Środa: Nacjonalizm? Zbudowany na symbiozie Kościoła i stadionu

Środa: Nacjonalizm? Zbudowany na symbiozie Kościoła i stadionu

Dodano:   /  Zmieniono: 
Prof. Magdalena Środa (fot. Wprost)Źródło:Wprost
Lider Twojego Ruchu podczas konferencji na temat gender odniósł się do artykuł Rafała Ziemkiewicza na temat Kory Jackowskiej. Dziennikarz ironicznie skomentował doniesienia o chorobie piosenkarki, narażając się tym samym Januszowi Palikotowi. Lider Twojego Ruchu nazwał go "bydlakiem".
Palikot skrytykował również ministra Bartłomieja Sienkiewicza w związku z zakłóceniem w jednej z księgarń spotkania autorskiego z Anną Grodzką. Zarzucił opieszałość w działaniu służbom podległym Ministerstwu Spraw Wewnętrznych oraz brak zapowiadanej kontroli nad środowiskami odpowiedzialnymi za przerwanie wspomnianego spotkania.

Janusz Palikot krytycznie odniósł się też do wyjazdu Beaty Kempy do Malezji na Światowy Szczyt Kobiet poświęcony gender. Były poseł PO zarzucił wiceprezes Solidarnej Polski finansowanie wyjazdu ze środków publicznych.

Środa: Nacjonalizm? Zbudowany na symbiozie Kościoła i stadionu

Następnie Janusz Palikot przekazał głos zaproszonym gościom. W konferencji dotyczącej ideologii gender brała udział posłanka Anna Grodzka, profesor Magdalena Środa oraz profesor Monika Płatek.

Jako pierwsza wystąpiła profesor Magdalena Środa. Była ona obecna na wspomnianym Szczycie w Malezji. Jak powiedziała profesor Środa, posłanka Solidarnej Polski opuściła przedwcześnie szczyt, ponieważ „miasto odsłoniło przed nią różne inne atrakcje”. Magdalena Środa wyraziła żal, w związku z tym, że Beata Kempa nie skorzystała z nadarzającej się okazji do zgłębienia swojej wiedzy dotyczącej gender. 

Profesor Środa odniosła się również do spotkania z Anną Grodzką przerwanego przez grupę nacjonalistów. Wyraziła przy tym pełną solidarność dla posłanki Twojego Ruchu. Jak zauważyła, współczesny nacjonalizm w Polsce „zbudowany jest na symbiozie stadionu i Kościoła”, a cechują go nienawiść i dyskryminacja. Magdalena Środa użyła sformułowania „produkowanie nowych Żydów”, odnosząc się w ten sposób nie do kwestii etnicznych, ale kreowania antagonizmów według kryterium obcości: my-oni. Za przykład podała zamieszanie wokół gender, spór wokół katastrofy w Smoleńsku, krytykę z jaką spotkała się w ostatnich dniach Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy oraz budzącą kontrowersję publikację pt. „Resortowe dzieci. Media”. 

Następnie głos zabrała profesor Monika Płatek. Wyraziła ona zdziwienie dla sporu, który został wywołany wokół gender. Jej zdaniem nie jest to kwestia nowa, a na poparcie swojej tezy przytoczyła artykuł 5. Konwencji w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet z 1982 r., która została ratyfikowana przez Polskę. W myśl jej zapisów państwa-sygnatariusze zobowiązały się do przedsięwzięcia kroków zmierzających do „zmiany społecznych i kulturowych wzorców zachowania mężczyzn i kobiet w celu osiągnięcia likwidacji przesądów i zwyczajów lub innych praktyk, opierających się na przekonaniu o niższości lub wyższości jednej z płci albo na stereotypach roli mężczyzny i kobiety”. Profesor Płatek odniosła się również do Rzymskiego Statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego z 1998 r., cytując znajdującą się tam definicję. W myśl obecnych tam zapisów gender to „rodzajowo, kulturowo przypisane cechy kobietom i mężczyznom wytworzone przez kulturę, a nie przez biologię”.  

Płatek: Gender to nie ideologia

Podsumowując wystąpienie profesor Monika Płatek wyraziła żal, że postawa Kościoła „wbrew zasadom miłości bliźniego” nie eliminuje z życia społecznego dyskryminacji. Dodała jednocześnie, że posłowie nie znający zapisów prawa międzynarodowego i lansujący tezę o swoistym novum jakim jest gender, stawiają się w złym świetle. Zaapelowała również by zaprzestać traktowania gender jako ideologii. 

Wreszcie, z krótkim przemówieniem wystąpiła Anna Grodzka. Posłanka Twojego Ruchu zaprosiła zebranych na seminarium poświęcone gender, na którym zaproszeni goście będą m.in. w sposób naukowy zbadać, dlaczego gender traktowane jest jako ideologia. 

kl, sejm.gov.pl