Wojna butów

Wojna butów

Dodano:   /  Zmieniono: 
Mistrzostwa świata w piłce nożnej wygra Adidas, Nike lub Puma
W 1970 r., tuż przed pierwszym gwizdkiem rozpoczynającym finałowy mecz mistrzostw świata Brazylia - Włochy, Pele poprosił arbitra o pozwolenie na zawiązanie sznurowadeł. Kamery pokazały, że słynny piłkarz ma na nogach korki Pumy. Ta niewinna historia nie tylko pozwoliła Pelemu zarobić 120 tys. USD (tyle wyniosło jego honorarium), ale stała siź początkiem prawdziwej "wojny butów". Z pozoru niewinny trik Pelego pozwolił Pumie zaistnieć na imprezie sponsorowanej przez Adidasa, jej najwiźkszego rywala. Starcie najwiźkszych producentów obuwia bździe nie mniej emocjonujące niż rozgrywki sportowe, bo nadchodzące mistrzostwa świata w piłce nożnej wygra jedna z trzech firm: amerykańska Nike (przychody 10 mld euro), niemiecki Adidas (przychody 6,5 mld euro) albo niemiecka Puma (przychody 1,7 mld euro). Do "stajni" tych producentów należy 26 z 32 drużyn. Zwyciźstwo Brazylii, Holandii, USA czy Portugalii bździe triumfem Nike. Najlepsi zawodnicy (Francuzi, Argentyńczycy, Niemcy i Hiszpanie) bźdą jednak grać w barwach Adidasa. Pumie, najsłabszej wśród trzech gigantów, pozostało liczyć na cud. Na przykład sukces sponsorowanej przez nią polskiej drużyny.

Adidas kontra Nike 1:1
Mistrzostwa świata w piłce nożnej są dla producentów sportowego obuwia i odzieży globalnymi targami mody. O ile rynkiem promocji sportowego ubrania w USA rządzą baseball i koszykówka (kiedy gwiazda koszykówki Michael Jordan ogłosił zakończenie kariery, sponsorująca go Nike odnotowała kilkunastoprocentowy spadek wartości akcji!), o tyle w Europie o sukcesie decydują gwiazdy piłki nożnej. Od mistrzostw świata w 1998 r. w Paryżu turniej narodów zyskał miano wojny butów. Tuż przed finałowym meczem stolica Francji była oblepiona plakatami konkurujących z sobą firm: Adidasa, który sponsorował francuski zespół, i Nike - sponsora Brazylijczyków. Zwyciźstwo Francuzów nad Brazylią było zarazem wygraną Adidasa. Akcje firmy osiągnźły rekordową wartość 167 euro za jedną, sprzedaż wzrosła o 48 proc., a firma stała siź liderem na rynku francuskim i do dziś pozostaje numerem jeden we Francji. Cztery lata później, na mistrzostwach świata w Japonii i Korei 2002, to Nike triumfowała. Sponsorowana przez nią drużyna Brazylii pokonała 2:0 w finałowym starciu Niemców, których ubrał Adidas. Jak ważne było to zwyciźstwo, pokazują badania opinii. Wiźkszość ankietowanych uznała właśnie Nike za sponsora imprezy, a nie jej rzeczywistego sponsora Adidasa! Niemiecka firma od 35 lat konsekwentnie walczy o to, by sponsorować najwiźksze piłkarskie zawody. Efekty tej strategii są jak najbardziej wymierne finansowo. Sponsorowanie mistrzostw Europy w 2004 r. pozwoliło Adidasowi zwiźkszyć udział w rynku z 33 proc. do 35 proc. - Dziźki tegorocznym mistrzostwom świata zwiźkszymy nasze udziały w rynku piłki nożnej do 47-50 proc. - zapowiada szef Adidasa Herbert Hainer. O zwyciźstwie Adidasa przekonani są także eksperci i udziałowcy. W ciągu ostatnich 12 miesiźcy wartość akcji firmy wzrosła o 35 proc., osiągając rekord z 1998 r.

Puma w soczewce
Mistrzostwa świata w piłce nożnej, podczas których przeciźtny kibic obejrzy piźć meczów, są idealną areną do walki o umysły nabywców. Dlatego Adidas, Nike i Puma nie przebierają w środkach, by wyzyskać mistrzostwa do granic możliwości. Adidas, który jako oficjalny sponsor mistrzostw ubierze nie tylko sześć drużyn, ale także dostarczy stroje sździom, dziesiątkom tysiźcy ochotników i pomocników, a przede wszystkim zapewni "główną gwiazdź imprezy" - oficjalną piłkź meczową, zapowiada najwiźkszą kampaniź reklamową w historii firmy. Wydatki na reklamź i promocjź zwiźkszyły również Nike i Puma. Firmom tym nie wolno siź reklamować na stadionie lub w jego pobliżu; nie znaczy to jednak, że tego nie robią. Nike stosuje strategiź sprawdzoną podczas mistrzostw świata w USA w 1994 r., kiedy podczas finałowego starcia Brazylii z Włochami rozdała 70 tys. zielono-żółtych czapeczek (barwy brazylijskiego klubu) z logo swoosha. Mimo że oficjalnym sponsorem Brazylijczyków było Umbro, wiźkszość ankietowanych myślała, że była nim Nike. Od tamtej pory wydatki Nike na reklamź i marketing podczas mistrzostw świata wzrosły 20-krotnie, siźgając 100 mln USD. Nike masowo wykupuje miejsca pod reklamy, otwiera centra futbolowe, organizuje mecze towarzyskie z udziałem sponsorowanych przez siebie drużyn oraz rozdaje torby z napisem "Jeden swoosh jest lepszy niż trzy paski". Wszystko po to, żeby zwrócić na siebie uwagź mediów, a za ich pośrednictwem utrwalić markź w umysłach milionów widzów.
- Im bardziej rygorystyczne są przepisy FIFA odnośnie niesponsorów, tym bardziej wyszukane są sposoby ambush marketingu, czyli podstźpnej reklamy wykorzystującej medialne relacje z imprez do promocji produktów - mówi "Wprost" znawca marketingu i reklamy dr Jan Drengner z uniwersytetu w Chemnitz. Najwiźkszym sukcesem w tej dziedzinie były soczewki kontaktowe z logo białej Pumy. Sponsorowani przez niemiecką firmź sportowcy przyszli w nich na konferencjź prasową, odciągając w ten sposób uwagź od oficjalnego sponsora. Na tegorocznych mistrzostwach hitem przyciągającym uwagź mediów miały być oryginalne jednoczźściowe stroje drużyny z Kamerunu. Puma pomysł taki zaczerpnźła od Kappy (zaprojektowane przez firmź stroje piłkarskie włoskiej drużyny - obcisłe półgolfy - stały siź jedną z głównych atrakcji mistrzostw Europy w 2000 r.). Strojami zainteresowały siź jednak nie media, ale FIFA, która uznała je za sprzeczne z regulaminem i nie dopuściła do wystźpu drużyny w tym ubiorze na MŚ. Nike natomiast stawia na gadżety - w ostatnich latach kibicom wchodzącym na stadion rozdawano flagi z napisem "Just do it" lub innym sloganem reklamowym . W tym roku Nike wypuściła seriź czarno-białych bransoletek mających symbolizować walkź z rasizmem na stadionach. Mimo że na bransoletkach nie ma logo firmy, są one jednoznacznie kojarzone z Nike.
- Konkurencja miźdzy firmami sportowymi jest wojną bezpociskową - mówi Phil Knight, założyciel Nike. Dlatego Nike nie dość że na coraz wiźkszą skalź uprawia ambush marketing, to jeszcze próbuje podkupić konkurentom drużyny: niemiecka reprezentacja narodowa za podpisanie kontraktu z Nike miała dostać 100 mln USD wiźcej, niż otrzymywała od Adidasa. Tym razem siź nie udało, ale Nike nie składa broni.

DASSLER KONTRA DASSLER
Bracia Adolf i Rudolf Dasslerowie, założyciele Adidasa i Pumy w latach 20., początkowo byli wspólnikami. Potem stali się największymi rywalami, w niektórych sytuacjach wręcz wrogami. Nie wahali się na przykład blokować za sprawą politycznych koneksji dostaw towarów konkurencji, procesowali się, podkupywali sobie gwiazdy sportowe (Puma po raz pierwszy w historii sportu zapłaciła za występy w swoich butach biegającemu dotychczas w adidasach Arminowi Harry'emu, gwieździe światowego sprintu lat 60.), oskarżali o przestępstwa skarbowe, wykorzystywanie niewolniczej pracy w zakładach w Azji, a nawet o nazizm (obaj należeli do NSDAP). - Obie firmy mieściły się w małej bawarskiej wiosce Herzogenaurach, która została nazwana miasteczkiem wbitych w ziemię spojrzeń, bowiem zanim ktoś zaczął rozmawiać, patrzył najpierw na buty ewentualnego rozmówcy - opowiada "Wprost" Barbara Smit, autorka książki "Trzy paski kontra Puma", bestsellera ostatnich miesięcy w Niemczech. Wojna między braćmi przyczyniła się jednak do stworzenia gigantycznych imperiów i dała początek komercjalizacji sportu. Niemieckie koncerny "pogodziła" dopiero amerykańska Nike, która stała się najpotężniejszym graczem na rynku i wspólnym ich wrogiem.
Więcej możesz przeczytać w 3/2006 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 3/2006 (1206)

  • Krasnoludki 22 sty 2006 Żyjemy w demokracji mozaikowej i pora się pożegnać z marzeniami o dawnych dobrych czasach jasnych podziałów 3
  • Skaner 22 sty 2006 SKANER - POLSKA Władza Marcinkiewicz przed Kaczyńskimi Premier Kazimierz Marcinkiewicz tak często pokazuje się ostatnio w mediach, że Polacy uwierzyli, iż to on kieruje braćmi Kaczyńskimi, a nie na odwrót. Z badań Pentora na... 6
  • Dossier 22 sty 2006 BRONISŁAW KOMOROWSKI wicemarszałek Sejmu, poseł PO "W moim przekonaniu Marek Jurek został zgwałcony przez własne środowisko polityczne" Radio Zet JÓZEF OLEKSY były premier "Współczuję wszystkim z wielkimi... 7
  • Sawka czatuje 22 sty 2006 8
  • Playback 22 sty 2006 12
  • Poczta 22 sty 2006 Listy od czytelników 12
  • To straszne wychowanie 22 sty 2006 Edukować można tylko wtedy, gdy przyjmuje się porządek rzeczywistości i hierarchię wartości 13
  • Z życia koalicji 22 sty 2006 Tłumy walą do naszej rubryki. Najpierw żądzą ścisłej komitywy z PiS zapałała PO, potem w konkury do premiera uderzał Roman Giertych, a skończyć się może na przejściu do nas Samoobrony i PSL. Tylko czerwoni tak się przekabacili, że... 14
  • Z życia opozycji 22 sty 2006 Furda awantury w Sejmie! Dokonała się rzecz znacznie bardziej wiekopomna. Nie tylko dla Polski, ale dla całego kosmosu. Oto wreszcie, po latach próżniowej tułaczki, do Tytana dotarła sonda, na której pokładzie znajduje się... 15
  • Myśliwy i zwierzyna 22 sty 2006 Celem Jarosława Kaczyńskiego jest osaczenie, a nie partnerskie pozyskanie Platformy Obywatelskiej 16
  • Fotoplastykon 22 sty 2006 17
  • Drugie wejście Kaczyńskich 22 sty 2006 Przyspieszone wybory doprowadziłyby do powstania w Polsce systemu dwupartyjnego 18
  • Wielka gra 22 sty 2006 W historii polskiego parlamentaryzmu nie było rządu, który chciałby wysadzić w powietrze własny budżet 21
  • Prusaczka Kaczyńskiego 22 sty 2006 Czy Zyta Gilowska zrobi z prezesa PiS "grzesznika nawróconego na liberalizm"? 24
  • Nie gram dowolnej melodii 22 sty 2006 Rozmowa z Zytą Gilowską, wicepremierem i ministrem finansów 26
  • Rozłam? 22 sty 2006 Niech w Polsce wygra katolicyzm łagiewnicki z katolicyzmem toruńskim" - zaapelował Jan Rokita. Zrobił to tuż po krakowskich "dniach skupienia" parlamentarzystów Platformy Obywatelskiej. Działacze platformy zjechali do Krakowa, by stworzyć przeciwwagę dla układów Prawa i... 28
  • Rokosz Rydzyka 22 sty 2006 Rzym jasno zaznaczył, że jeśli ojciec Rydzyk nie podda się decyzjom episkopatu, przestanie być dyrektorem Radia Maryja 34
  • Giełda 22 sty 2006 HossaŚwiat Radary łatają budżet Ponad 204 mln euro wpłynęło w ubiegłym roku do francuskiej kasy państwa tytułem mandatów za przekroczenie prędkości. To dwa razy więcej niż rok wcześniej. Tak ogromna kwota jest efektem... 40
  • Struś, syn orła 22 sty 2006 Wolny rynek i liberalna polityka gospodarcza to najtrudniejsza droga do dobrobytu, ale jedyna, która się sprawdziła 42
  • Wojna butów 22 sty 2006 Mistrzostwa świata w piłce nożnej wygra Adidas, Nike lub Puma 46
  • Rzeczpospolita wielu smaków 22 sty 2006 Polska może się wybić na smakowitość 48
  • Luka edukacyjna 22 sty 2006 Niechęć rządu do strefy euro bierze się z obawy o utratę możliwości manipulowania bankiem centralnym 52
  • Wielki szus 22 sty 2006 Na nartach jeździ się w blisko 6 tysiącach kurortów w 75 krajach świata 54
  • Dobrzy Niemcy 22 sty 2006 W III Rzeszy nie było żadnego ruchu oporu 68
  • Know-how 22 sty 2006 Ojcowskie nuty Ptaki uczą się śpiewu podobnie jak dzieci opanowują sztukę mówienia. Eksperymenty wykazały, że młode zeberki (Poephila guttata) zapamiętują popisy wokalne swych ojców w tym fragmencie kory mózgowej,... 70
  • Klan specjalistów 22 sty 2006 Monopol lekarzy specjalistów tłamsi polską służbę zdrowia i wygania młodych na emigrację 72
  • Profesor Blagier 22 sty 2006 Do odkryć naukowych trzeba podchodzić z podobnym sceptycyzmem jak do deklaracji polityków 76
  • Roboty planetarne 22 sty 2006 Wysyłanie ludzi w kosmos to przeżytek 78
  • Brudy pod Kapitolem 22 sty 2006 Superlobbysta zatapia republikanów 80
  • Islamska bomba atomowa 22 sty 2006 Wojna z Iranem to najgorszy z możliwych scenariuszy. I coraz bardziej prawdopodobny 84
  • Dehamasyzacja Hamasu 22 sty 2006 Izrael zostawia otwarte drzwi do rozmów z islamskimi fundamentalistami 88
  • Teatr kijowski 22 sty 2006 Egzotyczna antyjuszczenkowska koalicja na Ukrainie ma siłę niszczenia rządów 90
  • Austriackie gadanie 22 sty 2006 W Europie wcale nie rządzi Komisja Europejska, lecz kraj sprawujący prezydencję w unii 92
  • Menu 22 sty 2006 WYDARZENIE TYGODNIA Podróż do światła Gdyby nie zaryzykował, pewnie nadal nagrywałby i koncertował z Orkiestrą Ósmego Dnia. On jednak postawił na Hollywood. I wygrał! Gdy w 1989 r. przyjechał do Kalifornii, ledwie wiązał... 94
  • Recenzje 22 sty 2006 96
  • Racjonalność chrześcijaństwa 22 sty 2006 ***** Jedna z najbardziej zdumiewających i absurdalnych opinii, którą udało się upowszechnić współcześnie, zakłada, że między rozumem a chrześcijaństwem istnieje sprzeczność. Oczywiście trudno bronić jej komuś, kto ma choćby... 96
  • Małpie figle w sieci 22 sty 2006 **** Arctic Monkeys to nie tylko najlepsza rzecz, jaką dał światu Sheffield od czasu The Human League i Pulp, ale też jeden z sygnałów rewolucji, jaka dokonuje się w wirtualnej przestrzeni w promowaniu muzyki i budowaniu silnej więzi... 96
  • Bractwo zabawiaczy 22 sty 2006 **** Afrykański noblista przyzwyczaił nas do dobrych książek. Po przenikliwym "Mistrzu z Petersburga" i gorzkiej "Hańbie", dostajemy powieść mądrą i przewrotną. Tytułowa bohaterka to uznana pisarka, która objeżdża... 96
  • Anioł zagłady 22 sty 2006 **** Film "Kill Bill" i cały zestaw krwawych B-movies, na których Quentin Tarantino się wzorował, dobitnie wskazywały, że wiotkie, kruche kobietki mogą być nie mniej efektywnymi, a na pewno bardziej wyrafinowanymi i bezlitosnymi... 96
  • Pralnia płócien 22 sty 2006 O tym, ile falsyfikatów i zrabowanych płócien wisi w polskich muzeach, nie wiedzą nawet ich pracownicy 98
  • Taniec z Nosferatu 22 sty 2006 Gothic z wyszydzanej początkowo mody zamienił się w bardzo lukratywny biznes 101
  • Protokół z romansu 22 sty 2006 Publiczne opuszczanie bielizny w bieżącym sezonie odbywa się głównie w wersji hard core 104
  • Ueorgan Ludu 22 sty 2006 Prezydent L. Kaczyński pierwszą publiczną wizytę złożył w Polskim Komitecie Olimpijskim, gdzie oświadczył, że sport oparty na czysto komercyjnych zasadach sponsoringu się nie sprawdził. 105
  • Dzieje się! 22 sty 2006 Patriotyzm pod rządami Prawa i Sprawiedliwości rośnie szybciej niż nasze zadłużenie 106