Jeśli oczekujesz dziś w każdej parafii entuzjazmu, który pamiętasz z masowych imprez religijnych z lat 90., takich jak Lednica czy sylwestrowe spotkania Taizé, na które jeździły dziesiątki tysięcy Polaków, to pewnie się zawiedziesz. Inna młodzież, inne czasy. Ale są też naprawdę dobre pomysły – mówił mi kilka miesięcy temu w wywiadzie dla „Wprost” Piotr Żyłka, najpopularniejszy bloger katolicki w Polsce. Tuż przed Światowymi Dniami Młodzieży postanowiłem pójść tym tropem i sprawdzić. Jaką ofertę ma dla polskiej młodzieży Kościół? Największe zaskoczenie: od śmierci Jana Pawła II katolicyzm młodych zmienił się nie do poznania. Nowe pokolenie wierzących w znacznej mierze burzy stereotypy dotyczące polskiej religijności. Dominuje przywiązanie do indywidualnych przeżyć duchowych, a najważniejszym miejscem spotkania z Kościołem nie jest już parafia, lecz wspólnota religijna. Religijność maryjna zdecydowanie ustępuje kultowi Ducha Świętego i Chrystusa. W życiu młodego katolika coraz większą rolę odgrywają też świeccy, którzy odważnie biorą na siebie zadania ewangelizatorskie. Wszystko wskazuje na to, że te nowe nurty i tendencje w ciągu kolejnych lat się utrwalą i mocno odmienią oblicze polskiego Kościoła.
A ⁄ Adam Szustak
– dominikanin, wędrowny kaznodzieja, jeden z najbardziej charyzmatycznych, ale też kontrowersyjnych duszpasterzy młodzieży. Sam o sobie mówi, że jest księdzem po przejściach, przyznaje, że w seminarium żył podwójnym życiem, ale potem przeżył nawrócenie. Prowadzi niezwykle popularny profil na Facebooku „Langusta na palmie”, ma oddaną grupę fanów, podczas jego rekolekcji w Krakowie podobno tłum nie zmieścił się w kościele i zażądał telebimów. Jego książki i audiobooki z kazaniami biją rekordy popularności. Bywa jednak krytykowany za narzucanie zbyt „autorskich” interpretacji Biblii i rozpowszechnianie stereotypów odnośnie do kobiet. Kilka dni temu zapowiedział, że zrzuca habit i opuszcza klasztor. Okazało się, że – za zgodą przełożonych – rusza w roczną pielgrzymkę dookoła świata z Meksyku, przez Amerykę Południową, Azję i Australię.
B ⁄ Bashobora John
– ugandyjski kapłan, charyzmatyk. Twierdzi, że podczas jego modlitw o uzdrowienie doszło do licznych cudów, w tym do wskrzeszenia zmarłych. Jeździ po całym świecie, ale tylko w Polsce jest tak popularny. Niemała w tym zasługa abp. Henryka Hosera, który przez lata pracował w Afryce i poznał tamtejszą duchowość. Praski ordynariusz w znacznej mierze promuje charyzmatycznego księdza, organizując mu m.in. gigantyczne spotkania modlitewne na Stadionie Narodowym w Warszawie (największe zgromadziło 60 tys. wiernych, w znacznej mierze młodych).
C ⁄ Christianitas
– bodaj najważniejsze pismo religijno-społeczne w Polsce reprezentujące tradycjonalistyczno-intelektualny nurt polskiego katolicyzmu. Szczególnie popularne wśród młodych konserwatystów. Guru środowiska pozostaje emerytowany papież Benedykt, jego członkowie nie kryją natomiast pewnego dystansu do pontyfikatu Franciszka. Pismo jest redagowane na wysokim poziomie intelektualnym i wywołuje jedne z najciekawszych dyskusji w łonie polskiego Kościoła.
D ⁄ Dominikanie
– fenomen duszpasterski sam w sobie. Dziś nikt nie może mieć wątpliwości, że wśród polskich studentów (i nie tylko) niepodzielny rząd dusz sprawują właśnie oni. W największych miastach Polski odprawiane przez nich msze dla młodzieży akademickiej gromadzą tysiące wiernych, co jest niewątpliwą zasługą świetnych kazań, duszpasterskiego otwarcia, ale też starannej oprawy liturgicznej, w której – po latach muzycznej tandety odśpiewywanej przy gitarze – sięgnięto po tradycyjny chorał i śpiew wielogłosowy. Dominikanie skutecznie wskrzeszają też tradycyjne formy pobożności – m.in. roraty czy nabożeństwa gorzkich żali, które np. w Poznaniu przyciągają tysiące młodych ludzi.
E ⁄ Ewangelizacja Nowa
– zbiorcza nazwa ruchów i inicjatyw zdominowanych przez młodzież. W świetle watykańskiej definicji nowa ewangelizacja polega na przekazywaniu wiary osobom czy nawet krajom, które kiedyś przyjęły chrzest, ale na skutek różnych przyczyn utraciły wiarę. W ich funkcjonowaniu widoczne są wpływy ruchu charyzmatycznego, ale też ekumenicznego, wielką wagę przykłada się do głoszenia Ewangelii na zewnątrz. W niektórych z tych wspólnot uczestnicy nie tylko gromadzą się na wspólnej modlitwie, ale też razem mieszkają (np. warszawska wspólnota Chemin Neuf). Na szczeblu episkopatu koordynacją działań związanych z nową ewangelizacją zajmuje się bp Grzegorz Ryś, uważany przez wielu za wschodzącą gwiazdę polskiego Kościoła.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.