Złap okazję w sieci!

Złap okazję w sieci!

Elitę internetowego biznesu wybrał "Wprost" i portal Money.pl




Aż 2500 zł zaoszczędzisz, kupując telewizor plazmowy Panansonic TH 42PA50 w sklepie internetowym. Lodówka Electrolux ENB 3269S jest tańsza o 370 zł, a odtwarzacz muzyki z plików MP3 Sony NW HD5/S - o 200 zł. Towary w sklepach internetowych kosztują przeciętnie o 15 proc. mniej niż w sklepach tradycyjnych. Nic więc dziwnego, że w tych pierwszych nabywa towary już 4 mln Polaków. Tylko w 2004 r. odsetek internautów robiących zakupy w sieci wzrósł z 20 proc. do 42 proc! Kupujemy w Internecie prawie tak samo chętnie jak mieszkańcy Europy Zachodniej (47 proc.). Takie zakupy, chociaż miłe dla kieszeni, mogą się jednak zakończyć rozczarowaniem. Błędne opisy towarów czy opóźnienia w dostawach są w wielu sklepach na porządku dziennym. Dlatego "Wprost" razem z portalem Money.pl wybrał elitę wirtualnego biznesu: 110 sklepów (w 11 kategoriach), które oferują najwyższą jakość obsługi, terminowe dostawy i najniższe ceny.

Na początku było słowo
Szał e-zakupów przyszedł do Polski z USA. Moda na kupowanie w sieci zaczęła się od książek. W 1994 r. Jeff Bezos, niespełna 30-letni absolwent informatyki na Princeton University, przeczytał raport, w którym eksperci szacowali, że sprzedaż za pośrednictwem Internetu będzie rosnąć o 2300 proc. rocznie. Żadna inna branża w historii nie rozwijała się w tak zawrotnym tempie. Bezos natychmiast rzucił pracę w funduszu inwestycyjnym na Wall Street i napisał biznesplan księgarni internetowej. Uznał, że książki będą idealnym produktem do sprzedaży za pośrednictwem sieci, ponieważ są tanie (ludzie nie będą się obawiali zaryzykować kilkunastu dolarów). W lipcu 1995 r. w garażu domu Bezosa w Seattle wystartowała Amazon.com (czyli Amazonka, nazwana tak ze względu na skojarzenie liczby źródeł rzeki z olbrzymią ofertą sklepu). Pierwsze książki Bezos sam woził na pocztę, aby wysłać je nabywcom. Dziś Amazon ma 50 mln klientów i jest największym supermarketem internetowym na świecie (do książek dołączyły m.in. płyty CD, filmy, elektronika), a Jeff Bezos z majątkiem szacowanym na miliard dolarów na stałe zagościł na listach najbogatszych Amerykanów. Sukces Bezosa stał się inspiracją dla Zbigniewa Sykulskiego, jednego ze współwłaścicieli wydawnictwa Prószyński i S-ka. W 1998 r. w sieci pojawiła się księgarnia internetowa Merlin. Doświadczenia gromadzone przez lata przyniosły efekt. Merlin w rankingu "Wprost" wygrał w aż trzech kategoriach: najlepsza księgarnia, najlepszy sklep muzyczny i najlepszy sklep z filmami. Firma ma 400 tys. klientów rocznie i jest dziś największym polskim sklepem internetowym. W Merlinie kupują już obywatele 60 krajów świata. - Japończycy zamawiają u nas płyty Chopina, Nowozelandczycy - najnowszą płytę Anny Marii Jopek, a z krajów arabskich dostajemy zamówienia na filmy i książki, których tamtejsza cenzura nie dopuszcza do sprzedaży - informuje Sykulski.

Wirtualna wyprzedaż
O ile początki handlu internetowego należały do księgarń, to jego rozwój jest zasługą tradycyjnego biznesu: począwszy od sklepów z bielizną czy elektroniką, na sex shopach i biurach podróży kończąc. Handel w sieci jest po prostu tańszy. Właśnie redukcja kosztów skłoniła tanie linie lotnicze do sprzedaży biletów w Internecie. Dzięki temu pomysłowi do grona internetowych milionerów dołączył Tomasz Moroz, współwłaściciel największego internetowego biura podróży Travelplanet.pl (pierwsze miejsce w tej kategorii w rankingu "Wprost"). Travelplanet.pl działa jak broker: oferuje wycieczki, bilety lotnicze i rezerwacje hoteli w biurach turystycznych. Źródło swojego sukcesu upatruje w ofertach last minute, które stanowią 80 proc. sprzedaży. Właśnie przy takich ofertach ważne jest szybkie dotarcie do klienta, które zapewnia tylko Internet.
Handel internetowy może też pomóc w rozwoju tradycyjnym sklepom. W 1998 r. Wojciech Buczkowski był właścicielem tylko jednego sklepu z komputerami Komputronik w Poznaniu. - Postanowiłem sprawdzić, jak zareagują klienci, kiedy zaoferuję im komputery w Internecie - mówi Buczkowski. Sklep internetowy zaczął przynosić 20 proc. całych przychodów firmy (Komputronik wygrał w naszym rankingu w kategorii sklepów z komputerami), a jego popularność przełożyła się na znajomość marki wśród klientów i powodzenie kolejnych tradycyjnych sklepów firmy. Dziś Komputronik ma ich trzydzieści w całej Polsce.

Tanio, taniej, Internet
Zwycięzcy rankingu nie mogą spać spokojnie i, korzystając ze swojej renomy, podwyższać cen. Internet umożliwia dostęp do nieograniczonej liczby klientów i utrzymanie niskich kosztów, ale też pozwala internautom w ułamku sekundy porównać z sobą oferty sklepów i wybrać te najtańsze. Wirtualni biznesmeni już zwęszyli w tym okazję do zarobienia pieniędzy i zaczęli zakładać strony w Internecie, które po przeszukaniu sklepów internetowych podają klientowi na tacy sprzedawców liczących sobie najmniej za ten sam towar. Właścicielom internetowych biznesów spędza to sen z oczu. - Wprowadzając nowy produkt do sklepu, zawsze sprawdzam ceny konkurencji i swoją ustalam na niższym poziomie - mówi Dariusz Kosewski, właściciel sklepu internetowego Kosmetykionline (pierwsze miejsce w rankingu w swojej kategorii). Twórcy klasycznej ekonomii nawet nie marzyli, że idealnie konkurencyjny rynek powstanie tak szybko.

RANKING SKLEPÓW INTERNETOWYCH
KSIĄŻKI, CZASOPISMA, KOMIKSY
1. Merlin.pl 81
2. InBook.pl 76
3. Albertus.pl 63
4. Mareno.pl 62
5. Vivid.pl 61
6. Gandalf 60
7. Kapitałka 60
8. Gigant.pl 58
9. Wysylkowa.pl 58
10. Lideria.pl 57

FILM
1. Merlin.pl 82
2. Falco 77
3. Astabe.com 74
4. InBook.pl 70
5. Twojefilmy.pl 67
6. Vivid.pl 66
7. e-dvd.pl 63
8. Punkt44.pl 59
9. DVD-mania.pl 56
10. Filmydvd.pl 56

MUZYKA
1. Merlin.pl 80
2.
Vivid.pl 64
3. Stereo.pl 62
4. Twoja-muzyka.pl 61
5. Onetplejer.pl 58
6. Iplay.pl 54
7. Rock Serwis 54
8. Music Corner 53
9. Dalga.pl 53
10. Gigant.pl 52

KOMPUTERY I OPROGRAMOWANIE
1. Komputronik 75
2. 2it.pl 65
3. 1klik.pl 63
4. Abcpc.pl 62
5. Ultramedia 61
6. eMarket 60
7. Sirius.pl 60
8. AGE Computer 58
9. Proline.pl 58
10. Promise 58

ELEKTRONIKA UŻYTKOWA
1. Pixmania.com 72
2. Agito 71
3. Maxaudio.pl 67
4. Fotoexpert.pl 65
5. Fotozakupy.pl 65
6. Hoopla.pl 63
7. e-cyfrowe.pl 62
8. Central.pl 60
9. Foto-net.pl 59
10. Megamedia.pl 58

BIURA PODRÓŻY
1. Travelplanet.pl 72
2. Rezerwacje.pl 71
3. Wakacje.pl 70
4. Easygo.pl 62
5. Bliżej Słońca.pl 60
6. Traveligo.pl 59
7. Traveliada.pl 59
8. Almatur 54
9. Triada 52
10. Net-Travel.pl 52

KOSMETYKI,PERFUMY
1. Kosmetyki online 81
2. Perfumeria.pl 77
3. Mydlandia.pl 66
4. Amour.pl 65
5. Pretty.pl 63
6. Kosmetyczny kram.pl 62
7. Kosmetyki-Perfumy.pl 58
8. Sorea.pl 58
9. Joico 53
10. Flakonik.pl 49

ODZIEŻ, BIELIZNA I OBUWIE
1. Biust.pl 82
2. Lulu.pl 69
3. Rockmetal shop.pl 67
4. Intymna.pl 66
5. Atrakcyjna.pl 60
6. Garderoba.pl 59
7. e-Lady.pl 58
8. Twojamoda.pl 57
9. Bielizna polska.pl 56
10. Sk8shop.pl 53

SPORT I TURYSTYKA
1. CrazySport.pl 78
2. Sportsklep.pl 71
3. ActiveSports 70
4. Baler.pl 69
5. HiMountain 69
6. Rysy.pl 66
7. Kulturystyka.info.pl - 64
8. Athletic Shop 63
9. Andergrand 60
10. 1001 m n.p.m. 59

MILITARIA
1. Militaria.pl 78
2. Military.pl 76
3. Aro Broń 70
4. Tajgun.pl 65
5. Broń.pl 63
6. Vmax2 60
7. Bron1.pl 57
8. Goods.pl 54
9. Pierwszy Demobil Internetowy 51
10. AirSoftGuns.pl 50

TYLKO DLA DOROSŁYCH
1. Okmarket.pl 78
2. Matador.pl 69
3. Sexshop.com.pl 69
4. Sexmarket 65
5. Sex Pasaż 64
6. SexShop24.pl 62
7. Wirtualne Zakupy.pl 56
8. AnitaBerg.pl; AnitaBerg.pl 55
9. E-pink.pl 51
10. Amorek 50

SERWISY OFERUJĄCE PORÓWNYWANIE CEN
1. Ceneo 62
2. 9sekund.pl 59
3. Toczyto.pl 54
4. Skąpiec.pl 43
5. Gemino 42
6. Oferciak.pl 41
7. Kupujemy.pl 37


Jak korzystać z serwisu oferującego porównywanie cen? Na stronie internetowej porównywarki cen wpisujemy dokładną nazwę produktu, który chcemy kupić (na przykład odtwarzacz plików mp3 Sony NW-HD5/S). Program wyświetla listę sklepów internetowych, które sprzedają ten produkt, wraz z cenami. Wybieramy najtańszą ofertę.


Jak ocenialiśmy Do badania zakwalifikowaliśmy 206 sklepów internetowych w jedenastu grupach. Kluczem doboru marketu była jego popularność (według standardu badania polskiego Internetu MegaPanel) oraz miejsca w wynikach wyszukiwania w najpopularniejszych wyszukiwarkach. Sklep był oceniany według 51 cech, które zostały zebrane w dwóch kategoriach: funkcjonalność i ergonomia. W pierwszej z nich znalazły się cechy wpływające na ofertę sklepu (liczba produktów, statystyki sprzedaży czy katalog cen), jego wygląd (podział i rodzaj udostępnianych informacji), informacje o produkcie (jego opis, cena, komentarze kupujących), warunki dostawy (możliwości wyboru, koszty, terminy), sposoby kontaktowania się z użytkownikiem (e-mail, infolinia, chat itp.) oraz dostępne metody dokonywania płatności. W drugiej kategorii - ergonomia - ocenialiśmy łatwość dotarcia do niezbędnych informacji, w szczególności do opisu towarów, informacji o nowościach, kosztach transportu, warunkach sprzedaży. Na tym etapie została oceniona także poprawność wyświetlania stron w trzech popularnych przeglądarkach - IE 6, Firefox 1 oraz Opera 8. W obu głównych kategoriach dokonano także ogólnej oceny sklepu, klasyfikującej go w odniesieniu do konkurencji sprzedającej te same produkty. Sklepy wielobranżowe, oferujące więcej niż jeden typ produktu, zostały uwzględnione w każdej grupie produktów, do których można je było przypisać. W każdej kategorii można było zdobyć maksymalnie 100 punktów. W kategorii funkcjonalność punkty rozdzielaliśmy następująco (maksymalna liczba): asortyment i informacje o produkcie - 30 punktów, biuletyn, newsletter - 5 punktów, sposoby i warunki dostawy - 12,5 punkta, metody kontaktowania się z użytkownikiem - 7,5 punkta, mapa serwisu, bonusy, komentarze i sposoby płatności, inne cechy - 25 punktów, ogólna ocena funkcjonalności - 20 punktów. W kategorii ergonomia 100 punktów podzielono następująco: łatwość dotarcia do wymaganej informacji (na przykład stany magazynowe, koszty, terminy realizacji, zasady reklamacji itp.) - 40 punktów, współpraca z przeglądarkami - 30 punktów, ogólna ocena ergonomii - 30 punktów. Przy ustalaniu oceny końcowej uwzględniliśmy punkty zdobyte w poszczególnych kategoriach w proporcjach 75 proc. do 25 proc.

Pełne wyniki rankingu znajdują się w portalu finansowym Money.pl


BIZNES DLA SOLIDNYCH

Piotr Krawiec
Autor raportu "E-commerce 2005 - ocena i prognoza rozwoju rynków: Polski, Europy Zachodniej i USA", przygotowanego przez portal finansowy Money.pl
Handel elektroniczny na świecie przestał być już kosztownym eksperymentem, promowanym przez grupę zapaleńców. 4 proc. ogólnej wartości sprzedaży i rynek wart 66 mld USD w 2004 r. w Stanach Zjednoczonych jest tego najlepszym dowodem. Polski rynek e-commerce mimo pewnych słabości i barier również rozwija się bardzo dynamicznie. I będzie się rozwijał jeszcze szybciej. To już miliard złotych przychodu i 171 proc. przeciętnego rocznego wzrostu w ostatnich czterech latach. Co trzeci nabywca, który kupuje w sieci, deklaruje, że zamierza w najbliższej przyszłości wydawać więcej niż dotychczas. A 17 proc. tych internautów, którzy jeszcze nie robili internetowych zakupów, zapowiada, że ma zamiar je zrobić w niedługim czasie. Możliwości polskiego e-commerce oraz szansę profitów dostrzegają już nie tylko rodzimi zapaleńcy. Coraz częściej także światowi gracze. Każdy, kto zamierza zaistnieć na tym rynku, musi jednak pamiętać, że bezpowrotnie minęły czasy, kiedy do odniesienia sukcesu wystarczyła sama obecność na rynku oraz dobre chęci. Sprzedaż w sieci nie jest już tylko kaprysem. To konieczność.
Okładka tygodnika WPROST: 35/2005
Więcej możesz przeczytać w 35/2005 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 1
  • dzedaj IP
    hehe zgodze sie, jest tanio bardzo tanio ja przewaznie robie zakupy na agito i wychodze na tym bardzo dobrze, szybko, taniej i pod drzwi nic wiecej do szczescia nie trzeba, pozdrawiam

    Spis treści tygodnika Wprost nr 35/2005 (1187)

    • Mniej solidarności! 4 wrz 2005 Kluczem do sukcesu narodu rządzącego się demokratycznie jest antysolidarność, czyli jak największa konkurencja 3
    • Skaner 4 wrz 2005 WYBORY Baronowie Cimoszewicza Węglem i miedzią stoi kampania wyborcza Włodzimierza Cimoszewicza. A ściślej, chce on wygrać wybory na Śląsku, odgrywając przyjaciela wszystkich górników - w stylu Edwarda Gierka i za nasze... 6
    • Dossier 4 wrz 2005 l DONALD TUSK kandydat na prezydenta RP, lider PO "W Polsce ciągle rację ma silny, a nie ten, kto ma rację" Program I PR WOJCIECH OLEJNICZAK przewodniczący SLD "Chyba Marek Belka wszystko zepsuł" Radio Tok FM LEON KIERES... 9
    • Sawka czatuje 4 wrz 2005 10
    • Playback 4 wrz 2005 Włodzimierz Cimoszewicz i Jolanta Kwaśniewska 14
    • Poczta 4 wrz 2005 GDZIE SĄ DOKUMENTY "SOLIDARNOŚCI"? Powstanie 10-milionowej "Solidarności" nie było kilkudniowym epizodem, lecz 13- -miesięcznym procesem. W jej tworzeniu brały udział nie bierne masy ożywione charyzmą Wałęsy,... 14
    • Lepsi gorsi 4 wrz 2005 Kiedyś mawiano: to zły człowiek - to człowiek dobry. Dziś potępianie kogoś odrzuca całe "dobrze myślące" towarzystwo 15
    • Fotoplastykon 4 wrz 2005 15
    • Z życia koalicji 4 wrz 2005 Włodzimierz Cimoszewicz zapewnił, że nie wycofa się z wyborów. Stara sztuczka! 16
    • Z życia opozycji 4 wrz 2005 Henryka Teodora Bochniarz oświadczyła, że nie wycofa się z wyborów. 17
    • Głupota czy zdrada? 4 wrz 2005 Asy służb specjalnych uznały za prawdziwą naiwnie sporządzoną fałszywkę 18
    • Można mnie zabić, ale nie pokonać 4 wrz 2005 Rozmowa z LECHEM WAŁĘSĄ 20
    • Homo solidaricus 4 wrz 2005 W Sierpniu `80 heglowski duch dziejów po raz pierwszy zawitał w polskie progi 26
    • Złodzieje pamięci 4 wrz 2005 21 sierpniowych postulatów na plakacie wyborczym SLD dowodzi, jak sprawna bywa lewica w anektowaniu atrakcyjnej symboliki. 28
    • Układ Warszawski kontra Układ Gdański 4 wrz 2005 Jaruzelski obiecał Breżniewowi, że zniszczy "Solidarność" 32
    • Konspiracja Cimoszewiczów 4 wrz 2005 Włodzimierz Cimoszewicz, jego córka i zięć mogą być ścigani przez międzynarodowy wymiar sprawiedliwości 36
    • Kurier z Berlina 4 wrz 2005 Nowy niemiecki rząd odejdzie od uprawianej przez Schroedera polityki porozumiewania się z Rosją ponad głowami Polaków 37
    • Giełda 4 wrz 2005 Polska jest piątym najatrakcyjniejszym krajem do przenoszenia działalności firm spośród 60 państw, które objął ranking Economist Intelligence Unit. 38
    • Złap okazję w sieci! 4 wrz 2005 Elitę internetowego biznesu wybrał "Wprost" i portal Money.pl 40
    • Trybunał PZUjów 4 wrz 2005 Zwolennicy ugody z Eureko zrobili wszystko, aby przegrać sprawę przed sądem arbitrażowym 46
    • Lekcja irlandzkiego 4 wrz 2005 Polska biurokracja pozbawia nas brukselskich pieniędzy 48
    • Koreańskie tsunami 4 wrz 2005 Fala dotowanych inwestycji wypłucze pieniądze z kieszeni polskiego podatnika 50
    • Równiejsi i pariasi 4 wrz 2005 Taryfa ulgowa zawsze demoralizuje jej beneficjenta 51
    • Pułapka na ludzi 4 wrz 2005 Aż trzynastu Polaków miało w ostatnich latach wypadki w rejonie Elbrusu 52
    • Nowi Bambrzy 4 wrz 2005 Polska jest trzecim krajem emigracji Niemców - po Stanach Zjednoczonych i Szwajcarii 56
    • Wolny lud Berberów 4 wrz 2005 10 miejsc, które musisz zobaczyć Budrewicz odkrywa góry Atlas 59
    • Koniec mitu Westerplatte 4 wrz 2005 Od polskich kul zginęło co najmniej sześciu obrońców placówki 62
    • Know-how 4 wrz 2005 Balsamowanie Diany Detektywi Scotland Yardu prowadzący śledztwo w sprawie śmierci księżnej Diany mają przesłuchać prof. Dominique Lecomte, która zabalsamowała ciało księżnej jeszcze przed przeprowadzeniem sekcji zwłok.... 64
    • Ptasia zaraza 4 wrz 2005 Jesienią epidemia grypy może zdziesiątkować drób w Europie 66
    • Szkoła bez zeszytów 4 wrz 2005 Wydawnictwa książek hamują rozwój elektronicznej edukacji 70
    • Reaktor Ziemia 4 wrz 2005 Jądro naszej planety to gigantyczna kula uranu 72
    • Bez granic 4 wrz 2005 Cel: Tajwan"Wszyscy żołnierze zrozumieli cel misji" - mówił z szelmowskim uśmiechem Siergiej Iwanow, minister obrony Rosji. Rosyjsko-chińskie manewry zakończyły się więc pełnym sukcesem. W operacji wzięło udział 7... 74
    • Marcin Luter islamu 4 wrz 2005 W początkach reformacji można znaleźć zadziwiające podobieństwa do tego, co się dzieje w świecie islamu 76
    • Muskuły ajatollahów 4 wrz 2005 Europa z premedytacją popycha USA i Izrael do militarnego rozwiązania kwestii irańskiej 80
    • Car i jego premierzy 4 wrz 2005 Władimir Putin ma nieciekawą osobowość podpułkownika, który nigdy nie został pułkownikiem 83
    • Menu 4 wrz 2005 KRÓTKO PO WOLSKU Ptasia grypa trzymająca władzę Nie ma dnia, żebyśmy nie byli bombardowani informacjami na temat ptasiej grypy, która już przekroczyła Ural. Niby daleko, ale tamtejsze przysłowie powiada: "Kurica nie... 86
    • Recenzje 4 wrz 2005 88
    • Ze zdradą im do twarzy 4 wrz 2005 ***Daniel i Alain to inteligenci w średnim wieku, którzy cenią swą długą przyjaźń, ale przede wszystkim wszelkie uciechy świata. Obaj mają dobre życie, dzieci i wieloletnie, choć wciąż atrakcyjne i wspaniałe żony. Obaj też mają... 88
    • Clapton udomowiony 4 wrz 2005 *** Dobrobyt i bliskość młodych kobiet skutecznie hamują starzenie się rockowych sześćdziesięciolatków. Sprawdza się to w wypadku The Rolling Stones i Paula McCartneya, sprawdza się i u Erica Claptona. Dawny gitarzysta The Yardbirds,... 88
    • Nowoczesne retro 4 wrz 2005 **** Większość naszych powieści to autobiografie. Nie będąc homoseksualistą, alkoholikiem czy wychowankiem domu dziecka ciężko zaistnieć w księgarni. Prozaików, umiejących stworzyć autonomiczne fikcyjne światy jest niewielu. Ale... 88
    • Pisanie to redagowanie 4 wrz 2005 ****1/2 "Pisania scenariuszy nie można się nauczyć z żadnego podręcznika" - napisał we wstępie Juliusz Machulski. I słusznie. Tyle że leniwi polscy scenarzyści powinni się zdobyć choć na taki wysiłek. Zwłaszcza że to... 88
    • Prywatna wojna 4 wrz 2005 **** Film pokazujący, jak korupcja w parze z samowolką toczą armię ideo-logicznego wroga, był niegdyś telewizyjnym pewniakiem. Ale i na DVD śmieszy tak samo jak oglądany na łatwopalnym odbiorniku marki Rubin. Sukces obrazu tkwi w... 88
    • Zwyklaki show 4 wrz 2005 Tendencyjny przewodnik Skiby po telewizyjnych ramówkach 90
    • Bunt w Wenecji 4 wrz 2005 Wenecja 2005: powrót do klasycznego piękna i tradycyjnego malarstwa 94
    • Pułapka moralności 4 wrz 2005 Filmy żyją właśnie przez to, że przymierzamy je do współczesnych doświadczeń 96
    • Alternatywa, której nie ma 4 wrz 2005 W filmie Fosse`a nie ma przeciwstawienia świata "kabaretu" i nazizmu, ale jest ich zaskakująca symbioza 96
    • Ueorgan Ludu 4 wrz 2005 Jesteśmy niezawodnym ogniwem UE, ale bigosu nie oddamy TRYBUNA PRZYMIERZA MIĘDZY DAWNYMI A MŁODYMI Nr 35 (150) Rok wyd. 4 WARSZAWA, poniedziałek 29 sierpnia 2005 r. Cena + VAT + ZUS + akcyza 97
    • Lewatywa szczęścia 4 wrz 2005 Dopiero w otoczeniu różnej maści rozbitków życiowych ludzie sukcesu czują się naprawdę dobrze 98

    ZKDP - Nakład kontrolowany