe w wybranych obszarach oświaty, wzmacniające i uzupełniające zmiany ustroju szkolnego. Przyczyną proponowanych obecnie zmian jest również diagnoza obecnego stanu liceów ogólnokształcących i szkół zawodowych.Zadania systemu  kształcenia  zawodowego  oraz sposób  ich  realizacji  są  uwarunkowane zmianami  zachodzącymi  w otoczeniu  gospodarczo-społecznym. Istotnym wyzwaniem, jakie  stoi przed polskim systemem oświaty jest  również niż demograficzny.

„Zaproponowane rozwiązania  wdrażające i przejściowe umożliwią przekształcenie  struktury  szkolnej  w  sposób efektywny  dla  organów prowadzących szkoły publiczne i niepubliczne, jednocześnie gwarantując właściwe warunki realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki uczniom szkół ulegających  wygaszeniu lub przekształceniu” – czytamy w projekcie ustawy. Ponadto w opinii ustawodawców zagwarantują  właściwe zarządzanie  szkołami  w  okresie  przejściowym  przez powierzenie dotychczasowym dyrektorom przeprowadzenia procesu przekształceń,  bez  potrzeby przeprowadzania w tym okresie zmian na stanowiskach kierowniczych szkół (dotychczasowi dyrektorzy będą pełnić funkcje do zakończenia kadencji). Jednocześnie zdaniem autorów projektu umożliwią płynne przechodzenie nauczycieli ze szkół starego systemu do szkół nowego systemu  bez konieczności  rozwiązywania  i  ponownego  zawierania  umów  o pracę oraz ochronę miejsc pracy nauczycieli.

Czytaj też:
Rząd przyjął projekt reformy edukacji. Ma wejść w życie od 2017 roku

Źródło: Sejm.gov.pl