Polska w Moskwie, Rosja w Warszawie

Polska w Moskwie, Rosja w Warszawie

Dodano:   /  Zmieniono: 
XX-wieczną sztukę rosyjską prezentuje warszawska galeria Zachęta. Analogiczna ekspozycja - polskiej sztuki - będzie czynna od marca w Moskwie.
"Warszawa - Moskwa /Moskwa - Warszawa 1900-2000" - tak brzmi tytuł artystycznego przedsięwzięcia, którego koncepcja nawiązuje do idei wcześniejszych ekspozycji "Paryż - Moskwa / Moskwa - Paryż 1900-1930" z 1979 roku, "Berlin - Moskwa / Moskwa - Berlin 1900-1950" z roku 1995 i drugiej części "Berlin - Moskwa / Moskwa - Berlin 1950-2000", prezentowanej do początku 2004 roku w Gropius Bau w Berlinie, a następnie w Państwowym Muzeum Historycznym w Moskwie.

W warszawskiej Zachęcie ekspozycja czynna jest już od 20 listopada 2004 r., w moskiewskiej galerii Tretiakowskiej ruszy od marca 2005 r.

Wystawa, której scenariusz powstał w Instytucie Adama Mickiewicza, jest pierwszą próbą spojrzenia na sztukę XX wieku z obu krajów - bez obciążeń, jakimi nacechowane były wzajemne stosunki obu krajów do 1989 roku.

Ze względu na szczupłość miejsca będzie to - jak mówią organizatorzy - raczej spojrzenie "z lotu ptaka" niż szerszy przegląd wielowątkowych polsko-rosyjskich relacji artystycznych tego okresu ze wskazaniem na obszary mało rozpoznane lub zupełnie nieznane (jak np. recepcja Wyspiańskiego w Rosji.

Układ wystawy podkreśla wybrane zagadnienia z poszczególnych historycznych etapów minionego wieku. Otwiera ją sala prezentująca symbolizm przełomu stuleci, a następne sale pokazują chronologicznie wątki, typowe dla sztuki obu krajów, eksponując podobieństwa i różnice w podejściu do określonych zagadnień zarówno artystycznych, jak i politycznych. Znajdują się tu przykłady twórczości wielu polskich twórców kształconych na terenie Rosji, w tym studentów Akademii Petersburskiej (m.in. Ferdynanda Ruszczyca i Konrada Krzyżanowskiego), a także tych, którzy okresowo na tym terenie pracowali - jak Bolesław Cybis, Zygmunt Waliszewski, Witkacy, Władysław Strzemiński czy Katarzyna Kobro. Zasada narracji chronologicznej jest niekiedy przełamywana budowaniem ekspozycji wokół określonych tematów, takich jak wizerunek człowieka, refleksja wobec II wojny światowej, czy sztuka w kręgu idei Kazimierza Malewicza.

Wśród ok. 400 prac widz znajdzie wiele głośnych arcydzieł, m.in. słynny "Czarny kwadrat" Kazimierza Malewicza, prace Wassilija Kandinsky'ego, wczesnego Marca Chagalla i przedstawicieli rosyjskiego konstruktywizmu. Prawdziwą gratką dla koneserów będą zupełnie nieznane dzieła rosyjskich dysydentów od końca lat 50. do upadku komunizmu. Wystawę zamyka symboliczne zderzenie dzieł z początku i końca XX wieku -"Święto Wiosny" Katarzyny Kozyry umieszczone w kontekście dokumentów ilustrujących pierwsze przedstawienie tego baletu w choreografii Wacława Niżyńskiego z roku 1913, do której nawiązuje wideo artystki.

Wystawa w Zachęcie czynna będzie do 30 stycznia 2005 r.

Wystawa cieszy się rekordową popularnością. Zwiedziło ją już około 3300 osób. Jak poinformowała rzecznik Zachęty, Klaudia Madejska, galeria przeżywa prawdziwe oblężenie. W niedzielę pomiędzy godz. 12 a 12.40 ekspozycję chciało zobaczyć ponad 700 osób. Część gości musiała jednak poczekać na zewnątrz. "Prosimy o  wyrozumiałość. Ze względów bezpieczeństwa do budynku galerii możemy wpuścić jednorazowo tylko 500 osób" - powiedziała Madejska.

W piątek pomimo śnieżycy na otwarcie wystawy przybyły tłumy.

W ostatnich latach tak dużym zainteresowaniem cieszyła się w  Zachęcie zorganizowana w 2003 roku wystawa Jerzego Nowosielskiego, na którą złożyło się ok. 600 obrazów. Wystawa ta była największą w  Polsce ekspozycją indywidualną, jaką kiedykolwiek zorganizowano.

Honorowy patronat nad wystawami w Warszawie i Moskwie objęli Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Aleksander Kwaśniewski i Prezydent Federacji Rosyjskiej Władimir Putin.

Sponsorami wystawy są: Peri Polska, Renesans Trans, Light Art., zaś mecenasem Galerii Zachęta - BRE BANK SA. Patronat medialny nad wystawą sprawują: Gazeta Wyborcza, Wprost, Polskie Radio, AMS, WiK, TVP, onet.pl, The Warsaw Voice, Pani, Tygodnik Powszechny

em