Znów ktoś zatrzymał pociągi. Nowe doniesienia o użyciu sygnału radio-stop

Znów ktoś zatrzymał pociągi. Nowe doniesienia o użyciu sygnału radio-stop

Pociąg
Pociąg Źródło:Shutterstock
Doszło do kolejnego nieuprawnionego użycia sygnały radio-stop – wynika z ustaleń reporterów RMF FM. Skutkiem było zatrzymanie trzech pociągów dalekobieżnych. Wciąż trwa ustalanie, kto stoi za podobnymi incydentami.

Do zdarzenia doszło w sobotę 27 sierpnia około godziny 19:40. Ktoś uzyskał nieautoryzowany dostęp do częstotliwości radiowej PKP i nadał sygnał dźwiękowy powodujący automatyczne uruchomienie hamulca bezpieczeństwa, tzw. radio-stop. Sygnał odebrał maszynista pociągu towarowego, który jechał na trasie Świdwin-Worowo i dyżurny ruchu na stacji kolejowej Runowo Pomorskie w województwie zachodniopomorskim. Maszynista zatrzymał pociąg na około minutę i po stwierdzeniu, że nie ma zagrożenia, dyżurny ruchu wydał zgodę na wznowienie kursu.

Późnym wieczorem okazało się, że tego dnia było więcej tego typu zdarzeń. Podobna sytuacja miała miejsce na Pomorzu, skutkiem czego zatrzymały się trzy pociągi pasażerskie. O godzinie 21:18 dyżurny ruchu PKP powiadomił dyżurnego KMP w Gdyni o incydencie z godziny 17:35. Wtedy też nieznana osoba nadała sygnał radio-stop, na skutek czego uruchomiły uruchomione zostały hamulce bezpieczeństwa w trzech dalekobieżnych pociągach pasażerskich. Po upewnieniu się, że jest to bezpieczne, składy ponownie ruszyły.

Stanęły pociągi. Ktoś puszczał hymn Rosji?

To kolejne tego typu zdarzenia w ostatnim czasie. Spółka PKP PLK poinformowała, że w piątek 25 sierpnia około godziny 21:30 na linii 273 odcinek Daleszewo – Szczecin Główny oraz na linii 351 odcinek Choszczno – Szczecin Główny nadano sygnał radio-stop za pomocą radiotelefonu.

Pojawiły się nieoficjalne doniesienia „Gazety Wyborczej”, że w przerwie między emisją sygnału nadawany był rosyjskich hymn i fragment przemówienia Władimira Putina. Incydenty badają Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Urząd Komunikacji Elektronicznej.

W sobotę incydent komentował Stanisław Żaryn, zastępca ministra koordynatora służb specjalnych. „Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, we współpracy z innymi instytucjami – PKP, Policją i UKE oraz Służbą Ochrony Kolei, prowadzi działania mające na celu ustalenie przyczyn nieuprawnionego wykorzystania systemu łączności używanego do zarządzania ruchem kolejowym w Polsce” – napisał.

Seria niepokojących zdarzeń na kolei

W czwartek na kolei miało miejsce kilka innego typu incydentów. Około godziny 5 rano doszło w Białymstoku do wykolejenia pociągu PKP Intercity relacji Białystok-Warszawa Zachodnia Zamenhof. Następnie około południa zdarzył się wypadek w Skierniewicach, gdzie lokomotywa PKP Cargo wykoleiła się po zderzeniu ze składem Kolei Mazowieckich.

Czytaj też:
Tajemnicze oferty pracy. Amerykański dziennik ujawnia, jak Rosjanie werbowali agentów w Polsce
Czytaj też:
Brutalny atak na patrol SG przy granicy polsko-białoruskiej. Wysłano pojazdy do zadań specjalnych

Źródło: RMF FM